UYGULAMA İç ünitelerin seçimi ve yer dıktan sonra belki de en zo lrelşuimsüi rteaçmbaamş ll aa dn ı . Dış ünitelerin yerleştirilmesi ve ara bakır boru tesisatlarının tasarlanması. Kongr resinde yer alan Harbiye Orduev e i, V o a t d e is ll i e rç e v v e Açık Hava Tiyatrosu da göz önüne alındığında ses seviyesi düşük cihazların kullanılması kaçınılmaz bir şart oldu. Bu bağlamda VRF sistemlerin rakip mekanik sistemler i şılaştırıldığında daha düşük ses seviyl e e l e kra in r e sahip olmasının da tercih edilmesindeki ana etkenlerden olduğunu öncelikle belirtmeliyim. Çevresel etkenler nedeniyle VRF sisteme ait dış ünitelerin yerleştirebileceği tek yer, kısıtlı bir ru l ua lkaanpaassai thei pö yol leasni nBe Bbl üoyküÇkat üt ı skı i ,i dbi .uFkaakpaat sk iut e a te nycdai kv e1 b5 u5 ma ed ke at nd sı şo nü dn ei tre e c il e e ys e a te ğrl s ainz akbai ll mm ea kk taydı. Bu nedenle Tiyatro binası çatısının bir kısmı, bazı asansör kovanlar palı bir mekan olmasına ra ğ mı neınn süosnt ü bvoed rk u a m katta da dış ünite mekanları oluşturuldu. Bu noktada rakiplerine oranla büyük bir ja sahip olan Mitsubishi KX6 serisi, s a e v k a tö n r t d a e tek modülde en büyük kapasiteyi sunarak en az yer kaplayan dış üniteleri ile bir adım öne kg ae pç ma si şi ttei r .a r8a l Hı ğPı n d( 2a2t,e4k kbWi r) d-ı ş2m4 oHdPü l d(6e8n ok Wl u ) şan VRF dış ünitelerimizin oturma taban alanı sadece 0,972 m2'dir. Rakip markalarda ise 18 HP'den sonra kapasiteye bağlı olarak iki veya daha fazla modül kullanılmaktadır. Soldan sağa; Muhittin Tekman (Teknik Yayıncılık), ZaferSARI (Airfel) Özellikle sonradan eklenen elektrik odalarının soğutma yükleri layı, küçük kapansiinteçliodkışküünçüitkeloelrminaksuınlldaannılmdaosı ve mümkün olduğunca çok elektrik odasının bir dış ünite grubuna bağlanması gerekiyordu. VRF sistemlerin tesisat limitlerinin de etkisiyle -7. Bodrum katta da yer yer dış ünite montajı yapılmak durumundaydı. Bu nedenle elektrik odalarında dünyada hiçbir VRF markasında bulunmayan özelliklerde yeni nesil KX6 ro VRF serimizi kullandık. Bu serimizdeM4i-c6 HP kapasite aralığındaki dış üniteler yandan üflemeli tek tanlı bir kasa y redeyse split klima dış üniteasipıbsüınydüak l üvğeü nndee iken, 8-12 HP kapasite ar ler de yine yandan üflemealilıçğiıfntdtaakni ldı ıbşirünkaitsea yapısında çok az yer kaplayan, zemine monte edilebilmesinin yanı sıra kolaylıkla duvara da monte edilebilen y düllerden oluşmak ü ta k d se ır k . v B e ö ryilmecliekoümstpteankt ümfloemeli büyük dış üniteler yerine yandan üflemeli kompakt dış üniteler kullanılarak hem yerden tasarruf sağlandı hem de tasarımı nedeniyle cihazın üfleme yönünde herhangi bir engeli olmayan bu ünitelerle daha yüksek verimler elde edilebildi. Bu kısımlarda ağırlıklı olarak 8-12 HP dış üniteler kullanıldı. Böylece 4 kat bir tirilerek farklı kotlarda birbirinin üz d e ernindbeirleyş er alan elektrik odalarının bir dış ünite grubuna bağlanması sağlandı. Bu