Tesisat Dergisi 158. Sayı (Şubat 2009)

MAKALE ve/veya sıcak duman testleri yaparak hava akış kontrolu yapılmaldır. (Şekil 1, Şekil 2) 4. Kanalsız Havalandırma - "İndüksiyonlu Jet Fan" Sistemi Tavana yerleştirilen fanın üfleme ağzından yüksek hızla üflenen havanın mahal havasını hareketlendirmesi indüksiyon olarak ifade edilmektedir. Fandan 15 m uzakta fan debisinin 16 katı hava hareketi elde edilebilmektedir. Otoparkı bölmelere ayırmak gerekliliği ortadan kalkacak, havalandırılamayan köşelerdeki ölü hacimlerin oluşması önlenecek, en önemlisi park alanı kaybı önlenecektir. Kanal için ayrılacak yükseklik farkı gereği ortadan kalkacak ve park inşaıyüksekliği için sadece 2350 mm yeterli olabilecektir. Bu durum çok katlı park uygulamalarında ilave kat yapılabilmesine olanak verebilir. 5. Otoparka Yayılabilecek Gazlar ve İnsan Sağlığına Etkileri Havalandırmayı önemli kılan araçlardan yayılan ve sağlığı tehdit eden gazlar ve parçacıklar; ozon (O), nitrojen dioksit(NO}, karbon monoksit(CO), benzen (C6H6 ), benaprin (BaP), sülphür dioksit (SO}, kurşun (Pb) ve kurum (C) olarak belirtilmektedir. Sağlık üzerindeki etkileri ise; • Nitrojen dioksit (NO): Soluk alıp vermeyi zorlaştırır, kronik bronşite neden olur, enfeksiyonlara direnci azaltır. • Karbon monoksit (CO): Kandaki oksijeni tüketir. Zehirlenme olarak ülkemizde sıkça karşılaştığımız ölümlerin sebebidir. • Kurum (C): Sülfürdioksit oluşumunu destekler, (SO} akciğerlerde enfeksiyona yolaçar. Otoparklarda sağlıklı ortamların oluşturulması için izin verilebilecek en yüksek yoğunluk (Maximum Allowable Concentration-MAC) Oünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından, >- 1 = � = �= �=� = --� fi �I = "'ı) '1) 8 "' 2)= = =I = = '1) � � '1) '1) -Şekil 4. 52 Tesisat Dergisi Sayı 158 - Şubat 2009 � M • 8 saat için 25 PPM (WHO 1987) • 1 saat için 75 PPM (WHO 1987) Limit CO seviyesi olarak belirlenmiştir. Otoparklarda bulunma süresi ise, yaklaşık 1-10 dakika arasında öngörülmektedir. Pek çok yangında ölümlerin boğulma ile gerçekleştiği tespit edilmiştir. Bu sebeple yönetmeliklerde yeraldığı şekli ile duman akış kontrolu yapılmalı, tanlar ile gerekli hava debisi sağlanmalıdır. Yangın sırasında sıcaklık etkisi ile havanın yoğunluğunun azalacağı, genişleyen havanın uzaklaştırılması için uygun hava debisinin hesabı ve dumanın yangın noktasından egzosta doğru yönlendirileceğinden emin olunmalıdır. 6. İnsan Vücudu Üzerinde Sıcaklık Etkisi Yangın ortam sıcaklığı nı da artıracaktır. Doğru hava debisi hesaplanmış örnek bir çalışmada oluşacak sıcaklık dağılımları aşağıda gösterilmiştir. Sürüş koridorları boyunca, trafik akışına parallel havalandırmada, 20 dakika sonra sıcaklık dağılımı (Şekil 3). Yangınla mücadele senaıyosunda, her ne kadar havalandırma başlatılmadan önce insanların tahliye edilmiş olacağı varsayılsa da, duman kontrolu sırasında sıcaklığın, insan sağlığını Lnogıltudlnal venılatlon Tımt • 1200 I , l Şekil 3. 7 t = � la tehditedecek kadaryükselmeyeceğinden de emin olunmalıdır. Genel olarak; 70°C'ye dek konforsuz olsa da uzun süre ortam emniyetli sayılır. 127 °C'de soluk alıp vermede problemler başlar. 140 °C'detolerans sadece 5 dakikadır. 149 °C'de ağız yolu ile desoluk alıp vermede problemler, deride yanıklar başlar. 160 °C'de dayanılmaz ağrılar duyulur. 182 °C'de 30 saniye içinde kalıcı zarar oluşur. 200 °C'de 4 dakika içinde solunum durur. Kapalı hacimlerde yaşam sürelerimizin artışı, kapalı mekanların iklimlendirilmesinin önemini daha da artırmaktadır. 7. İndüksiyon Etkisi Fandan 15 m uzakta, fan debisinin 16 katı hava hareketi elde edilebilmektedir. İndüksiyonlu tanların özel üfleme ağzı ile yapısal engellerin olumsuz etkisi de azaltılmaktadır (Şekil 4). 8. Kanallı Tip Havalandırma ile Farklılıklar • Kanal yapılmasına, menfezlere ve otomasyon ile kontroluna, ayarlarına gerek kalmaz. • Hava akışı çok daha hızlıdır. • Duman kontrolu yapılabilir. 8 "' " " ' ' ı __ _ - Şekil 5.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=