Tesisat Dergisi 153. Sayı (Eylül 2008)

SÖYLEŞİ ancak on şirketten biri stratejide planladığını uygulamaya aktarmakta başarılı olduğunu düşünüyor. Bizim tecrübemiz bu araştırma sonuçları ile birleşince, şirket sahipleri ve yöneticilerinin şu soruyu sorması gerektiğini düşünüyorum: "Şirketimin rekabette üstün gelmesini sağlayarak ulaşmayı düşündüğüm finansal sonuçlara varmamı sağlayacak bir oyun planım tanımlanmış ve bunun hayata geçirilmesini sağlayacak bir strateji/kurumsal performans yürütme sürecim var mı?" Ben çoğu girişimci ve şirket yöneticisinin kafasında şirketini rekabette başarılı kılacağını düşündüğü bir oyun planının (eksiklikleri olsa da) var olduğunu ve şirketini buna göre yönetmeye çalıştığını biliyorum. Zaten bütün mesele de bundan sonra başlıyor. Birincisi, kişisel akıldaki bu oyun planları tam ve tutarlı olmayabiliyor. İkincisi, bunu hayata geçirecek olan şirket çalışanlarının önüne bir sistem bütünlüğü içinde birbiriyle ilişkili hedefler olarak bu plan koyulamıyor ve hatta bir üçüncü husus da oyunun iletişimi yok, dolayısıyla, çalışanların neyi yaratmakta olduklarına ilişkin motivasyon ve bilgi eksikliği var. tl:rı Şirketlerin sahip veya tepe yöneticileri, kurumsal performansı yönetilebilir bir yapıya kavuşturmak için işe nereden başlamalılar? Bu sorunuza en son yaptığımız bir çalışmadan örnekle cevap vereyim. Türkiye'nin önde gelen gıda şirketlerinden birinde tepe yönetim ile yaptığımız görüşmeler sonucunda, şu başlıkta bir çalışma yapmayı kararlaştırdık: "...... Holding Strateji Yönetim Süreci Temel Yetkinliğinin Geliştirilmesi Konusunda Üst Yönetim Takımı Tarafından İhtiyacın Anlaşılması, Tanımlanması ve Motive olunarak Aksiyon Alınması". Bu iki günlük çalıştayın amacına bir kez daha dikkatinizi çekmek isterim: Şirket, kendi yöneticilerinin strateji uygulama sürecinin eksikliklerine ilişkin ihtiyacın tanımlanmasını ve motive olunarak sürecin iyileştirilmesi için aksiyon alınmasını hedef olarak koydu. Stratejilerimiz, hedeflerimiz, bunların gerçekleşen değerleri vb. hususlar değil; strateji/kurumsal performans yönetim sürecinin kalitesinin irdelenmesi ve sonra yeniden yapılandırılması idi çalışmanın amacı. Pek çok şirkette insan kaynakları (personel işe alma, terfi, atama vb), finansal 24 Tesisat Dergisi Sayı 153 - Eylül 2008 Yaşamak için değişmek zorunda olduğumuz konusunda özellikle sanayinin içindeki herkes hemfikirdir. Ama bunu nasıl, ne zaman başlatması gerektiğini kestirmekte zorlanır yönetim ekipleri. Bir şirket için rekabetçi üstünlüğü idame ettirmenin güvencesi, şirketin strateji yürütme-kurumsal performans yönetim sürecini kalitelendirmesi ile doğru orantılıdır. ve mali (bütçe, nakit akış tablosu vb.), kalite yönetimi (süreç, altı sigma, yalın vb.) ve müşteri yönetimi süreçleri tanımlanmıştır ve genellikle bir fonksiyoner sorumlusu vardır. Oysa çoğu şirket, strateji/kurumsal performans yönetim sürecinin de tıpkı diğerleri gibi özellikle rekabetçi üstünlüğü ele geçirmede en önemli temel süreç olarak şirketlerinde tanımlı olmadığının farkında bile değildir. Hatta bu çalışmalarda, şirket yöneticilerine dünya çapındaki en iyi uygulamalarla kıyaslama yapmalarını sağlayarak kendi strateji/ kurumsal performans yönetimlerinin kalitesini bir grafiğe dökme imkanını vererek açıklığı net, ölçülebilir bir şekilde ifade etmelerini sağladık. Esasen bu tür cesaretli yaklaşımlar en az işi kurmadaki girişim gücü kadar önemli. tl:rı Şirketlerin bu tür sistemleri kurmalarında bir eşik düzeyi, organizasyonel yapıda belirli bir büyüklük sınırı var mı? İster küçük bir işletme isterse büyük bir holding olsun, kurumsal performansı yönetme kültürünün oluşturulması açısından bir fark olmaması gerekir. Tabii ki sistem, süreç bilgi sistemleri altyapıları bakımından baktığımızda belirli olgunluk seviyeleri var ve bunlara erişmeden bu konularda yatırımları yapmak gerekiyor. Esasen kurumsal performansı yönetecek sistem ve süreçlerin gerekliliğini yönetim takımı ile birebir görüşme ve takım ile yarım günlük bir çalıştay düzenleyerek yöneticilerin değerlendirmesini sağlamak daha sağlıklı bir yöntem olarak gözüküyor. Bizim tecrübemiz, hep dünya çapındaki en iyi uygulamaları uygun formatta yönetimin sorgulamasına açmak, buradan hareketle farkındalığı artırmak ve onlara kendi durumları ile kıyaslama yaptırarak harekete geçirmenin sağlıklı işleyen bir yol olduğunu gösteriyor. Bu nedenle bir sistemi, şirketin olgunluk seviyesine bakmadan her şirkete önermek gibi bir yaklaşımımız yok. tl:rı Ben bir şirket sahibi veya üst düzey yöneticisi olsam işlerimi belirli bir alışkanlıkla götürüyorken niçin strateji/kurumsal performansı yönetmek gibi bir şey isteyeyim ki? Eğer sorunuzdaki gibi olsaydı durum, esasen işimiz daha kolay olurdu. Çoğu zaman şirket yönetimleri çevrelerinde olan değişimin etkilerinin farkına bile varamadan günlük hayatın içindeki problemleri çözme odaklı bir anlayışın içinde oluyorlar. Siz isteseniz de istemeseniz de sizin ilişkili olduğunuz herşey değişiyor. Eğer yeterince yüksekten bakabilmeyi de becerebilen bir yönetim ekibiyseniz çevrenin değişimini ve bunun size etkilerini görmeye başlarsınız. Hani denize dökülen nehirlerin denize taşıdıkları kirliliğin yukardan bakıldığında temiz sulara nasıl karıştığının görüldüğü gibi. Tedarikçilerinizdeki, müşterilerinizdeki, içinde bulunduğunuz endüstrideki değişimleri çok yakın izleyebiliyor olmak çok önemli. İşte kurumsal performansı yönetmek buradan başlıyor ve yapısallaştırılmış bir süreç faaliyeti olarak sizi değişimin farkındalığı konusunda uyarıyor. Rekabeti nasıl hissettiğiniz ve dolayısıyla değişimi nasıl yönettiğiniz sorunuza cevap. Çünkü biz stratejiyi değer yaratmaya nasıl niyet ettiğinizin tanımıdır diye ortaya koyuyoruz. Bu niyetinizi, yani oyun planınızı tanımlı haline getirmeniz gerekir. Tanımladığınızı ölçebilirsiniz, ölçebildiğinizi yönetebilirsiniz. Dolayısıyla kurumsal performansı/stratejiyi yönetmemiz demek esasında değişimi yönetmemiz demektir. Yaşamak için değişmek zorunda olduğumuz konusunda özellikle sanayinin içindeki herkes hemfikirdir. Ama bunu nasıl, ne zaman başlatması gerektiğini kestirmekte zorlanır yönetim ekipleri. Bir şirket için rekabetçi üstünlüğü idame ettirmenin güvencesi, şirketin strateji yürütme-kurumsal performans yönetim sürecini kalitelendirmesi ile doğru orantılıdır. ■

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=