sayede iç üniteler arasındaki kot farkı 18 m olmasına rağmen bu tesisat başarı ile uygulandı. Sektördeki diğer bir kad ç a ok VRF markasının üst limiti 15 m iken bu r farklı ve kompakt bir seride bu limitin üzerine çıkabilen tek mar avy lndustries markasıdırk.a iseMitsubishi Heo B Pl u r a oöj en ne mi nl i Upyrgo juelnai nm az ya ma aDnöı nndüaş tvüer ük lums uerss iu z rak tamamlanması için projeyi takip eden satış ve servis ekibinin yanı sıra tam zamanlı bir makine mühendisini de şantiyenin başına getirdik. Projede çok sayıda klima kullanımı sv eı smö zo nk toanj luasr uı nyıdnu .k ıBs ua nseüdr ee nd el e tVaRmFa msisl atenmmlae r için oldukça kalabalık bir takımla yaklaşık 10 ayrı ekibi bir araya getirerek çalıştık. Proje kapsamında 35 bin metreye yakın bakır boru İnverter Sürücülü Kompresör Üstünlükleri MHI KXVRF sistemlerinde kullanılan kompresörlerin tümü inverter sürücülüdür. Tamamı inverter kompresörler ile donatılmış sistemlerin, inverter kompresörün yanısıra ilave olarak sabit hızlı kompresör içeren sistemlere göre önemli üstünlükleri vardır. İklimlendirme sistemleri pik yüke göre tasarlanırlar fakat yılın büyük bir zamanında sistemler daha düşük kısmi yüklerde çalışır. Bu nedenle kurulu sistemlerin sezonsal verimlilikleri incelendiğinde tamamen inverter kompresörlü sistemlerin özelC<I' likle kısmi yüklerde inverter ve sabit kompresör birleşiminden oluşan sistemlere göre daha yüksek COP seviyelerinde çalıştığı görülür. lnverter kompresörlerin en yüksek verim aralığı %33-%66 yük aralığı (yüksek COP Zone) olarak tanımlanır. Bu kapasite aralığında kompresörün COP değeri tam yükteki COP değerine göre oldukça yüksektir. KX6 serisi dış üniteler, kompresörleri hep yüksek COP zan aralığında tutmaya çalışır. İlk kalkışta ilk devreye giren kompresör tam yüke ulaşmadan yüksek COP zonunun en yüksek değeri a,p olan %66 kapasiteye kadar kapasitesini ayarlar. Bu değerin üzerinde ihtiyaç olan kapasite için, ikinci kompresör devreye girerve ilk çalışan kompresörde yüksek COP zonunun en alt noktasına kadar kapasitesini düşürür. Bu sayede ara yüklerde tüm çalışmalar yüksek COP zan aralığında gerçekleştiği için kısmi yük verim değerleri oldukça yüksektir. Tamamı inverter kompresörlü sistemlerde sabit kompresörlü sistemlere oranla başlangıç anında oluşan elektriksel ve mekanik gerilmeler çok daha azdır ve 6 �! 1 : ,,�, a:::::::::: 1 l 5 • ! ·C\ <> <> l ·ı> <> S2 Si '. Low COP zone başlangıç akımı gibi değerler daha düşüktür. Ayrıca dış ünitedeki inverter kompresörün bozulması durumunda diğer inverter kompresör çalışmaya devam edebilir. Böylece inveler sürücü teknolojisi ile güç kontrolünün devamlı • 1 2 1 1 i Loıv COP zone ! • 1 1 • "" ,,,. ,..,. ,..,. """'" .... _K X6_-_S a_d_ec_e _İ n v_er_te_r K_om_,__pre_s_ör ______ _ _ _lnve_rt_er_+ _Sa_bit_H_ız_lı K_om_,p_r_es_ör _____ __ _ olması sağlanır. 58 Tesisat Dergisi Sayı 165 - Eylül 2009
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=