'' Yerel yönetimlerle hükümet arasındaki sorunlar eyalet uygulaması ile daha sağlıklı çözülebilir. Ancak ülkemiz kentlerinde o düzeye erişilememiştir. Bütün sorun merkezi yönetimlerin ayrıntılara inememesi, detaylarda yasaların yetersiz kalmasıdır. miştir. Kimseye eş-dost, ahbap muamelesi yapmamıştır. Gökçek; ekibini arka planda saklamış, onları öne sürmemiş, lider vasfını daima öne çıkarmıştır. Meslek odaları gibi örgütlere haklı haksız karşı çıkmış, uzman görüşlerine kulaklarını tıkamıştır. Ankaralıların muhafazakar bölümünü temsil etmekte, onların menfaatini gözetmektedir. Özellikle ihtilaflarda ve konuların tartışmasında çok ısrarcı ve karşı görüşleri dinlemeyen, kabul etmeyen bir görünümdedir. İnatçı ve hırslıdır. sistemleri gelişi güzeldir. Çöp torbaları her sokakta etrafa yayılır. Başıboş kedi, köpekler bu nedenle sokakta yaşar ve tehlikelidirler. Elektrik dağıtımları yeni yeni yeraltından yapılmaya başlamıştır. Topraklama öngörülmez. Doğalgaz dağıtım şebekesinde aynı sorunlar yaşanmaktadır. Ayrıca duman bacalarında sorunlar çözülmüş değildir. Kontrollar yeterli düzeyde yapılmamaktadır. Rahmetli Turgut Özal, mümkün olsa bütün belediye başkanlarını Avrupa'nın büyükşehirlerine götürüp şehirleri yakınen tanıtmayı özler ve her zaman söylerdi. Nitekim o yıllar yerel yönetimlerin başında mühendislerin olmasına özen verilmiş, ancak bir kaçı dışında başarılı olunamamıştır. Bugün belediye başkanları kent eşrafı arasından, partililerden seçilmekte, bu başkanlara büyük yetkiler verilmektedir. Dolayısıyla imar alanında eş-dostlara yapılan ufak-tefek kolaylıklar, bugün büyük çıkar ve rantlara dönüşmüştür. Hemen hemen bütün yerel yönetimlerde belediye başkanlarının temel görevi imar işlerini kapsamakta, nazım plan düzenlemeleri, imar müsadeleri tüm mesailerini almaktadır. Özellikle İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa, Antalya gibi büyükşehirlerde yeni yerleşim bölgelerinde ortaya çıkan rant ve kazanç partilerin iştahını kabartmış, eskiden belediye reisliğinden milletvekilliğine atlayan başarılı seçilmişler, şimdi milletvekilliğinden belediye başkanlıklarına aday olmaya başlamıştır. Yakın bir gelecekte belediye meclisi üyeliği parlemento üyeliğinden daha cazip hale gelecektir. Yerel yönetimlerle hükümet arasındaki sorunlar eyalet uygulaması ile daha sağlıklı çözülebilir. Ancak ülkemiz kentlerinde o düzeye erişilememiştir. Bu nedenle ister istemez merkezi yönetim uygulamasında iktidar partisi yerel yönetimlere hakim olmakta, istek ve arzularını kabul ettirmektedir. Ancak zamanla merkezi yönetimlerin eyalet yönetimine dönüşeceği aşikadır. Bu takdirde eyalet valisi, emniyet müdürü ve yetkililer seçimle gelecek, belediye başkanları da tam yetkili ve sorumlu olacaktır. Bütün sorun merkezi yönetimlerin ayrıntılara inememesi, detaylarda yasaların yetersiz kalmasıdır. •• Ankara Büyükşehir Belediye Başkanlığı Seçimi Ankara yerel yönetiminin su, kanalizasyon, doğalgaz sorunları mevcuttur. Ulaşım sorunları yeraltı geçitleriyle çözülmeye çalışılmış, şehr i n güzelim bulvarları tahrip edilmiştir. Yaya yolları yok sayılır. Ankara suyunu takviye eden Kızılırmak suyu, içme ve kullanma suyu yönünden büyük sorunlar yaratmıştır. Ankara kenti büyüdükçe, yeni yerleşim bölgeleri ile Anadolu kültür ve geleneği, mali olanaklar nedeniyle eski Ankaralılardan kopmuş sayılır. Murat Karayalçın ile Melih Gökçek, Ankara 400 bin kişiyi barındıran eski Ankara, 4 milyon Büyükşehir Belediye Başkan adayları olarak nüfusa erişmiştir. Bu yönleri ile hemşehrilerin önümüzdeki seçime girmekte, Ankara halkına belediye beklentileri birbirinden çok farklıdır. projelerini açıklayıp, propogandalarını yap- Büyük bir çoğunluk AK Parti belediye hizmetmaktadırlar. Her ikisi de geçmiş dönemlerde !erinden memnun görünmekte ise de, çıkar büyükşehir belediye başkanlığı hizmetini ver- amaçlı girişimlerden, menfaat amaçlı yaptımişlerdir. Murat Karayalçın sol partileri temsil rımlardan çok rahatsız sayılırlar. Bu yönleri ile eden, sosyal demokrat bir adaydır. Melih Gök- Ankaralılar dürüst, açık, çalışkan bir yönetimi çek sağ partileri temsil etmiş, AK Partili görü- tercih etmektedirler. nümündedir. Her ikisi de tam anlamıyla partili sayılmaz. Bir yönden Ankara halkının isteği Bu anlamda SHP Sosyaldemokrat Halk ve arayışı da budur. Her ikisinin adaylığının değerlendirilmesi, ortaya koydukları projelere göre yapılırken geçmiş dönem hizmetleri göz ardı edilmemelidir. Karayalçın; hizmeti ekip halinde yapan ve ekipte çalışanlara yetki ve görev veren onları önemseyen ve öne süren bir başkan olmuştur. Sosyal demokrat olma ilkelerine bağlı olarak Ankaralılara hep saygılı olmuştur. Ülkenin uzman kadrosuna ve onların görüşlerine önem vermiş ve dikkate almıştır. Ayrıcalık gözetmePartisi'nin Mart 2008 Yeni Kentsel Düzen Çerçeve Programı'nın okunarak kentleşmede ön koşulları n değeri anlaşılmalıdır. Kent yönetimleri, ülkenin geleceği üzerinde etkili birer kurum olmaktadırlar. Dolayısıyla partiler, yerel yönetimlerin bağımsızlığını korumalıdır. Bu bakımdan belediye meclislerinin icraatı çok önemlidir. Meclis üyeleri sorumluluklarına müdrik olmalıdır. Uygulamalarda hakkaniyet çok önemlidir. Bu yönleri ile belediye meclisi üyelerinin yetki ve görevleri belirlenmeli, seçimlerde onlara başkanlar kadar önem verilmelidir. ■ Tesisat Dergisi Sayı 158 - Şubat 2009 19
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=