PERSPEKTİF Prof. Dr. Nilüfer EĞRİCAN Geçen sayıda, Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TÜSİAD), Avrupa Üniversiteler Birliği (EUA) Kurumsal Değerlendirme Programı (IEP) tarafından hazırlanan "Türkiye'de Yükseköğretim: Eğilimler, Sorunlar ve Fırsatlar" başl ıklı rapordan ve ele alınan konu başlıklarından, gözlemlerden söz etmiştim. Bu sayıda ise, rapordaki önerilere kısaca değinmek istiyorum. "Özerklik ve Üniversite Yönetişimi" • YÖK'ün, yükseköğretim kurumlarını hükümet nezdinde temsil eden, yükseköğretim Türkiye'de Vükseköğretim: Eğilimler, Sorunlar ve Fırsatlar Vükseköğretim Sistemi Üzerine EUA-IEP Kurumsal Değerlendi.~me Raporlarına Dayanan Gözlemler ve Oneriler-2 Özerklik ve Üniversite Bütçelemesi • Kurumların strateji belgelerinde bel i rtilmiş hedefleri karşı lamalarına yeterli olacak şekilde, devletin bütçe tahsisatı ile öğrenci kayıtlarındaki artışın eşleştirilmesi, • Performansa dayalı bütçelemen indaha fazla gel işti rilmesi, • Devlet finansmanını n üniversitelere torba bütçe olarak tahsis edilmesi , • Stratejiye yönelik olarak; üniversitenin gereksinimlerini ve önceliklerini tespit eden, tespit edilmiş etkinliklere ilişkin bi rzaman çizelgesi ortaya koyan ve farklı aktörler açısından sorumlulukları belirleyen bir uygulama planının ge lişti ri lmes i, • Rektör seçimlerinin riyakat temeline dayandırılması ve seçimlerin, tüm paydaşlarınüniversitepersoneli ve öğrenc i ler, kurum dışı paydaşları- temsil edildiği bir kurul aracılığıyla, şeffaflığı ve gerçek anlamda rekabeti pol iti kaları öneren, sistem düzeyinde yük- garanti edecek şekilde yürütülmesi, seköğretim kurumlarının eşgüdümünü ve • Üniversitelerin, kurum içinde elde edilen yönlendirilmesini sağlayan ulusal bir organa dönüştürülmesi, • Kurum içi yönetime, yapıya ve üniversitelerdeki diğer işlevlere müdahaleyi asgariye indirmek için mevzuatın ve YÖK yönetmeliklerinin gözden geçirilmesi, • Ü niversiteleraras ı Kurul ve Rektörler Komitesi'nden oluşan mevcut ikili yapı yerine, verimli çal ışmasına imkan verecek sayıda üyeye sahip bir Rektörler Komitesi'nin kurulması alternatifinin değerlendirilmesi, • Türkiye'nin, Bologna sürecinde ortaya konulan amaçlarına ulaşmak içinulusal bir stratejinin tesis edilmesi. 22 Tesisat Dergisi Sayı 155 - Kasım 2008 gelirleri kurum içi planlara ve uzun ve kısa dönemli gereksinimlere uygun olaraközgürce tahsis etmesini olanaklı kılmak üzere, döner sermayenin üzerindeki k ısıtlayıcı düzen lemelerin kaldırıl m as ı. Kurumsal Yapılar ve Karar Verme Misyon ve Strateji, Üniversite Düzeyinde Yönetim • Üniversite mensuplarının kurumun rolü ve profili üzerine stratejik tartışmalara dahil edilmesi, üniversitenin güçlü olduğu noktaları ve amaçları yansıtan açık bir misyonun belirlenmesinde tüm üniversite paydaşlarının katılımının sağlanması ve her bireyin bu misyonun yerine getirilmesine katkıda bulunmaya motive edilmesi, • Devlet üniversitelerinde danışma kurullarının kurularak, her üniversiteiçin gözetim rolünün söz konusu kurul tarafından üstlenilmesinin bir seçenek olarak düşünülmesi. Danışma kurulunda tüm paydaşların temsil edilmesinin sağlanması; dış paydaşlar, öğrenciler ve üniversite personeli. Söz konusu kurul, yalnızca fakülteleritemsil eden senatoyu dengeleyici bir rolesahiptir. Olası bir yönetişim modeli olarak vakıf üniversitelerindeki mütevelli heyetlerinin işleyişinin incelenmesi. Kurum Dışı Hesap Verebilirlik • Üniversitelere, kend ilerinin seçtiği kalite güvence kurumlarıyla çalışmaları konusunda mümkün olduğunca fazla özerklik tanıyarak kurum dışı diğer hesap verebilirlik önlemlerinin
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=