piyasa de~eri artar, geti rdi~ i kira de~eri artar. Kiralayamadığı ye~eri · aya verme imkanı artar. Şimdi biraz da llava kalitesinin peı1ormaıısı nasıl etMediğini beli~ emek için yaptıklanmızdan. deneylerden bahsetmek istiyorum. Sıca - lık ve kalite arasındaki ilişki için laboratuvarda yapb~mız deneylerden elde ettiklerirnizi aktarmak istiyorum. iç ortam hava kalitesi ve llava sıcaklığının ofis çalışmalanna etkisini değerlendirmek için bir dizi bağımsız Iabcratuva ve müdahale çalışmalan yapılmıştır. Oene-1 için normal bir binada ofis olabilece bir birim oluşturduk. Çalışınalan için insanlar getirttik. aocak bu ofisteki ha a değişimi ve iklimlendirme yapacak ahazlan normalden birf<aç kat kuvveUi olarak seçtik, çiinku değişiklikle rin süratli olması gerek~ordu. Burada akla gelen bir başka soruda deneyierin gerçeği tam yansıbp yansıtmayacağı oldu, zira burada insanlar sadece 4,5-5 saat kalacaklardı. Bu sorunun karşılı~ı evettir, çüıOOi sürekli işlerin birçoğu genellikle S saatte tamamlanmaktaır. Hiçbir işi 3-4 saatten fazla sürekli olara devam ettiremezsinlz, en fa zla 5 saat olabilir. işte bu işinıizin doğasını oluşturuyor kısa periyotlarta deney yapıp gözlemliyoruz. Perfornıansııı hesaplanınasında çeşitli görevler ve bu nlann alt görevleri vardır. Burada görevleri seçmek zor. ancak ofis performansının ölçümii için birtakını görevle befiı1edlk . Daktilo yazma (bilgisayarda) prova okuma, yanlış düzeltmek ve aritmetik hesa~ama gibi. Si56 Tesisat Dergisi Sayı 180- Aral 2010 müle edilmiş ofis göre\lleri lle ofis performansı değe~endi ri lebi l i r, çünkü farf<lı göre leri yerine getirmek için arklı beceriler kullanmaktayız . hiçbir zaman bir görevi yapmak için bir beceri ku llaıımayız. Psikolojide bir göre r test edilir. örneğin bir şeyleri ezberlemek, gelen işaretleri sü aUe cevaplan rma gibi. En karma§ık olan da tilo yazma veya okuma yanlı larını düzeftmek gibi görevlerde, farf<lı bece iler kullanmaya ihtiyacınız ardır. Birçok ki§i aynı beceri leri kullanır. ancak fa klı bailamlar içinde kullarur. Böylece, metinleri okuma , kitap okumak mantıklı dü§iinmek tıunlann hepsi sürekli olara az veya çok işler arasındadır. Hiçbirisini i~n yapılmasında muaf tutamayız . iç Ortam Hava Kalitesinin Etkileri Eğer biz işin yapıldığı ortamdaki hava kalitesini degiştirirsek, örneğin kiı1eticileri azalbrsak, havalandırmayı artınrsak, hava kalitesi kalitenin ariınid ığı tek ve en basit değişken olur. iç ortamdaki kirlilik yapıcı kaynaJIJan azaltır. Havalan rma oranını artırır. Kirlilik kaynaklarını azaltmak için o isi erde genel olarak bulunan elemanla da değj§ikliklere gldebiliriz . 20 yıllık kı Ilanı! mı§ ofisin taban alanı ile aynı ölçüde halılar değiştirilir, tanınmı§ bir markanın yeni tüplü monitör1eri. CRT ekra nlarta d eğiştiril i r \le dı§arıdan hava besleyen a siyal tanlar daha güçlendirili. Bunlar değiştirildikten sonra o se girenlerden aynen ASHRAE standartlannda oldugu gibi içeride · hava kalitesini degerlendirmele i Istenir. Değerlendirmeler yapıldıktan sonra kaç kişinin memnun olmadığ1 belirlen ir. Bu performans de~eı1endlrmeleri i)Ç ayrı tip görev performanslannın ortalamasıydı. Sonuçta hava kalitesinden memnun olmaya nların sayısı aza dıkça, i§ performansında arlı§ olduğu ya ni görev ve görevle ilgili problemieri n daha iyi çözümlendiği açık olarak görülmüştür. Şekil 6'da memnunolmama yüzdesi nin ilk başla da olan %60'tarı %20'ye kadar düşürülmesini görüyoruz, performansta da %93'terı %97'ye doğru %4'1ük yükselme meydana gelm iştir. Bu d~ğerlendirmeler kuçük laboratuvar yani llliçtik ofisler içindir. Bu rakamlar köçiik gibi görülebilir ama talep bakımında n hiç de küçük degıl r. Sıcaklığın Etkileri Sıcaklık da ayn bir aktördür. Birçok ofiste sıcaldık seviyelerini n yüksekliğinden şikayet edilir. JapoiT)'a'da ~soğuk bina" kampanyası yapılmışb, Avrupa'da özellikle Kuzey Avrupa'da sıhr enerji dediğimiz, gerçekten sıfır eneijili binalar vardı r. Bunlarda izolasyon çok iyidir, ancak bu ada oturan insanlar genellikle yükselen sıcaklık Se\liyelerinden §ikayetçidir. Böylece artan sıcak! se\liyeleıinin önemli bir problem oldugunu görürüz. Odarıın sıcaklığını 22 OC'ye düşürdüğümüzde insa nların giysilerinin 30 •C'de olduğu gibi degı§mediğin i ama daha rahatladıgını gözlemledik ve bir sonraki ili§kiyi buna göre belirledik ve performansta %S'Iik bir artış gözlemlerdik. Şekil 7'de SJCaklığı n 30'dan 22 OC'ye getirilmesiyle performansta %5'1ik artış olduğu görülmektedir.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=