Tesisat Dergisi 163. Sayı (Temmuz 2009)

PERSPEKTiF Prof. Dr. Nilüfer EĞRİCAN t tS e e o l l n e e kk g o o ü m m nl . ü e n S ri i e n k k at e ö s n r y ü o g nö b z u s d ee k k a t sd ö e a r k r ü t ö ; a r l y l b e a e r n n in i i l d i k e y ı n s a ap b c a ir a ni noktaysa, inovasyon olgusuyla güçlü ilişkisi. gTeelçemkioşmduarudmetdaai.nİonvoavsayson kavramıyla içiçe yonsuz bir telekom dk oümş üs unzm ei nko vi ma skyaonnsu ı zh. a yİ şai nl eitlmg i neçy ey açnaıl,ı ştme laek bd ae l kbii r dhea, yhl i ezro ri kl ui yoolrgiunnsuann ı y. aBruant tuı ğnı ,n e"dzeanml ear ni , tsoıkplıuşmmassaıl"etokliadreaksadkalı.nitelendirilebilecek bir Telekom araçlarından posta, 4 bin yılı aşkın öbmir rüsübruenduirn nkeurlleadneıylısyeor. Halbuki gazetenin yarısı kadarolmasına k ö a l ç r ü ş d ı n e , y e ü t k k s i s e i k . p o P s o t s a t y a l a d a k n a r ç ş ı k ı l a a n ş l t a ı r r ı , l a t o m p a l u y m a c s a a k l e sh a t a k d y i a e le t c m ı e m iy 1ız o 5 ı r 0 . g a y T ı z l e e l o et l e f d o d u n e ; k a ç u m ık ll a a a n n g ı b e lm l i e r a n h y a a b b ir b e ar t e ş k l la e a f y d o a a n l r ı abrilteıkebtkırialiykoınr.tCoeplumsal hayatı, özel hayatımızı p telefonlarını ise, ülkemizde sadece 10 yıldır kullanıyoruz ama toplumsal ghaüynaltüıkvehyaa özel hayatımızı bir yana koyun, yatımızı ve işlerimizi bile artık ba ru an çl al raar ıggöer el i şytai kp ça er oe ltdkui lke. rKi ıgs iadcear seık, theı lzel ka on mı yor; yani zaman sıkışıyor. s oTe ı r k t l a ı e ş y k m a o a km s o ıy " a d n u l ı a ğ n u n t eı g n m i d b e a i l , n b y e u a d e aş n r a a i, n ç E a la v n e rı rn b e t yu t o Rl " o az g ç a t e m ı r k s l a a 'ı r n n ı iİ nn oo vv aa tt ii ff eettkkiinniinn gbi ud eyrae yk ı ldı ma hı ,a theılzel ıkyoamy ı lamr aa sçı . larının inovasyon olgusuyla etkileşimli taorpal uçml a sr aı ,l ei nt ok ivsai ntii fo rbt ai ry aş çeıkkial dr teı y ogre: ltieşltei kk oç em, ortaya koydukları inovatif etki artıyor; bu etki de telekom araçlarının etkisinin 20 Tesisat Dergisi Sayı 163 - Temmuz 2009 ■ lnovasyon ve Telekom yayılımını hızlandırıyor. Sonuçta, telekom araçlarının etkisinin yayılımı arttıkça, bu araçlar inovatifleşi yor. Bu etkileşim s s o o s n y u o c l u o n j i k d a a ç d ı a d , a n o r d t a e y r a i n l ç e ı m k a e n s i n s e o n i n s c u e z l e d n ö m n g e ü s , i agçeıryeokre.nTtooplumsal bir zaman sıkışmasına yol plum ve toplumsal yaşam hızla dönüşü yor, toplumsal yaşam dönüştükçe, tbeülyeükkombiar riavçmleayrılneınhıeztlkainsıi giderek d a h a da yor. Ps ae nk iı ,z hdeür nş eoyl ubpu bhi at el en nhaesr ı lşgeey l, dbi ?u gA üs lnı noal abnal kaar ırn dh ua vbaerrlcai rsı in ag irbei sy idmi . l eÖrnçciez dbi ;i rbi lue rri ems i amğl ae rr ia lbaarşı n kaları stilize edip resim-yazısına "piktogram" do igğrear ml e "r i ddeeddi . aShoan ku an vdraa mh asraf ll esr i mo rgt aeyl ear eç ı "k ti dı ev e toplum ikiye bölündü: Okuyup yazabilenler ve diğerleri. Oku yup-yazabilen ayrıcalıklı grup, lyaernı ni dsaı n ıbf öl al ür ı noül pu