50 yıl önceki teknolojiyle şimdiki teknolojiyi birbirinden farklı. Sınıflar değişti, eskisini kullanamazsınız, değişim gerekiyor. Bu aşamada yeni ürün mü alınır yoksa motor mu değiştirilir? BREDEL-Bir önceki jenerasyon pompaları vardı, SP diyorduk, şimdi SPX jenerasyon pompa var, bu çok daha ku l lanışlı, çok daha az parçadan oluşuyor. Hortumu değiştirmesi veya bakımı çok daha kolay. Tabi bu da müşteriler için muhakkak bir avantaj sağlıyor. 1982'de bir pompa varmış, 1998'de başka bir pompa, 2009'da daha başka bir pompa varmış. Eğer 1982'deki pompayı kullanıyorsam 2009 teknolojisini aldığımda bana bir avantaj sağlamaz mı? Sağlar. O zaman ben işletme maliyetine bakarak yeni pompayı alırım. Aslında, dönüşüm pazarı derken bunu da kastediyorum. METRANS- Öyle durumlar oluyor ki örneğin eski bir pompa yedek parça tüketiyor, kullanıcı yedek parça fiyatına hatta belki altına yeni bir pompa alabiliyor. Biz bunu değişik sektörlerde görüyoruz. Örneğin müşterinin tesisinde mevcut bir tip pompası var fakat verim alamıyor. Ozaman alternatif arayışına giriyor. Örneğin, Türkiye'de, havayla çalışan tip pompaların kullanımından bazı müşterilerde uzaklaşma var. Çünkü hava tüketimi için kompresör lazım. Kompresörün de, hava tüketiminin de belli bir maliyeti var. O işletmede kullanılan pompanın adedine ve uygulamaya göre avantajlı olup olmadığının hesabını artık yapabiliyorsunuz. Artık devletin de enerji tasarrufu sağlayan sanayiciye teşviki var. Kullanıcı, havalı tip pompasını elektrik motor tahrikli pompaya çevirdiğinde veya alternatif bir hortum pompayla değişti rd iğinde ne kadar enerji tasarrufu sağlayacağına bakıyor ve çıkan hesaplamalara göre dönüştürmeye karar veriyor. Bir hesap 142 Tesisat Dergisi Sayı 186 - Haziran 2011 yapıyor, "Ben bunun 2 senede geri dönüşünü alabiliyorum. Enerji tasarrufuda sağlıyorum, bir de devlet bana destek oluyor" diyor ve değiştiriyor. Artık fabrikalarda bu tarz çalışmalar da yapıyoruz. Onlar bunun farkındalar mı? METRANS-Bir ekipmana sahip olma maliyetine cost of ownership deniyor. Bu yalnız satınalma maliyeti değil, aynı zamanda oekipmanı çalıştırdığın ömrü boyunca size olan işletme maliyeti demektir. Türkiye'de bir çok müşteri kararını verirken öncellikle ürünün alış fiyatına bakar. Ama, ben en az 10 yıl kullanacağım pompayı, 10 yılda işletme maliyeti bana ne kadara mal olacak diye kimse bu gibi hesaplara girmez. Ancak, ülkemizde özellikle enerji maliyetlerinin son yıllarda artması nedeniyle küçük bir kesim pompa kulllanıcısının satın alma ka rarla rını bir takım değerlendirmelere bakarak yapmaya başladıklarını sevinerek yaşıyoruz. Neye bakarak yapıyor? METRANS-0 pompanın verimliliği nedir? Ne kadar enerji tüketiyor? Yedek parça ihtiyacı nedir? Yedek parça maliyeti nedir? Bunu 10 yı la yayıyor ve bu süre zarfında dönüşünü hesap ediyor. Ve ondan sonra ortaya çıkan tablolara bakıyor ki aslında başta pahalı aldığı pompa uzun vadede ona ucuza mal oluyor. İşte buna cost of ownership deniyor. Bir müşteri olarak ekipmanı alacağınız tedarikçiyi seçerken uzmanlığına bakmak gerekiyor. Artık, onoktaya geliyoruz. Arkasında, bilgi birikimi, know how, ve tecrübe olmalı. Ve onoktadan Metrans'a geliyoruz. Çünkü Metrans'ın portföyüne baktığınız zaman her biri çok kıymetli ve önemli pompa üreticilerinden oluşuyor. Yani, Portföyümüze baktığınız zaman Bredel, dünyada ilk hortum pompayı imal eden kişi. Wilden'a bakıyorsun öyle, Viking'e bakıyorsun öyle. Ürün portföyümüzü oluştururken, özellikle dünya pazarında konusunda en iyi firmaları bir araya getirdik ki, bu uzmanlığımıza müşterimiz değer versin. Çünkü 60 yıl biri, 70 yıl öbürü, 150 yıl bir diğeri, bunların hepsini üstüne koyduğunuz zaman Metrans olarak müşterimize temin ettiğimiz tecrübe birikimi toplamda belki 1500 yıldır ve bu çok önemli bir hususdur. Biz işte bu özell iğim izi ön plana çıkarıyoruz. BREDEL-Ben müşterinin yerinde olsam bunu bekler, bunu ararım. Benim problemimi kim daha iyi çözecek, kim daha çok bilgi sahibi. Bütün bu tedarikçiler Metrans'ın mühendislerini eğitiyorlar. Mühendislerin konularını iyi çalışmaları , bilmeleri lazım, o da hakikaten kolay iş değil. Pompacı olmak bunları gerektirir. Peki siz kaç yıldan beri beraber çalışıyorsunuz? METRANS-Bredel 'le 1992 yılından bu yana çal ışıyoruz. Herhalde sektörde bu tip pompaların satışını başarmak üzere bizden daha fazla sabır göstermiş birileri yoktur. Çünkü o yıllarda bu tip pompa Türkiye'de pek bilinmezdi ve müşterilere pahalı gelirdi. Tanıtmak ve satabilmek için çok uğraştık. Müşterilerimiz "Bu pompa çok pahalı, biz bunu almayız" diyorlardı, fakat biz yılmadık, deneme pompaları getirttik, bir çok uygulamada denedik , çoğunda başarılı olduk ve zamanla müşteriler hortum pompayı daha çok benimseyip sevdiler. Çok mücadele ettik ve bu sabrın karşılığını da şimdi görüyoruz, çünkü piyasa son yıllarda bu tip pompalar için artık açıldı. 10 - 15 yıl bu pompalardan satıp da bir şey kazanamadığımız oldu ama bizlerde bu arada hortum pompayı öğrendik. Şimdi bir çok müşterimiz hortum pompayı kullanıyorlar ve memnunlar. Türkiye pompa pazarının gelişimini nasıl görüyorsunuz? BREDEL-Türkiye pompa pazarının geleceğini çok iyi görüyorum. Nüfusun genç olması ve daha çok büyümeye hazır bir ekonomi, pompa pazarını çok cazip kılıyor. Bunun yanında Türkiye'deki pompa sektörünü ele aldığımızda; çok iyi bir şekilde geliştiğini, dünya standartlarında üretimyapmak için uğraş verdiğini görüyoruz. Zaten bunu yakalamayanın bu oyundan vazgeçmesi lazım. Çünkü uzun vade de tutunamazsınız. ■
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=