du~u pornpa, buster ve türbin bölgelerinde Hacim 2'ye ve ona ait yüzeylere 1450 d/d tasanın yönünde dönme hızı verilmiştir. Şekli G'da görülen giriş yüzeyine kütle giriş şartı, çıkışa ise çıkı§ basıncı §artı veri m~tir. Ters pornpa ve ters buster bölgele rlıı i n bundan tek farkı sınır koşullarında çark ve ilgili yüzeylere 1450 d/d dönme hızının tasa muı tersi yönünde verilmiş olmasıdır. Debinin negatif olduğu yani akışkan ın çarkın basma kısmından girip emme yüzeyinden çıktığı bölgeler için ise pozitif debilerde kütle girişi verilen yüzeylere çıkış basınç şartı, çıkış basıncı verilen yiizeylere ise kütle giri i verilmi§ olmasıd r. Ffen bölgesinde Hacim 2 ve llgı i yüzeyleri asarım yönünde 1450 d/d ile döndüıülürkeıı , ters fren ve ters tü rbin bölgeleti nde ters yönde dönme hızı verilm~tir. Çarkın i~indeki akı.şkanı temsil eden hacim haricindeki hacimler het' zaman sabit kalı~en bunlara ait yüzey1erde sabit b ak !mıştır. Çark içinde · akış Fluent yazılım ile çözdüri'lm ü ştür. Model olarak 3 boyutlu, daimi ve mutlak hız hesaplamalı seçenek seçilm~tir. Türbiilaos modeli ola ak k-epsllon mode ı seçilmiş. basınç sınır ko§ uluverilen yüzey1ere 200000 Pa basınç verilmiştir. Modellernede hidrolik çap ve türbülans yoğunluğu verilmi§ olup türbiilaos yo~unluğu % 3 vetilmiştir. h omentum ve türbülans parametreleri için ikinci mertebedeıı yöntemler seçilmişti r. Sonuçlar a nırken. Şekil 7'de görülen çarkuı giriş kesidi ile çark çıkış kesnıeri arasındaki toplam basınç farkından yola çıkarak manomet basma yüksekliği hesaplanmıştır. Doome ekseııi baz alınarak ise moment hesaplablmı§, bu sayede tüm alan arakteristikleri eğrilerini elde etmek için gereken dört parametre (H,Q.N ı1) tamamlanmışbr. 4. Analiz Sonuçları Analizi yapılan pompanın pozitif ve negatif debiler için bloke mil karakteristikleri Şeki18'de yer almaktadır. Poınpa çarkı sab~ tutulu rken pompa içinden J)<)Zitif ya da ne - gatif yönde akışkanın geçtiği, pompanın bir kayıp elemanı gibi dav randığı bu durumun karakteristiklerini elde etmek için bütün hacimler ve ylizeylere sabit durma koşulu verilmiş . pozitif ve negatif akış yönleri için far111ı debilerde manometrik basma yükŞekil 5. Çaı1< içindeki Çöziim Ağı Bloke mil için poz~if debilerle elde edilen bütün no talar Suter diyagramında yatayda 3rr/2 noktası olmak üzere aynı VIH ve W ı1 değerlerini vermekte, negatif debilerde ise yata~·da rr/2 no tasına karşılık gelip her biri aynı 'IH ve 'IM değerlerini vermektedir. Bu ylizden boyutsuz grafiklere ta§ıyabilmek için bloke mil eğrisiden aslında pozitif debiler için bir, negatif debiler için de bir nokta yeterli olmaktadır. Şekil 9'da 1450 d/d hız ile tasanın yönünde döniiş durumu için H-0 eğrisi verilmiştir. Özellikle debinin "O" ayaklaştığı noktalarda yakınsama problemi yaşanmıştır. Bu problem negatif debilerde dedevam etmektedir. Kapalı va na noktasında de~er elde edili~en diğer durumlarda n farklı olarak girişe O m3/h giriş debisi koşulu verilmiştir. Basma yüksekli~inin kapalı vanadarı daha yilksek olduğu negatif debiler fren bölgesi, basma yüksekl iğini n negatife geçtiği bölgeler ise buster ve tiirbin bölgeleridir. .--- Şekli 7. Toplam Basırı(( Faıkıııın Hesaplarıdığı Yüzeyler Şekil lO' da 1450 d/d ile tasarım yönünde dönüş du rum u için moment karak1eristikleri verilmektedir. H-0 eğrisinde negatif basma yüksekliklerinin buster tren ve türbin bölgelerine karşılık geldiği anlaşılabilmekte, fakat buster ile türbin arasındaki sınır far11edilememekted ir. M-Q eğrisinde bu geçiş noktası göriilebilmektedir. Momentin işaret değiştirdiği yaklaşık 2500 m3/h debiden itibaren bustet bölgesinden çıkılıp türbin bölgesine girilmektedir. - 1 • Bloke MI(Pozitif a~ı~ yiifıii) • Btd:e Mil (rlegoof Akış yönü) ı •'ltı. H(m) "\.. 90 ' r.n ' '"'- 30 ~ Q(m'Jiı) ~ 00 -21JOD -1000 o ~ 2000 3000 40[0 -30 "' _ı;n "' ~ -90 ' - -· '"" " seklikleri elde ed i l miştir. Şekil 8. Bloke 1lil Karakteristikleri ~----------------------------------------------- ı ı 4 lesisat Dergisi Sayı 180- Aral 2010
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=