Tesisat Dergisi 158. Sayı (Şubat 2009)

MAKALE Otopark Havalandırmasında Ekonomik Çözümler Oek utt kol l ipal eanrrıi km, ltaı ürhndaeall i hnh ada vev kaa ill aae nnn ded ırı rrjmmi taaa ssv ıaetredr umufmeu lai bfnai l edggei l zeeordsi nitlui mn keookt ntoeupdsaiurr kn. ldaar ay euny igl i ukllae nr , ma at ı sk ı g, ad zu mv ea sn ı cgae kr li ı ağ kı nı şi ınnsı an nö vn lüecnu md ue ns ai , 1. Giriş Dünyada olduğu gibi ülkemizde de park alanı gereksinimini karşılamak üzere çok sayıda kapalı ve çok katlı otopark yapılmaktadır. Gelişen pazara daha ekonomik çözümlerin sunulması araştırmaları aralıksız sürdürülmektedir. Bu yazıda ülkemiz için yeni sayılabilecek sistem açıklanacaktır. Havalandırma kanalı gerektirmeyen bu yeni çözüm yöntemi, jet etkili tanlar ile havalandırma olarak ifade edilmektedir. Jet tanlar, etkilerine göre impuls ve/veya indüksiyon fanları olarak adlandırılmaktadır. Otopark içinde güvenli, havalandırılmış bir ortam oluşturmak için, egzost havasının veya gerektiğinde yangın dumanının tavan boyunca yerleştirilmiş kanallar ile toplanması yerine, kanal olmadan tanlar yardımı ile egzost şaftlarına yönlendirilmesi esas alınmıştır. HCPS itme etkili (İmpuls / Jet) fanlarının kullanımı temeline dayanan otopark havalandırma sistemlerinde getirdiği yeniliklerle tanınır. "Jet Fan" tanımı da, HCPS tarafından yapılan geliştirme araştırmaları sonucunda, aşağıda olduğu gibi; itme etkili (impuls) yerine, "indüksiyonlu" (hızla üflenen hava huzmesinin, hareketsiz havayı hareketlendirmesi) olarak ifade edilecektir. Bu çeşit havalandırma tünel havalandırılması uygulamalarında elde edilen bilgi birikimi sonrasında uygulamaya konulmuştur. 2. Hedefler • Otopark havalandırması, • Atık gazların yoğunluğunun kabul edilen sınırların altında tutulması, • Egzost gazlarını ve gerekli olduğunda yangın dumanının uzaklaştırılmasıdır. 3. Tasarım Kapalı otoparklarda da tünel çözümüne benzer olarak ortalama 8 metrelik genişliğe 3 aracın park ettiği 16 m uzunlukta bölümlemeleryapılmaktadır. Şekil 1 ve Şekil 2 ile bölüm büyüklükleri ve havalandırma verimliliği gösterilmektedir. Fanlar otopark tavanlarına araçların üzerine denkgelecek şekilde yerleştiriliyor ise, havalandırma verimliliği düşmektedir (% 55). Tavanlarda sürüş koridorlarına yerleştiriliyor ise verim artmaktadır (% 90). 1 1 Şekil 1. İmpuls verimliliği araçların üzerinde% 55. 1 4000 Oğuz AYDOĞDU &1 1961 İstanbul doğumludur. Yıldız Ün i versitesi 1983 ve Fen Bilimleri Enstitüsü 1986 mezunudur. Halen Alarko Carrier Sanayi ve Ticaret A.Ş'de çalışmaktadır. TMMO ve TTMO üyesidir. Araçlar hava akışı için birer direnç oluşturmakta ve hava akışını olumsuz etkilemektedir. Tasarım aşamasında dikkate alınacak hususlar için; • 2007 yılında yayınlanan Türkiye Yangından Korunma Yönetmeliği ve • İngiliz Standartları arasındaki BS7346 KISIM ?'de yer alan tanımlamalar referans alınmalıdır. Bununla birlikte, mimar, mekanik tasarımcı ve konusundaki uzman tedarikçilerin birlikte yapacağı toplantılar ile, ön tasarıma başlarken, şaft pozisyonlarının tespit edilmesi ve havalandırma sistemi ön tasarımı gerçekleştirilmesi, yetkili yangın departmanı ile ve/veya devlet otoriteleri ile gerçekleştirilen toplantılar sırasında gerekli görülür ise, bilgisayar destekli modelleme (CFD) yapılması gerekecektir. İşletmeye alma aşamasında ise soğuk duman 16000 indüksiyonlu fan 4000 ::ı::: ::ı::: Tünel uygulamalarında trafik akışına dik havalandırma yöntemlerinin yaşanan yangın faciaları sonrasında gerekli havalandırmayı sağlamadığı tespit edilmiş ve trafik akışına paralel havalandırma metoduna geçiş yapılmıştır. Günümüzde tüm tünellerin trafik akışına paralel havalandırılmakta olduğu görülecektir. Şekil 2. İndüksiyonlu verimi sürüş hattı üzer i nde % 90. 50 Tesisat Dergisi Sayı 158 - Şubat 2009

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=