Tesisat Dergisi 158. Sayı (Şubat 2009)

GÖRÜNÜM :• Büyükşehir Belediyelerinin Yüksek Yapı Yönetmelikleri Bazı büyükşehir belediyelerinin Yüksek Yapı Yönetmelikleri; büyükşehirlerde yüksek yapıların tasarım, yapım ve denetim aşamalarında belediye başkanlığının kent bütününde eşgüdümlü ve uyumlu uygulamayı sağlamak üzere, ilgili kurum, kuruluş ve kurullar ile bu konudaki görev, yetki ve yöntemleri belirleme amaçlı düzenlenmektedir. Dolayısıyla yönetmelikler, büyükşehir belediyesi ve mücavir alan sınırları içinde, imar planlarında uygun görülen yerlerde yapılacak yüksek katlı yapıların tasarım ve projelerinin denetim ve değerlendirmesinde, gerekli izin ve ruhsatnamelerin verilmesinde, uygulamaların izlenmesinde ve diğer imar yetkilerinin kullanılmasında gözetilecek idari ve teknik ölçüt, önlem ve yöntemleri kapsamak zorundadır. Yukarıdaki tanım, büyükşehirlerde bir yapının imar yasalarına, bilim ve teknolojiye uygun tasarım ve yapımını zorunlu kılmaktadır. Bu nedenle proje tasarım ekibinin konuda uzman olması, tasarımda teknik sorumluluğu yüklenmesi gerekir. Ancak ülkemizde proje müelliflerinin çoğunluğu profesyonel olmadığından, projecilerin teknik sorumluluk yeterliliği tartışılmaktadır. Bu anlamda müelliflerden Teknik Sorumluluk Sigortası istenmesi gündeme gelmektedir. 16 Tesisat Dergisi Sayı 158 - Şubat 2009 Celal OKUTAN '' Hem tasarım hem de denetim yöntem ve usullerinde uygulama noksanları mevcuttur. Bu nedenle tanım ve yaptırımların eşgüdümlü ve tek bir otorite tarafından yürütülmesi yararlıdır. Bu incelemede ön olur ve tetkik aşamasında avan mimari ile mühendislik dallarının raporlarının inceleme kurulları tarafından değerlendirilmesi ve onayı, yapı denetim kanunu ve uygulaması hizmetlerine aykırı düşmektedir. Diğer taraftan, yönetmelikler gereği projenin sağlıklı kontrolu için inceleme kurulu teşkil edilmek suretiyle, yüksek yapıların tasarım, yapım, denetim aşamalarında belediyelere sürekli teknik danışmanlık hizmeti veren birimler kurulmuştur. Bu birimlerde, belediye yetkililerinin yanı sıra itfaiye müdürlüğü, meslek odaları temsilcileri görev almakta, kurullarda yer alan oda temsilcileri odaların kendi yönetmeliklerine göre hizmet vermektedir. Bu uygulamada görev ve yetki ikilemleri olduğu gibi, görevlilerin yeterlilikleri, teknik sorumlulukları, profesyonellikleri tartışılabilir. Dolayısıyla inceleme kurulunun tarafsız, deneyimli ve teknik sorumluluk alacak tarzda profesyonel olması bahis konusudur. Görüldüğü üzere, hem tasarım hem de denetim yöntem ve usullerinde uygulama noksanları mevcuttur. Bu nedenle tanım ve yaptırımların eşgüdümlü ve tek bir otorite tarafından yürütülmesi yararlıdır. Bu incelemede ön olur ve tetkik aşamasında avan mimari ile mühendislik dallarının raporlarının inceleme kurulları tarafından değerlendirilmesi ve onayı, yapı denetim kanunu ve uygulaması hizmetl erine aykırı düşmektedir. Kaldı ki, meslek odalarının kendi yönetmeliklerine uygun mesleki denetim usulleri, imar kontrollarından farklı olup, imar yasaları yönünden bir sorun yaratmaktadır. Proje yönetmeliği gereği imar yasaları, yerleşim, yangın, jeolojik esaslar, hava trafiği, altyapı bağlantıları, asansörlerin usul ve kuralları dışında mutfak, çamaşırhane, boru genleşme, büzülme vb. hesapların istenmesi ve bunların belediye tarafından kontrolunun ruhsat aşamasında zorunlu kılınması tatbikatta sorunlar yaratacaktır. Bu tür kontrollar, proje denetim ve proje müşavirlerinin görevi olmalıdır. Dolayısıyla belediye tarafından yapılacak bu tür kontrollar sağlıklı olmanın ötesinde, işin bürokrasiye boğulmaması doğrultusunda bir uygulama olmalıdır. Bu yaklaşımlarda amaç, bir projenin sağlıklı ve doğru yapılması ise, öncelikle projenin yatırımdan başlayarak işletmeye alma sürecinde geçen tüm zaman diliminde

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=