Tesisat Dergisi 177. Sayı (Eylül 2010)

TEKNİK BİLGİ sonucu olarak bir filtre elemanı geliştiricisi ve üreticisi olan Hollingsworth&Vose şirketi otomobiller için iki yeni hava giriş ailesi ürünü gelişti rmiştir, Capaceon™ elemanı ve NANOWEB® elemanı, bunlar özel olarak daha yüksek birim filtrasyonu kapasitesi ve filtre elemanı üzerinde daha düşük delta basınçlarda (daha düşük basınç kayıplarında) daha yüksek verime olan giderek artan ihtiyaca cevap vermeyi hedeflemiştir. Geleneksel otomobil motoru hava giriş filtresi son yıllarda düz yatay dairesel sıralı filtre elemanından "düz" levha şeklinde otomotiv filtresine ve uzun radyal yapıda ticari araç filtresine dönü şmekted ir. Yeni ihtiyaçlar ifadesinin genellikle anlamı artık "geleneksel"in yeterli olmadığıdır. Hollingsworth&Vose Şirketi Küresel Pazar Yönetimi Müdürü Andrew Shephard, yeni güç aktarma teknolojilerinin daha verimli olduklarını ve arabanın ön tarafında daha düşük aerodinamik çizgiler içerdiğin i ve daha yüksek yakıt ekonomisi standartlarına cevap vermek için daha büyük soğutma paketleri uygulandığını ve bunun sonucu olarak otomobil üreticilerinin motor bölümünde hava filtresi için daha az yer ayırdıklarını söylem iştir. Shephard ilave olarak "filtre elemanlarımız i malatçıların filtrasyon sistemlerini bugünün motor bölmelerine veya normal yerler dışında yeni yerlere koymalarına yardım edecek değişik şekillerde ve boyutlarda tasarlama larına imkan sağlayabilir" demektedir. Yeni bir kategoride yüksek performanslı otomobil filtresi olan Capaceon filtre elemanı olarak güncel fiyat seviyesini korumakla beraber esas olan ağırl ık ve filtre elemanı arasındaki geleneksel bağlantıyı bozmaktadır. Hollingsworth &Vose Capaceon filtre elemanlarının hem su hem de solvent esaslı modellerinin % 20-50 arasında daha fazla toz toplama kapasitesinde ve halen pazarda kullanılan elemanlarla karşılaştırıldığında eşit ağırlıkta olan elemanlara nazaran daha geliştirilmiş başlangıç veriminde olduklarını iddia etmektedir. Bu ise daha yüksek derecede motor koruması ve daha uzun süreli servise gitme aralığı sağlayarak müşteri 80 Tesisat Dergisi Sayı 177 - Eylül 2010 Şekil 1. Selüloz alt tabaka üzerinde NANOWEB elemanın kesit alanı. için daha fazla değer yaratmaktadır. İlave suya karşı olan dayanıklılıkla birleştiğinde filtre elemanı daha küçük, daha esnek paketler içinde daha yüksek bir performans sağlamaktadır. Ayrıca araba içinde daha az tercih edilen yerlere yerleştirilebilen hava giriş sistemleri tasarımcılara daha etkin bir tasarım ve geliştirilmiş araç aerodinamik özellikleri sağlayarak aracın ağırlığını azaltmaya yardımcı olmaktadır. Belirlenmiş olan sera gazı salımı azaltılması şartlarını sağlamak için, yeni araçların fiili olarak emdikleri havanın içinde bulunan daha az parçacık içeren yoğunlukta egzoz gazları salarak, gerçek anlamda çevreyi temizlemeleri gerekmektedir. Normal olarak 60 nm-100 nm aralığı arasında olan kurum parçacıkları araçların hava giriş kısmındaki hava filtrelerinin birçoğunun kullanım ömrünü kısaltır. Orta ve ağır hizmet filtre üreticileri filtrelerinde kullanmak üzere Hollingsworth &Vose NANOWEB filtre elemanlarını seçmektedir, zira gerçek anlamda yapılan testler teknolojinin cihaz korumasını iyileşt irdiğini , filtrenin servis aralığını uzattığını ve diğer standart filtre elema nlarına nazaran eleman üzerinde basınç düşmesinin daha az olduğunu göstermiştir. NANOWEB filtre elemanları girişte daha düşük basınç kaybı ve daha yüksek ayırma verimi sağlamaktadır. NANOWEB filtre elemanlarının sağlam 03-0,5µm fiber malzemesi tıkanmaya karşı dikkate değer bir direnç gösterirken kurum gibi çok ince parçacıkları ayırabilmektedir. Bu özellikleri de servis süresini önemli derecede iyi leşti rmektedir. Bu şekilde yeni çevre yönetmeliklerine doğrudan uyum sağlamaya katkı yaparak toplam maliyet de aza lt ı lab il mektedi r. NANOWEB filtre elemanının taramalı bir elektron mikroskobunda görülen selüloz alt tabaka üstündeki kesiti aşağıda Şekil l'de görülmektedir. Birçok araba motordaki yanmayı en ıyı duruma getirmek ve yakıt ekonomisi ve emisyon yönetmeliği şartlarını karşılamak için motora giren havayı tespit eden Mass Air Flow (MAS- Kütlesel Hava Akışı) sensör çıkışlarını kullanır. Otomotiv hava sistemleri uygulamala rı için Solvent esaslı NANOWEB elemanlar büyük motor deplasmanları (motorun emme hareketi), hafif yük uygulamaları için tasarlanmıştır, bu uygulamalarda filtre elemanına geleneksel uygulama olarak yüksek güç ihtiyaçları için yağ ilave edilmektedir. NANOWEB elemanları doğrudan servis için gerekli süreyi artırarak tasarla nmış ve bu tip filtre uygulamaları için yağ ilave ihtiyacı ortadan kaldırı l m ı ştır. Bu da MAF sensörlerin ve diğer elektronik donanımın tıkanmasını önlemekte ve sonuçta motorun en uygun yakıt ekonomisin i ve emisyon performansını korumasını sağlamaktadır. Hollingsworth&Vose şirketi aynı zamanda NANOWEB filtre elemanları nı normal binek ve arazi araçlarının filtrelerine ve bunların yanında daha büyük kapasiteli gaz türbinlerine ve toz toplama sistemlerine de uygu lamıştır. Sanayi Filtrasyonu En yaygın kullanılan hava veya gaz filtre şekli ayırıcı bir duvara veya basınç farkı olan bir odaya monte edilen silindirik kartuş veya torba ve düz tip filtrelerdir. Düz panel sistemler ticari ve sanayi uygulamalarında ısıtma, havalandırma ve hava şartlandırma (HVAC) sistemlerinde kullanılmaya yöneliktir. Torba filtreler genellikle büyük kapasiteli sanayi havasının filtrelenme sisteminde kullanılır. Silindirik kartuş veya torba silindirik bir yuva içine yerleştirilmiştir, bunların bir serisi "baghouse-filtre ünitesi" olarak adlandırılır. Hava akışı torbanın dışından içine doğrudur, öyle ki ayrılmış katı parçacıklar dış kısmında toplanır, buradan da tersine bir itme ile veya basınçlı hava ile

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=