• Her bir havza/alt havzada Kentsel Atıksu Antımı Yonetmeliği'nde verilen endüstrilerden kaynaklanan kirlilik yüklerinin belirtenmesi ve büyüklüklerinin eşde~er nüfus olarak tanımlanması, • Su havzaları ndaki tanmsal faaliyetler, bitki örtüsü ve hayvan çiftlikleri gibi yayılı kaynaklardan gelecek kirti lik yüklerinin tahmin edi lmesi, • Su kaynaklannda su kalite verilerinin, kaynaklann fizi ksel özell iklerini n ve kullanma maksatlarının incelenmesi ve değertendirilmesi, • incelenen kıta içi su kaynaklarında halihazırdaki ötroflkasyon seviyesi, tedbir alınmaması halinde ileride ötrofikasyon meydana gelme ihtimali. içme suyu kayna~ı olarak kullanılan veya kullan ı lacak olan yüzey sularında, "içme Suyu Elde Edilen veya Edilmesi Planlanan Yüzeysel Suların Kalitesine Dair Yöne melik"te istenen nitrat koosantrasyonlarının aşılma potansiyeli ve ilgili diğer çevresel faktörler dikkate alınarak havzalar/alt havzalarda bulunan su kaynaklannın "hassas" ve "normal" olarak sınıflandırılması, • Eşdeğer nüfuslar ve alıcı ortamın durumu dikkate alınarak, havza ve/veya yerleşim grupları bazıııda yeni inşa edilecek ve arıtma seviyesi yükseltilecek atıksu arıtma tesisleri için en uygun arıtma eknolojilerinin belirlenmesi, • Kirletici yükleri. alıcı ortamın taydalı kullanma maksadı ve kirlilik seviyesi ve diğer çevresel taktörter ile sosyal ve ekonomik faktörler dikkate alı narak , havza ve/Veya yerleşim grupları bazında arıtma tesisi kurma önceliklerinin be lirtenmes i. • Yukarıdaki çalışmalardan elde edilen verilerin CBS sistemine girilmesi. Projeden elde edilecek veriler, ilgili havzalardaki su ve çevre işlerinden sorumlu yetkili birimlerte payla~ı lacaktır. 3. Çevre ve Orman Bakan lığı Tarafından Konu ile ilgili Yapılan Çalışmalar Ülkemizde son 10 yıl içinde özellikle büyükşehirler başta olmak üzere birçok yerleşim alanında yaşanan su s ı kıntısı , Çevre ve Orman Bakanhğ1 'n ın su yöne imi konusunda bazı tedbir1eri daha hızlı almasını 128 Tesisat Dergisi Sayı 180-Aral 2010 gerekt i rm iş bu kapsamda öncelikli bazı havzalarda hassas alanların belir1enmesi konusunda gerekli verile in temini amacıyla bazı projeleri başlatmıştır. Bu projelerin başlatılmasının di~er önemli bir gerekçesi de,AB uyum çalışmaları kapsamında yerinegeti ri lmesi gereken yükümlülükler olup. bu yiikiimlüliiklerden biri de ülkemiz su kaynakları nın 2009 yılına kadar ''hassaS/ normal alan" eklinde ilan edilmesidir. Bu kapsamda, doğrudan hizmet alımı yoluyla TÜBİTAK- MM kurumuna. toplam ll havzanın (Marmara, Susurluk, Kuzey Ege, Küçük ~ enderes, Büyük Menderes, Burdur, Yeşilırmak, Kızılırmak, Konya Kapalı , Seyhan ve Ceyhan havzaları) havza koruma eylem planlan hazır latılmış , bu kapsamda su kaynaklarına gelmesi muhtemel kirlilik yüklerinin hesaplanmasının yanı sıra, bölge allyapı durumu da ortaya konmll§tur. Proje Aralık 2010 tarihinde nihayettenecek olmakla birlikte. ara raporlardaki verilerden ve Bakanlığın daha önce yaptırdığı diğer projelerden elde edilen verilerden hareketle, R.G.'nin 27 Haziran 2009 arih ve 27271 sayılı niishasında