MAKALE mekanik ve inşaat tasarımı aşamasında çok farklı alternatifler yaratılmasına olanak sağlar. 3. Pompa İstasyon Yapısı ya da Yerleşkesi Pompa istasyon yapıları aşağıdaki şematik gösterimle tanımlanabilir. Pompa İstasyon Yapısı • İlintili Gereçler ya da Yapılar t Emme hatları, kanalları, t Basma hatları, t Havalandırma dinlendirme tankları, t Depolar, t Kanallar vb. • Pompa istasyonu t İlintili Gereçler ya da Yapılar - Yakıt depoları, - Ayıklayıcılar, süzgeçler, elekler, kalburlar vb., - Vinçler, - ışıklandırma , - Su alma yapıları , - Hava tankları vb. t Pompa ekipmanları - Pompa asıl ekipmanları - Pompalar, - Vanalar, - Borular vb. t Pompalar için sürücü ekipmanları - Ana sürücüler (motorlar vb.), - Güç iletim ekipmanları. t Yardımcı ekipmanlar - Ön su verme sistemleri, - Soğutma yapıları, - Yağlama, salmastra yapıları vb. t Güç kaynakları t Kontrol ekipmanları (panolar, sensörler vb.) • Ana bina t Emme yapısı, t Pompa hücreleri, t Rezarvuarlar (temiz su, atık su, soğutma suyu, ham su vb.), t Yakıt depoları. • Bina Yapısı t Pompa odası ya da katı, t Pompa kontrol odası, t Elektrik kontrol odası, tvb. 124 Tesisat Dergisi Sayı 177 - Eylül 2010 Tablo 1. Pompa İstasyonları Genel Özellikleri Genel Su Pis sular Sulama Drenaj İşleri Atık Sular Su kalitesi Temiz su Atık su Çalışma şartları Sürekli Sürekli Yatay Yüksek debili düşey karışık salyangoz akışlı Pompa Tipleri Düşey Düşey salyangoz salyangoz Basma Yükseklikleri Genelde Genelde yüksek yüksek Elektirik Elektirik Sürücüler motoru motoru Pompa İstasyonlarının basılacak akışkana göre genel özellikleri özetle Tablo l 'de görülebilir. 4. Düşey Milli Pompa Pompa istasyonları Düşey milli pompa istasyonları genelde mevsimsel olarak değişken su kaynaklarında kullanılırlar. Depo gereksinimi olmayan ve sürekli beslenebilen, pozitif giriş (emme hattı) basıncına sahip ara aktarma istasyonları nda tercih edilmezler. Genelde çoklu pompa istasyonuna sahip hatlarda, ilk istasyonlar düşey milli pompa istasyonlarıdır. Günümüzde otomatik dur-kalk yapıları ile işletmedeki yarattıkları kolaylıklarla emme yüksekliği gereken (vakum pompası ya da emiş basıncı gerektiren yatay pompaların yerine) kaynaktan uzak istasyonlarda da tercih edilmektedirler. Düşey milli pompalarda pompa su içindedir ve güç pompa basma katından ya da kimi zaman ayrı tasarlanan kuru motor katından kolon borusu içinde yataklanmış aramilleri ile pompa miline aktarılır. Tek ya da çokkademeli olan çarklar pompa mili üzerinde döner, akışkan çanaklar içinden geçerek basınçlandırılmış biçimde kolon borusunu doldurarak yükselir ve kullanım alanına ulaşır. Devreye alınmış pompa istasyonları uygulamalardan örnekler ileride sunulmaktadır. Düşey milli pompa istasyonu içi n ilk çalışmalar "hangi debiyi hangi basma yüksekYağmur Suları Deşarj Yağmur suyu Göl ya da nehir Çamurlu suyu (temiz) taşkın suyu Kısa süreli Sürekli Kısa süreli Yüksek debili Yüksek debili Yüksek debili düşey karışık düşey karışık düşey karışık akışlı akışlı akışlı Yatay salyangoz Atık su dalgıçları (küçük orta büyüklükte) Genelde düşük Genelde Genelde yüksek düşük Dizel ya da Elektirik Dizel ya da elektrik elektrik motoru motoru motoru liğine basacağız?" temel sorusu ile başlar. Teoride eğer hiçbir önleyici belirleyici kriter yoksa, diğer pompa tiplerinden farklı olarak düşey milli pompa tasarımcısının istenen performans değerlerine ulaşmak için sonsuz bir yaklaşım özgürlüğü vardır. Bazı örnekler vermek gerekirse; • Pompa(lar) tek kademeli düşünebilir. • Pompa(lar) çeşitli hızlarda düşünebilir (eğer dizel motor uygulaması ya da değişken devir uygulaması için bir sınırlama yoksa). • Pompa(ları) çok kademeli olarak düşünebilir. • Pompa sayısını artırarak paralel olarak çalışmalarını bir kollektöre basmalarını düşünebilir, böylece debiyi sonsuz sayıda pompaya bölebilir. • Yukarıda anılanları birbiri ile birlikte de düşünebil ir; çok kademeli, farklı devirlerde, şu kadar sayıda gibi. • Ya da elinde daha önce tasarlanmış bir pompayı bu yeni duruma sayı ya da kademe sayısı olarak uyarlamaya çalışı r. • Her yeni performans değeri kendi içinde yeni bir tasarımı getirir. Ama pratikte tasarımcı bu kadar serbest değildir. Bunları iki temel ayırım ile düşünmek yerinde olacaktır; • İnşa edilmiş ya da edilmekte olan bir istasyona pompa(lar) koymak, • Kurulacak bir istasyona, oradaki koşulları da belirleyerek alternatifler yaratmak.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=