TEKNİK TANITIM DN 40 anma çaplı üründe tam ve yarım açık klape pozisyonunda bileşke hız dağılımı % 40'Iık değişim göstermektedir. Şekil 3b'de görüldüğü üzere, vana çıkışına yakın bir böl gede giriş değerine yakın bir hız değişimi elde edilmektedir. Vana klapesinin strok değerinin artmasına paralel olarak hız dağılımı yükselmiş ve daha rahat bir pozisyona gelmiştir. DN 40 anma çaplı üründe tam ve yarım açık klape pozisyonunda basınç dağılımı % 5'Iik değişim göstermektedir. Şekil 4b'de görüldüğü üzere, vana çıkışına yakın bir bölgede (venturi bölgesi) yakla şık olarak klape bölgesindeki akışın basınç değerine yakın bir değere ulaşmıştır. Klape sonrası bölümde daha homojen bir dağılım görülmektedir. Şekil 4. Statik basınç dağılımı. Hız dağılımları incelenmeye devam edildikçe Şekil 5. Ürüne dik eksende hız dağılımı. ve ürüne dik eksendeki akış değerleri vana- --- - ------ - ------ - ------- nın tam açık pozisyonuna eriştiğinde daha homojen bir dağılım oluşmuştur. Klape üzerindeki kesme kuvveti hıza ve olu şan basınca göre değişmektedir. Şekil 6'da da görüldüğü gibi, yarım açık pozisyonda akışın neden olduğu klape üzerindeki kesme kuvveti klapeyi daha fazla etkilemektedir. Ürünün tam açık pozisyonuna gelindikçe vana ekseni boyunca oluşan hız değişimi Şekil 7'de görülmektedir. Burada önemli olan konu; ürün girişi ile ürün çıkışına yakın olan venturi bölgesindeki akışkan hızı seviyesinin birbirine eşit olmasının ürün üzerinde sağlanmış olmasıdır. Bu sayede ürün üzerindeki ölçüm noktala rının aynı hız değerinin etkilediği bölgelerde yer alması sağlanmış ve bu sayede ölçümün minimum hata payı ile gerçekleştirilmesine imkan verilmiş olur. ■ Süleyman TOKAY Duyar Vana 17 4 Tesisat Dergisi Sayı 172 - Nisan 2010 Şekil 6. Akışın yarattığı kesme kuvveti dağılımı. b. Balans vanası DN40 klape tam açık pozisyonu. Şekil 7. Vana ekseni boyunca akışkan hız değişimi.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=