Tesisat Dergisi 177. Sayı (Eylül 2010)

GÜNCEL ettiğimiz gibi, yeni yapılan binalarda zorunlu olarak ısı yalıtımı yapılırken, mevcut binaların yalıtılması için henüz zorlayıcı veya yeteri düzeyde özendirici bir tedbir bulunmamaktadır. Türkiye'de mevcut yapı stoğunun yalıtımı konusunda başlatılacak bir hareket, bir yandan ısıtma ve soğutma amacıyla kullandığımız enerji giderlerimizi azaltacak bir yandan da yapı sektöründe önemli istihdam olanakları sağlayacaktır. Taslak Belgede öngörüldüğü şekilde, ülke koşullarına uygun özendirici ve zorlayıcı tedbirlerin dengeli bir şekilde geliştirilmesi ile böyle bir hareketin tetiklenmesi amaçlanmaktadır. Enerji Performansı Yönetmeliğine uygun ısı yalıtımı bulunmayan binalarda; binanın türüne, bulunduğu iklim bölgesine ve birim kullanım alanına bağlı olarak belirlenecek başlangıç vergilerinin her yıl % 25'den az olmamak üzere artırılması uygulamasıyla, özendirici tedbirlere ilaveten kademeli bir şekilde uygulanacak caydırıcı tedbirlerle mevcut binaların da en az TS 825 standardında yal ıtılması hedeflenmektedir. Ülkenin ekonomik koşullarına göre geliştirilen bütün özendirici tedbirlere rağmen hala konuya gereken önem verilmiyorsa, bu durumda caydırıcı tedbirlerin devreye girmesinde yarar vardır. Mevcut binaların yalıtımı için ihtiyaç duyulan kaynak, öngörüldüğü şekilde gerektiğinden fazla kirletenlerden alınacak ilave vergilerle de oluşturulabilir. Bu uygulamanın, aynı zamanda mevcut binaların yalıtımı hareketine de hız kazandıracağı düşünülmektedir. t Taslağa göre mevcut konutlarda ısı yalıtımının ve verimli ısıtma sistemlerinin özendirilmesi için bina sahiplerine bir takım kolaylıklar getirilmesi planlanıyor. Bunlardan bahseder misiniz? Mevcut bi naların enerji verimli ve çevre dostu binalar haline getirilmesi için uygulanacak tedbirlerin mutlaka ilave vergi, teşvik, destek vb malı konularda olması gerektiği düşünülmektedir. Mevzuatın emredici hükümleri ile mevcut binaları iyileştirmenin mümkün olmayacağı değerlendirilmektedir. Diğer enerji verimliliği tedbirlerine göre daha fazla malı kaynak gerektiren yalıtım uygulamalarında yatırımın tasarruflarla kazanılmasına imkan sağlayan mekanizmaların geliştirilmesi gerekir. Bu kapsamda, kredi kullanımlarının cazip hale getirilmesi için, Banka Sigorta Muameleleri Vergisi (BSMV) ve Kaynak Kullanımı Destekleme Fonu (KKDF) paylarının alınmaması ve kredi faiz desteği sağlanması öngörülmektedir. Bunlardan ğinden fazla detaya girmekte, yer yer ürün ve/ veya teknoloji konusunda tanımlamalar yapmakta, dolayısıyla tasarımcının çalışmalarını kısmen de olsa sınırlandırmaktadır. Bu durumun, yönetmelik uygulamalarının teknolojik gelişmelerle uyumunu zorlaştıracağı düşünülmektedir. Yeni yaklaşımda ise, özgün tasarıma daha çok fırsat tanınmaktadır. Enerji ve emisyon konusunda belirlenecek iki farklı sınır değerlere uymak koşuluyla , bina ve sistem tasarımları hem ekonomiyi hem de teknolojiyi dikkate almak suretiyle yapılabilecektir. Ekipman ve sistem konusunda asgari performans kriterleri dışında tanımlama yapılmayacak, enerji kullanımını ve C01 emisyonunu asgari düzeyde tutacak optimum çözüm yolları tasarımcılar tarafından geliştirilebilecektir. Öngörülen bu yeni modelin, BEP Yönetmeliği ile ilgili olarak sistem ve ekipmanlar üzerinde yoğunlaşan bazı tartışmaları da azaltacağı değerlendirilmektedir. t Son olarak eklemek istediğiniz bir şey var mı? Enerji verimliliğinde mutlak başarının sağlanması ancak toplumun tüm kesimlerinin duyarlı, kararlı ve ortak hareketleri ile mümkündür. Enerji Verimliliği Strateji Belgesi'nin, ortak ve entegre hareketlerin gelişmesine çok önemli katkılar sağlayacağına inanıyoruz. özellikle, kredi faiz desteği sağlanması konusu- Bu Belgenin hazırlanması çalışmalarında gerek nun, hem maddıimkanları uygun olmayan ancak faiz ödemek zorunda olduğu için kredi kullanmak istemeyenlerin de binalarını iyileştirmek üzere kredi kullanmak suretiyle binalarını iyileştirmeleri hem de tüketicinin cebinden para çıkmaksızın çektiği kredinin tasarruflarla geri kazanılması açısından son derece faydalar sağlayacağı düşünülmektedir. görüş ve önerilerini paylaşmak, gerek Devlet Planlama Teşkilatının (DPT) değerli uzmanları gibi taslak Belgenin hazırlanması çalışmalarının içinde bizzat yer almak, gerekse sosyal sorumluluk anlayışı ile Genel Müdürlüğümüz çalışmalarına entegre edilmek üzere paralel çalışmalar (Enerji Verimliliği Derneği ve Türkiye Enerji Verim liliği Meclisi gibi) yürütmek suretiyle, bazen rapor halinde,,bazen yazılı me~ - t BEP yönetmeliği ile bu yeni yaklaşım lerlhalinde, bazen de sözlü_2!.grak çok de~ / arasındaki farklar nelerdir? katkılar sunan tüm kişi, kJrum ve kur lüşlara BEP Yönetmeliği tasarım konusunda belki ~ te I ekküfe°deriz..a ) --- --- --------' --- ____ ı, - p --- --- ---- ----i,---- r!. ~rı~ --- 2s Tesisat Dergisi Sayı 177 ~~ıc::: .___ ___ ;..__...,ı·:--,~--ı,..,___,..,..~ --~

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=