GÖRÜNÜM _______ Önemli bir husus, derneğin kamu, özel sektör ve toplum tarafından tanınan ve güvenilir bir kuruluş olmasıdır. Derneğimizin, özellikle kamuda, bakanlıklar, özel sektör, ayrıca oda, birlik ve federasyonlar nezdinde tanınması ve onlar nezdinde saygınlık kazanmış olması gerekir. Bu anlamda dernek yönetim kurullarının halkla ilişkiler görevi çok önem kazanır. 1965 yılında Üzeyir Garih bana Alarko'nun Ankara halkla ilişkiler temsilciliğini teklif etmişti. Yapacağım işi kendi kendime tanımladığımda; yüksek bir maaşın yanı sıra uygun bir temsil masrafı ile malzeme satışında reklam yapmam, ürünleri tanıtma anlamında bir hizmet vermem gerektiğini algıladığımda, teklifi kabul etmedim. Sonra anladım ki rahmetlinin amacı, şirketin reklamı ve toplumla ilişkilerde tanıtımı idi. Nitekim sektörde bugün her konuda Alarko öncelik kazanmış ve başarılı olmuştur. Dolayısıyla bakanlıklar, Büyük Millet Meclisi, Cumhurbaşkanlığı, özellikle valilikler, özel idareler, üniversiteler, sağlık kuruluşları vs. görevlilerinin bizleri çok iyi tanıması gerekir. Örneğin bir tüketici, taktırdığı bir split cihazından şikayet ediyor ise bize başvurmalıdır. İşte burada güven ve yaptırım gerekir. Aynı şekilde reklamlara kanmış bir tüketicinin hakkı bizler tarafından aranmalıdır. Bu tür tarafsız görevler derneğimizin isminden kaynaklanır. Tüketicilerin bizleri, hiç bir şekilde ticaretle uğraşan mühendisler olarak değerlendirmeyip, halkın menfaatini koruyan bir sivil toplum kuruluşunun üyeleri olarak tanımlaması çok yararlı ve sağlıklı olacaktır. ' ' 05 Aralık 2009 tarihinde yürürlüğe giren Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliği gereği, yapılarda enerji kimliğinin nasıl ve kimler tarafından hazırlanacağı tam açıklık kazanmamış durumdadır. :• Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliği 05 Aralık 2009 tarihinde yürürlüğe giren Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliği gereği, yapılarda enerji kimliğinin nasıl ve kimler tarafından hazırlanacağı tam açıklık kazanmamış durumdadır. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı ilgili bölümlerinde büyük bir özveri ile hazırlanan, AB koşullarına uyumlu yapıların enerji kimliği hazırlama yöntemi incelendiğinde, bir çok sorunla karşılaşacağımız anlaşılır. Hesap metodlarındaki girdiler sınırlanmış, bireysel kararlara dayalı yaklaşımlar önlenmiştir. Bu şartlarla yapılan bir hesabın sorumlusu kim olacaktır? Şüphelidir. . . Yönetmelik yapı fonksiyonu, yapı alanları ile de program girdilerini sınırlamaktadır. Bırakın bunları, yönetmelik tasarıma müdahale etmekte, müelliflerden ziyade yetki belgelilere tasarım imkanı tanımaktadır. Ülkemiz zorunlu deprem yönetmelikleri, yangın yönetmelikleri ve enerji performans yönetmelikleri ile çok şey kazanmakta ancak, bunların bürokratik yorum ve uygulamaları ile çok şey kaybetmektedir. Bütün yönetmelikler amacına yönelik uzman hizmetleri yerine yönetmelikte tanımlanan denetim ve kontrol hizmetlerine göre hazırlanmaktadır. Dolayısıyla amaca yönelik yatırımcı ve işveren bilinçlenmeden kontrol yöntemleri ile sistemin denetim altında tutulabileceği kabul edilemez. Bu anlamda kısıtlı bir süreç içerisinde hazırlanan yönetmelik incelendiği takdirde, alan sınırlamalarında, sistem tanımlarında, tasarım, analiz ve kriterlerinde sapmalar görülür. Dolayısıyla sertifikalı kişilerle enerji kimliği verilmesi, onların eğitimi, yetkilendirilmesi, denetim ve kontrolu uygulamada yanlışlıklara yol açacaktır. Bu bakımdan yapılarda kullanılan yakıt türleri, enerji üretimleri, yanma teknolojisi, dağıtım ve hizmet şekli, yalıtım olanakları, sistem seçimleri gibi sorunlar üzerinde yönetmeliğin daha derinlemesine incelenerek basit bir uygulama usul ve yöntemi bulunmalıdır. ' ' Derneğimizin, özellikle kamuda, bakanlıklar, özel sektör, ayrıca oda, birlik ve federasyonlar nezdinde tanınması ve onlar nezdinde saygınlık kazanmış olması gerekir. Bu anlamda dernek yönetim kurullarının halkla ilişkiler görevi çok önem kazanır. Daha işin başlangıcında olmamız nedeniyle, uygulamada karşımıza çıkacak sorunlar nedeniyle sistemin düzeleceği kanısındayız. Umarız, ihale kanunu, yapı denetim kanunu, deprem yönetmeliği, yangın yönetmeliği gibi sektörü kaosa sürükleyen yönetmelik sorunları ile karşı karşıya kalmaksızın istenilen amaca ulaşabiliriz. •• Tasarım Hizmetlerinde Zamanlama Konusunda Yapılan Hatalar T.C. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, yarışmaya çıkardığı önemli binaları kendi içinde bölümlere ayırıp, etap etap projelendirmekte, zaman kazanmak için işleri bu etaplarla ayrı ayrı ihale etmektedir. Bunun en güzel örneği, Cumhurbaşkanlığı Konser Salonu ve Koro Çalışma Binaları'dır. Bünyesinde D blok (garajlar). A blok (koro), C blok (sanatçı) ve B bloğu (salonlar) içeren yapıyı etap etap ihale etmiş, 1993 yılı sonunda başlayan projeler 2009 yılı sonlarında, yani on altı yılda tamamlanabilmiştir. Geçen bu süre içinde devlet, deprem yönetmelikleri ve yangın yönetmelikleri değişikliklerini kısım kısım yürürlüğe koymuş olduğundan, ilk etapta yapılan projelerin yeni yönetmelik ve şartnamelere göre yeniden revizyonu ve yenilenmesi gündeme gelmiştir. Ayrıca on altı yıllık süre içinde, enerji performansı, ısı yalıtımı, işletmede verimlilik nedenleriyle büyük teknolojik değişimler gerekmiş, bu anlamda projelerin yapı standartlarının enerji, yapı kod ve normlarına göre tekrar düzeltilmesi zorunlu olmuştur. Türkçemizde "kervan yolda düzülür" şeklinde çok hatalı bir atasözü vardır. Bu yaklaşım bizlere zaman ve para kaybettirmiştir. Halen de kaybettirmektedir. Bu nedenle bir kervanın bütün ihtiyacının belirlenmesi, sağlanması, kontrol edilerek yola koyulması gereklidir. Tesisat Dergisi Sayı 169 - Ocak 2010 17
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=