PERSPEKTİF Prof. Dr. Nilüfer EĞRİCAN v BE e y u r l ü s vl i e t a e s y m il ı e s iz o i l 2 e n 0 u b 0 v e 9 e n - 2 E d 0 k ei 1 , m 0 g a a e k r y e a ı k d b e a ü m ş lk ın i e k d m y a ı i l , z ı d n b e a ir ç b g o a e k r ş e l ü a k n d si ı e. i f d s a ü t a n e l d y iy a i e m d t a . l e kri i bi al ez ı i ül gni ilvi ebrisl gi tieylie rsdi zel egröl reü lpeanydl aeşğmi ş ai mk Ülkemizde, yaklaşık son 30 yılda yükseköğ retim hayatında bir dizi çok önemli değişiklik d d o e ö lm v n l ü u e ş ş t t ü u t m r e. k d e İ e l l k n i s o s o l ö a n z r a a e k d e r i y l m e a b p iş ı il s ir va . e l Y v ü ç e k o sk n e i k c s ö e a ğ l y i r k ıd e s t a e i ml ( b 3 d 6 i e r adet) vakıf üniversitesi kurulmuştur. Öte yandan devlet üniversitelerinin sayısı da 2y o8ğ' du ennl a9ş 4a n' e üçnı ki vme rı şs,i tdeal ehraüöl knecnei nb üdyöür tkbkier nytal enrı nd ae yayılmaya başlamıştır. Böylece Türkiye'de yükseköğretim sistemi giderek heterojen bir ykaaşraakntmerakkatazaonlmanayna başlamıştır. İkinci olarak, itel değişimi vurgulamak kguerruemkilra. rSı aözraksoınnduasuyaşoal anna,ny ü k s e k ö ğretim "farklılaşma" eğilimidir. Türkiye'ninde dahil olduğu küresel süreçte, bilim ve teknolojinin, ekonomide ve toplum hayat maya başlaması,ı nydüak sdeakhöağ r f e atzim la k r u o r l u o m y l n a a rı arasında farklılaşmayı kaçınılmaz kılmıştır. r Üp a r n k o i g v g e ra r e s m r i ç t l e e a k l r e ı l n e r a ş a mr v a e e s y yı e n a d p b a ıl a a b ş n l u m a m fa al ı r a ş k , r l ı ı n l ü a a n ş im v ya e a n r ss f i i ı t i m l e i l ı o ş el t r a i ı n r . Bu çerçevede bazı üniversiteler kendilerine değişik misyonlar tanımaya girişmiş, bunun sonucu olarak da özellikle araştırma-öğretim, sanayi ilişkileri, lisansüstü eğitim-lisans eğitimi eksenlerinde kendi konumlarını yeniden tanımlamaya yönelmişlerdir. 20 Tesisat Dergisi Sayı 165 - Eylül 2009 •• Universitelerin Köklü Değişim Gereksinimi YdüekcseeTküörğkrieytei 'my ehöazygaüt ı dnedğai lddei rğ. i Dş iüknl i ykai hn tı ni y ah ce ımsean t gh e i e r r m d m iğ e ei n k m t h e iz e d ri r .b Hö legre sai lnadned ab ub üi httüi ynal eçş mk een dsiünri egcöi nse Avrupa'da da yükseköğretimde çok önemli değişiklikler yaşanmaktadır. Elbette Taür ar ky ıi şylea riı çn iı nn byaeşnl ai nbgi rı ç ynüokkst ea ks öı , ğTrüertki mi y e 'vyiez yöozng üu içdinamiklerdir. Ancak küresel değişimler de böyle bir çabayı zorunlu kılmaktadır. Üniversiteler köklü bir değişime uğramakta, üçüncü kuşak üniversite diyebileceğimiz nünınivelirds ei tre l üe rnei v d e o r ğ s riut e y le ol r ia, lmteakknt oa dl oı rj.i Doüdnay ka l ı şirketlerle işbirliği olanağı aramaktadır. Bu taerma yeılşa, r asşötzı r mk oanl aursı ud uşridr uk reatrl ea rki,nb uy ün ruünt tyüe kr ilneer i, gelecekteki rekabet güçleri için yaşamsal önem taşıdığına inandıkları ana araştırma projelerinde, yüksek standartlara sahip üniversitelerle birlikte çalışma arayışına girmeleridir. Akademik ve endüstriyel ara tırmaların bir zamanlar ayrı olan dünyalaşrı giderek birbirine girmektedir. Üniversiteler, var olan veya yeni kurulan fi t m e re k m n rk o a e lo l z a ji l r e t er amr ealcl iı yl ıeğnı yi ltai c ayrüi reüttküi nl el i knl,e rbi ni l ikmu l uvçeky aa i or iynn, ay ma raa ltat ırkı lva o e r l a ı b b r ö a il y k g l e i g n s ö in i r e ü k t lm u k l i l n e a k l n i t k ı e m le d r ı ir n i . d de Ü a s n e t i t e v k k e i l n r e s y b it e i e r c l r e e o kl tkeudl liarn. ıBmöay lheaczeır üfnoniv la e r r s yiatr e a l t e m r,a l b air l ı g iis tteenmmee lkl i ekonomide, ekonomik gelişmenin belirgin araçları haline gelmektedir. Üçüncü kuşak üniversitelerin, yarattıkları bilginin kullanımını ve ticarileştirilmesini et kin bir şekilde takip etmesi ve bunu, bilimsel araştırma ve eğitim hedeflerine yansıtmaları beklenmektedi kduermmi sayyeantleeşr ivki ke ne r. d t m B i t u e e k k b t n e e o k d l l ir o e . j n i tti e, mö ğerlel infci ri mvea laakr ıan ı Bugünlerde bilim i ma alanlarına odaknlasnaannlardıi s bie p l l iir n li le a r r a aş r t a ı s r ı ekiplerde çalışıyor; l isansüstü dersleri çoğunlukla bu araştırma ekiplerine bağlı. Tf aekküdl tieslieprliinn yeekrsi neen, l i y ednöin ebmi r döerg, üktulesnumr seu zb i oç li amni aranmaktadır. Ömzael ti yl ee;t i çn ıi ğn ı, r zai rçvaend eakri a üş nt ı irvme ar sl ai treı nl e ryi ükkasyenl ea nk yşai rrkaettml ear i nztoer umnedl aa rbaışr at ıkr mmaalsaır, ı nt ıe künnoi vl oe rj is iot de laekr el ı v uh e l a u v s e a l n a le d r a ü e r s a t t m s r ı i e y re l e e k l r a i a , b re a a t k ş , a t ü ı d r n m e iv m a ei r k s s i ö t e z e ğ l l i e e t r ş im i m n, , e A i l s e rt r G i i h n e d d ' a n e m i k n i bk ui l gl l ai nt eı mmıenldl iaedkaohnao me ti dkei nk ioyl me nail aarrıançasyaol l r ao lçl earni ,, dmi se ispi ,l i nül enri va er ar ssiıt ea reağş ittı ri mmianlianr,ı ns tyaünkdsaerl itş ee ğgi tei çm vaeyrıeşnmtealseıkbtuügeül nseüçnkinlerin eğitimi olmak üzere iversiteleri farklı arayışlar ve çalışmalar içine sokmuştur. Üniversitelerin geleneksel olan araştırma ve eğitim faaliyetlerinin yanı sıra, ürettikleri bilginin kullanımı ve ticarileştirilmesini de hedef almaları dileğiyle. . .
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=