Tesisat Dergisi 166. Sayı (Ekim 2009)

TEKNİK BİLGİ • ' t DN 10-32 DN 40/50 Şekil 2. Kombinasyon vanaları (motor montesiz). Şekil 4. Kombinasyon vanası dizilişi [l]. aŞliamldımi .ikŞi evkananın birlikte çalışmasını ele i sından 1,5 1/ls'l4ik'tebkiri akkoışmınbigneaçstyiğoinni vvaenbau go el dçui şğ uensunvaasrı nsdaayak il ı mb a. sEılneçk t rkiakyl i beırniışni m9 0d ükzPea nüesğtüi,ndseokl taraftaki vananın (motorlu vana) i basınç kaybının 20 kPa olduğu zaman akış hattında 1,5 1/s'lik bir debinin olmasını sağlayacak şeki masını sağlar. Bu 3 V'luk bldirekvonatnraolnsıninyaaçlıil ­ ne karşılık gelir. Şeki y o n vl a4n' taes dı neı og löurşetbu irl eacn egğriun pi zt ag ni b si ,akğotma rbai fntaask i fkaernk mb ao tsoı nr lçu kvoannt raonl ı vn aü ns at üs nı , dseokl i t ba ar as fı nt aç gköazyüb ı 20 kPA oluncaya kadar kapanır. Böylelikle fvaarnka sbı nads aı nkçi tkoopnl tarmo l bvaasnı an çs ı , f akrokmı n bı i dn ae sn ygoe n lemek için gerekli basınç miktarını soğurur (90-20= 70 kPa). Şimdi de, kombinasyon vanasındaki basınç farkının ani bir şekilde 170 kPa'a yükseldi ni varsayalım. Bu durumda i ğımız olay, vana gruplarındalk(hkeamrşımlaoştaoc ğ r a l i u d vD a e a n b h a i a h v s e e o m n b r d a a e s f ıa f n r a ç k r k b k b a a a s y ı s b n ı ı n ç ç a k r k o t o n ış n tr ı t o r g l o öl v v z a l a n e n a n a e s s c ı, ı e n m k d t o a ir ­ ) . torlu vana kısmında 20 kPa'lık basınç kay- 134 Tesisat Dergisi Sayı 166 - Ekim 2009 DN 65-IO0 Şekil 3. Kombinasyon vanaları (motor monteli). 10 V signal 7 V signal 4 V signal Pressure dro Şekil 5. Kombinasyon vanasındaki debi ve basınç kaybı ilişkisi [l]. ybaı npı ascaağk ltaı rm. Faak r ikç bi na gs ıenrçe kkloi nktar op la vt ma naaisşıl ebmö yi nl ei d c a ı v so ra ğ n u a rur ar . k B1ö7y0l e- l2i k0l e=, 1k5o 0m bk Pi naa' sl ıyk obn i rv ba an as ısnı ­ an ar t me taksi ı en ad er na ğbma seınn çmfoat or kr lı un ı vn aannai dbaikr i şbeaksi lı dn çe kl ua yvbaı , n faanrı kn bkaosoı rndçi nkeol ni t çr oa l l ı vş amnaassı ı sv ae y me soi tnodr e ds ea ğb ei tr koal al ınr v1 ,e5 b1 /ösy'ldeec ek adl embai y oa l md eavsaı mg eerdeekre. n oF ladruk ğbuansaı ngçö kr eo,n tkrooml vb ai nnaassyı oonr avnasnaal skı on nı nt r bo al l ü sınç farklılıklarında artışa maruz kalması, debi de önemsiz bir miktar artış olmasına smeibketaprdoalaocalakctaır.ktBıru. [dle]bi artışı çok küçük bir Şeki v a n al a5ç,ı k lkı kolma br ıinnaa sgyöorne dveabniavseı n dt oapklia mç e şbiat l i sınç kaybı arasındaki ilişkiyi göstermektedir. b K a o s m ın b ç i n a k s a y y o b n ı 5 v 0 a n k a P s a ı ' n d d a a n k i y ü d k e s b e k i , s e v , a n b a a d s a ı n k ç i kaybından bağımsızdır (1]. P Ş r e a k tikte kombinasyon vanasının imalatı i Va n aln ı 4n ' tteo pgl aö ms t e rbi ol dyi ğu ni nudne nk ı sbai rlat ızl mfaasrık l ıidçıirn. motorlu vana ve fark basınç kontrol vanası aynı vana gövdesini ve aynı klape yuvasını (sil) kullanırlar. Bunun bir örneğini Şekil 6'da görebilirsiniz. Şekil 6'da da görebileceğiniz gibi, motorlu vana klapesi yuvanın (sil) üst tarafını, fark br aafsı nı nı ç k kuol l natnr mo l avkat anda ısr.ı yFuavr ka n ıbna s( ısni lç) kaol tn ttrao l vmaanyaı s vı naınna hga irrei şkientdl eennd ivr em ek l da üp ze eyn uevğ ai saılngdı laa n sensörler vasıtası ile yapar. 4. Kombinasyon Vanasının Bağlantı Şekli Şekil B'deki uygulamaya, Şeki tilmiş olan kesme vanaları ve plis7li'kdteutbuecliur­ lzaürk de an ekkolme nbei nbai lsi ry. oAny rvı caan adlöanr üı şb ehsal tetmı n ed ah ag öt t ı üzerinde de kullanılabilinir. Şekil 6. Kombinasyon vanasının uygulamadaki imalat şekli [1].

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=