yayınlanan "Kentsel Atıksu Antımı Yönetmeliği Hassas ve Az Hassas Su Alanları Tebliği" yayınlanmıştır. Bu tebliğde , Çevre ve Orman Bakanlığı 5 havzayı (Konya Kapalı. Burdur Kapalı . Van Gölü Kapalı , Akarçay Kapalı ve llısu Baraj havzası) hassas havza ilan etmiş. ayrıca aynı tebliğde hassas koy. körfez ve kıyılar ile ilgili alan lar da koordinatlan ile birlikte belirtilmiştir. Aynı tebliğde Az Hassas Koy. Körfez ve Kıyılar ile ilgili bilgi de verilmiş ir. Havzalarda su yönetimi konusunda Çevre ve Orman Bakanlığı taratmdan yaptırılan diğer projelerden başlıcala rı arasında Akarçay Havzası Koruma Eylem Planı, Gediz Havzası Koruma Eylem Planı projeleri olduğu bil inmekted ir. Bakanlık arafından yaptırılmış tüm projelerdeki verilerin bir arada değerlendirilmesi, ayrıca belirli periyotlarda (4 yılda bir) verilerin gözden geçirilmesi ve bunların bir sistematik çerçevede gerçekleştirilmesi büyük önem taşımaktadır. iTü. GYTE ve lÜBITAK-MAM tarafından yürütülen ve tüm havza arı kapsayan çalışmada da, sistematikgeliştirme konusu, projenin en önemli parçasını oluşturmaktadır. 4. Projenin Yaygın Etkisi Projede elde edilecek sonuçlar atıksu arıtma tesisi planlaması ve atıksu arıtma seçimi için baz teşkil edecek stratejiler ve yöntemler Çevre ve Orman Bakanlığı tarafından kullanıla bilecektir. Proje sonucunda elde edilecek çıktılar öncelikli olarak, AB uyum süreci çerçevesindeki müzakerelerde, Çevre ve Orman Bakanlı~ı tarafından kullanılacaktır. Elde edilenbilgiler bakanlık için bilimsel bir allyapı teşkil edecektir. Projede kapsamında hassas ve normal alanlar ile bölgelerin niteliğine göre arıtma tesisi kurma öncelikleri bel i rlenm iş olacaktır. Bölge için gerekli antma seviyesi ve arıtma tesisi büyükliiğü esas alınarak kentsel arıtma tes isleri için en uygun arıtma eknotojileri tanı mlanacaktır. Türkiye'deki birçok su kaynağı içme suyu amaçlı olarak ku llan ı lmaktadır. Bu su kaynaklanna atık girişinin azalması ile birlikte, içme suyu arıtımında karşılaşılan organik kirlilik ortadan kalkacak ve bu da içme suyu arıtma tesislerinin gerek inşaat gerekse işletme a~amasındaki ma liyetini düşü recektir· bunun da ekonomiye ilave katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Proje ulusal öncelikiere uygunluk açısından değerlendirildiğinde : 10 ~art 2005 tarihli Bilim Te noloji Yüksek Kurultı toplantısı kararları çerçevesinde: su vetoprak kir1iliği alanında öncelikli projeler listesinde ikinci sırada yer alan yerel yönetimlerin atıksu problemlerinin çözüm ünde en uygun arıtma teknolojilerinin belirlenmesi konusunu kapsamaktadır. Ayrıca aynı belgede yer alan slirdürülebilir su kaynakları yönetimi içinkarar-destek sistemlerinin kulla nılma sı alt başlığında incelenen problem lere de çözüm getirilecektir. Bu projede yine aynı dokümandaki su kirliliği envanter çalışması başlığı altında birinci sırada verilen Kentsel Atıksulann Arıtılması Yönetmeliği çerçeves inde tanımlanan hassas ve normal alanların tespitine yönelik çalışmala r da yapılmış olacaktır.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=