Tesisat Dergisi 187. Sayı (Temmuz 2011)

:• �ayındırlık ve iskan Bakanlığı Kanun hükmündeki kararnamelergereği Bayındırlık ve İskan Bakanlığı lavedilerek 4 Temmuz 2011 günlü karaname ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı kapsamına alınmış. Bu bakanlıkta Mesleki Hizmetler Genel Müdürlüğü ön görülmüştür. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nın kapsamı içinde Mesleki Hizmetler Genel Müdürlüğü'nün görevleri detaylı açıklanmaktadır. Bu tanıma göre meslek odalarının stratejilerini gelistirmek, mesleğin faaliyetlerini hızlandırmak, norm ve standartları vazetmek, odaların sivil toplum kuruluşları ile iş birliğini sağlamak gibi hedefleri yer almaktadır. Her nekadar bu tür hizmetlerde kamu denetimi ön planda yeralırsa da bu denetimde mesleki ihtisas örgütlerine yetki ve görev vermemek hatalı bir yaklaşımdır. Demokrasilerde bireylerin örgütlenmesi doğal hakları olmalıdır. Özellikle aynı konuda hizmet veren mesleklerin oda, dernek ve birlik halinde güçlenmeleri gerekir. Nerede ise adetleri 400.000 kişiye ulaşan mimar ve mühendislerin oda ve derneklerinde bir araya gelerek önce mesleki çıkarlarını sonra da uzmanlık dallarını belirlemesi gerekir. Demokrasilerde meslek odaları ve dernekler; hizmetlerde kamu ile birlikte ona yardımcı olarak çalışırlar. Bu yardım güvenli bir hizmet olarak verilir. Örneğin Mesleki Yeterlilik Belgesi'ni kamu kurumları veya meslek odaları veya dernekler kendi başına belirli kıstaslara göre vermemeleri, hele hele puantaj ve basit 16 Tesisat Dergisi Sayı 187 - Temmuz 2011 Celal OKUTAN ' ' Nerede ise adetleri 400.000 kişiye ulaşan mimar ve mühendislerin oda ve derneklerinde bir araya gelerek önce mesleki çıkarlarını sonra da uzmanlık dallarını belirlemesi gerekir. Demokrasilerde meslek odaları ve dernekler; hizmetlerde kamu ile birlikte ona yardımcı olarak çalışırlar. Bu yardım güvenli bir hizmet olarak verilir. sınavlarda meslekleri değerlendirilmemelidir. Atatürk zamanında kurulan Nafia Vekaleti 88 yıl içinde Bayındırlık, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı olarak isim değiştirmiştir. Son olarak bügün Çevre ve Şehircilik Bakanlığı yeni bir isim altında görevlendirilmiş bulunmaktadır. Bayındırlık Bakanlığı'nın görevleri gerçekte Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nın olması gereken hizmetlerinden çok farklıdır. Ayrıca Bayındırlık Bakanlığı yapı teknolojisinde çok deneyimlidir. İnşaat işleri kapsamında genel şartnameler, birim fiyat yönetmelikler öne çıkmıştır. Özellikle deprem şartnameleri, yangın şartnameleri, ihale usul ve kontrol sistemleri gibi hususlarda bakanlık çok deneyim kazanmıştır. Bunları bir çırpıda değiştirmek zaman alacaktır. Bu sorunlar şehircilik kapsamında yapılar ile ilgili diğer sorunları gündeme getirecektir. Bu nedenle Bayındırlık ve İskan Bakanlığı'nı Şehircilik Bakanlığı içinde düşünmek zor olacaktır. Belki bir yönü ile eskimiş şartname ve standartları düzeltme bakımından tüm mevzuatı yeniden elden geçirmek doğru olabilir. Bu hizmet sadece kamu görevlilieri tarafından yapılmamalı, yerel yönetimler, Meslek odaları, ihtisas dernekleri gibi sivil toplum kuruluşları ile birlikte ele alınmalıdır. Ayrıca bu anlamda Avrupa Birliği devletlerinin dikkate alınabilecek çok güzel basit uygulanabilir usul ve kuralları mevcuttur. Esas olan devlet yönetiminde uygulamanın; siyasi otorite emri altında olması, özellikle uygulamalarda siyasi otoritenin denetimi elinde tutmak kaydıyla tarafsız ve adil hareket etmesidir. Bu anlamda şehircilik Bakanlığı yerel yönetimlerin kontrolünde olan İmar Müdürlükleri uygulamalarını denetlemelidir. Bu kontrol nazım planlarını, yapı imar durımlarını, arazi yerleşimlerini, cephe elemanlarını, yangın, deprem, enerji yönetmeliklerinin kontrollerini kapsamalıdır. Ayrıca yapı standartlarını ve yapı kodlarını yürülüğe koyup denetlemek bu bakanlığın görevi olmalıdır. Bu görev imar müdürlükleri yapı denetim kuruluşları meslek odaları ve ihtisas dernekleri kanalı ile yapılır. Özellikle ihtisas dernekleri yapı kodlarında en sorumlu kuruluş olmalıdır. İzolaşyon normları yangın şartnamesi, asansör koşulları ve benzeri kodlar yapının bütün özelliklerini belirler.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=