fiziksel bağlantıyı ortadan kaldırması özelliği ile manyetik hız sürücüleri mil ayarındaki kaçmaları da tolere eder ve ek olarak vibrasyondan kaynaklanan masraflı ekipman aşınmaları ve bozukluklarını asgariye indirir. Çalışma Prensibi Manyetik hız sürücünün temel yapısı Şekil 1 ve Şekil 2'de görüldüğü gibidir. Çelik disklere monte edilmiş olan bakır plakalar motor şaftına bağlı olarak beraber dönmektedirler. Bakır/çelik plaka takımları arasındaki boşukta eksenel istikamette kutuplanmış sabit mıknatısların yerleştirildiği ve eksenel yönde yerdeğiştirebilen alüminyum alaşımdan imal edilmiş olan iki adet disk yük şaftına bağlanmıştır. Bu disk takımları motor tarafından tahrik TEKNİK TANITIM Şekil 4. Manyetik hız sürücü (ASD) 1800 Dev/dk 125 H p motorve santrifüj fan, yıllık enerji kazanımı 155.000 kWh bakım kazanımı US$ 15.000. edildiklerinde dönen diskler arasındaki bağıl fiziksel temas/bağlantı olmadan aktarılmasına monte edilebilir özellik ve donanımlara sahiptirhareket (slip/kayma) bakır plakalı disklerde sağlar. İlletilen tork miktarının kontrol edilebil- ler. Yükün motora direk bağlandığı sistemlerde indüklenme oluşturarak torkun herhangi bir mesi için iletkenli plakaların manyetiketkilenme ASD takımı şaftı keserek veya ayırarak motor Şekil 1. Manyetik hız sürücü (Adjustable Speed Drive). Şekil 2. Manyetik hız sürücü (İletken ve mıknatıs rotorları). Şekil 3. Manyetik hız sürücü (kesit) (kavrama) oranını değiştirmek gerekmektedir. Bu işlem sabit mıknatıslar ile iletken diskler arasındaki hava boşluğunun genişliğinin değiştirilmesiyle gerçekleştirilir. Mıknatıslı disklerin şaft ekseni üzerinde hareket etme kabiliyetleri sebebiyle hava boşluğunun genişliği sürücü çalışırken dahi olmak üzere kesintisiz olarak değiştirilebilinip istenilen orana ayarlanabilinmektedir. Diskler arasındaki açıklık minimumken oluşan kuwetli kavrama sebebiyle bağıl harekeV kayma da minimum miktarda olmaktadır. Aradaki açıklık artırıldıkça kayma da artırılarak yük tarafındaki ekipmanın hızı kontrol edilmiş olunmaktadır. Sistem operasyonu için gereken tork ve/veya hız kontrolünü sağlayan sonuçları elde etmek için ASD takımı bir aktüatör ile teçhizatlandırılabilir. Aktüatörler pnömatik veya elektrikli olabildikleri gibi 4 - 20 mA ya da 0-10 volt gibi tipik kontrol sinyalleri ile de çalışabilmektedirler. ve yük arasına monte edilir. ASD'nin sığacağı kadar yer açmak için motor tipik olarak 30 - 50 cm kadar yükten geriye çekilir. Tipik kurulumlarda bakır/çelik iletken diskler motor miline ve mıknatıslı diskler yük miline monte edilirler. ASD ler konvansiyonel kaplin türleriyle karşılaştırıldıklarında alışılmışın çok dışında mil ayarı kaçıklıklarını (2-3mm) tolore edebilme yeteneğine sahiptirler. Kasnaklı sistemlerde yapılacak kurulumlarda motor tekrar direkt olarak yüke bağlanır ancak yer kısıtlaması var ise ek yataklama yapılması yoluyla ASD çıkış mili makaralı sisteme monte edilebilinir. Faydalar Motorveyük fiziksel temasta olmadıkları için ASD ler sisteme geniş alanda faydalar getirmektedirler. Başlangıç olarak; motor yüksüz devreye alındıktan sonra yük yavaş bir hızda devreye alınarak sistemin tam kontrollü bir "Yumuşak Kalkış" yapması sağlanabilir. Bu işlem motor kalkış akımını ve Uygulamalar sonucunda motor ısınmasını engellediği gibi ani ASD'ler özellikle pompa, fan ve blowerlar olmak şok yüklerde de oluşan elektrik ağında voltaj düşüzere 10 - 4000 Hp arası güçlerde olup değişken yük aralıklarında çalışan döner sistemlere üstün bir uyum sağlamaktadırlar. Eski ve yeni kurulmuş sistemlere uyum oranları eşittir. ASD'ler hem yatay hem de dikey kurulumlarda direk olarak ya da kasnakla tahrik edilen sistemlere melerini de ortadan kaldırır ve ek olarak sistemin devreye alınışında gereken ekstra güç gereksinimini düşürerek motorun küçültülmesine imkan yaratır. Şekil 5 bu avantajı yakalayan Durkee, Oregon ABD'deki Ash Grove çimentofabrikasındaki uygulamayı yansıtmaktadır. Tesisat Dergisi Sayı 163 - Temmuz 2009 143
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=