şmt uürcdaud; ebl ue ny el a rb adşal akdeı nl adri . aSröaz yerini yazıya bıraktı ve işin içine devingen mh aar tf bl earal emyaakzi ınyeı l ev rei gbi irl ign icy ei , hsı ıznl aı f sçaol ğma ül tcaabdi leel ne t y a o ğ r i u h n t l e a ş e t ş ı . i A b y e d n ı n z l e a r n i m g a ö n r ı ü n l m e e şl y i e k c e e t k t i ğ b i i s ç a i m n a d y e i ddeovğruimrdiyul;etbailrelikte de patladı. Bilgi arzı, talebi p de arzı destekledi. mEneekrjainniinğibnu, har gücüyle iletimini temel alan y mg earsçı ey kl a- tzaabml oaeynirnli ı e n o i d l e e al ğ r e i a k ş k t t i r : s i T k e a n e r k i n h r e t o e r n j i i l i s k ki d n b e e i f ç b ai ı , m r s a d e k e s iletilebilir oldu, sonra da görüntü. Yazı y br ii tnmi teedki .r aZri rsaö zsee st ei rvkee gt töi .rAümn taü h e r ş e y b u r a d e a yü elektronik sin y g or ö t r a ü ya n a l t l ü b e i r l v g e e i s d s a öens üi şktoüdr leabmi laeynı di nas ab na şza er ıknacsaı ,, yabilen acayip bir cihaz çıktı. Sb ao ğnlraan tdıal a, r bduan,l abri rbbiirrbi ni rei nbeabğal ağnl adnı .d Sı . oSnor na r ad ao, ha ğe rçşı ketyı bvier bbi ur i naeğ ,bsaoğnl aunnddı a. Oh retraşy ae yki üdreeğsi şetli rbdiir. Sonuçta, yazı yerini sözden geri alırken, ortaya Richard Florida'nın " yaratıcı sınıf - sc ırneı fa tçi ıvket ı . cGl aüsnsü"m oü lzadr ea ky atşaannı ma nl atdüı mğ ı iyneonvi a bt ii fr değişim ve gelişmeler bu sınıfın eseridir. t y B e a u l r e g a k t ü ı o n c m ı n s a ı e n r l ı e a f c r ın ı ı o - nl b u o u y r g t o a ü r y n ? a i R ç çi i ı n k c a - h r a m t r t o d ığ b ı Fi e l l n ao r r i a n id ç o a l v a ' a n r t l ı i n a f bütünleşmiş sosyal ağlar gibi görünüyor. Y 2 o 0 u 0 T 9 u A b e B D ü z B e a r ş i n k d a e n l g ı k e r Y ç a e r k ış l e ı ş ç e e n r ç O e v b e a s m i n a d e t d M a e c k ğ i C i p ş a t e i i d r n m e n t iş a g r g e t n ö ış r ç ü m l n e a ü r s y vı o e , r . ç b T o i a r c ç r u t o ı k ş k l m a ş r a e , y e y ı - i i p n k o t ö s e k t rn ü a e l n a t d r t e e la n n daendae-lbearibnai leatrkınilıe,mMe MS'lerle de n i n e ve yi başardılar. Yaratıcı sınıf, Facebook'la kendi sos yal alanını, Monster.com ve Linkedln'le kendilerine ait yeni bir iş dünyasını ve nihayet YouTube ve Twitter'la da, y masını orta ya e ko nyi db ui r. hB au bme rel keaşnmi zemma eok kaandi za r es te kf ienr vseaeytı kl ı i l iTyHd Yi k iu, çSacğhı inpı on l ' dh ea bdeürşl ee nr i nT Ki -b1ü9t 5ü n1 ajanslardan önce Twitter ve diğer sosyal y l a a e ğ y r l ı i ş a n ı r d n d e ı n u h y a g u b e r e ç u r e n n ya l c e p a r m , h C e a N m k N z e on b r u u ka n y m e d n a ei r k ga a a s l z d ı e ı v . t e e Z c i in r i a l t i e k k r a a n z n e a ­ t d v b e u a y ğ k u l a a r z n m a t y u ıs ı ş ı t l ü o a m l r a d n d ı . c ü en py at ye al e hf oanblearrcı ni lae rddaevnr ab ni l em öı şnlcaer Yaşantımızda İnovasyon - Telekom yakın ga er kr eakdt iağşi nl ıiğdı ügşeür çn emğei nmi igz öür mü pi,dni yel lee.r. y. a p m a m ı z

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=