MAKALE hız bileşenleri incelenmiştir. Bu amaçla kartezyen koordinatlardaki hız bileşenleri silindirik koordinatlara çevrilmiştir. H = ( � + ;;\� - (� + ;;tvq (10) T]11 =pgQH lro. M (11) 18 16 14 ,..._ 12 j '-' 10 �ı:l 8 )� 6 2 o • o • ♦ • . ■ 0.2 ♦ ♦ • ♦ • • • ■ . 0.4 ♦ • Pompanı n tasarım noktası ndaki analiz so- nakta meydana gelen difüzyon nedeniyle nuçları için orta akım çizgisi üzerinde elde oluşmaktadı r. Çarkın girişinde emme edilen dağılı mlar Şekil 5, Şekil 6, Şekil 7 yüzeyinde negatif basınç oluşumu göz- ve Şekil 8'de verilmektedir. lenmektedir. Bu nedenle ilk çarkın kavitasyona uğramaması için pompa negatif Görüldüğü üzere çark pompanı n ürettiği geometrik yükseklikte monte edilmelidir bası ncı n büyük bir kısmını oluşturmak- (çalışmalıdı r). Pompa içerisinde herhangi tadır. Bası ncın belli bir bölümü de ça- bir geri akışa rastlanmamaktadı r. Çarkta .. • ♦ • ■ ■ ■ ■ • • • ı♦ EMMEl � difüzyonun gerçekleşmediği, giriş ve çı kıştaki bağı l hızları n hemen hemen aynı olduğu gözlemlenmektedir. İkincil akışlar ve dolayısıyla Coriolis kuvvetleri nedeniyle çark çıkışı nda basma yüzeyindeki bağıl hızı n emme yüzeyindekinden daha yüksek olduğu görülmektedir. Bu oluşumda emme yüzeyinde bulunan durma noktası nın da etkisi bulunmaktadır. 0.6 0.8 BOYUISUZMl!RİDYONEL UZVNLOK Pompa içerisindeki akış, akı m çizgileri ve vektörleri ile de gözlemlenebilir. Şekil 11, Şekil 12 ve Şekil 13'te çanak çıkışı ndaki ikincil akışlar belirgin olarak görülmektedir, ancak geri akış ve sı nı rına rastlanmamıştı r (Şre tkaibl a1k4a) .a Aykr ıı şl mk aanl aın dönme hareketi çanaktan çıktı ktan sonra dhaaredkeevtainm etmektedir. Bu nedenle dönme i sönümlemek amacıyla çanak boyunun uzatı lması ya da çanak kanadı nı n dönme açısı nı n arttı rı lması bir sonraki aşamada revizyon olarak düşünülebilir. Fakat, sürtünme kayı plarını n artacağı ve basma yüksekliğinin azalacağı ise unuŞekil 6. Orta Akım Çizgisi Üzerinde Bağıl Hız Dağılımı 12 10 • • . - - . ■ • • j ♦ • • • � ■ ♦ . ■ • li:l 4 . ... ♦ � ♦ ,c, ♦ � o -2 o 0.2 0.4 0.6 BOYUISUZ Ml!RİDYONEL UZUNLUK Şekil 7. Orta Akım Çizgisi Üzerinde Teğetsel Hız Dağılımı 7 ♦ • • • ♦ ♦ ♦ ♦ . . A ■ • ■ - - . • ■ ■ ■ • • ■ o o 0.2 0.4 0.6 BOYUISUZ Ml!RİDYONEL UZUNLUK Şekil 8. Orta Akım Çizgisi Üzerinde Meridyonel Hız Dağılımı 114 Tesisat Dergisi Sayı 176-Ağustos 2010 t • ■ 0.8 • • - 0.8 ♦ ♦ ■ 1 ♦ � MA • Şekil 9. Çark Çıkışında Orta Kesitte Bağıl Hız Eş Eğrileri
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=