Tesisat Dergisi 153. Sayı (Eylül 2008)

SÖYLEŞİ Kurumsal Performansın Yönetilmesi KOBİ'ler büyüme yolunda yürürken en önemli engel, önlerine koydukları haritanın doğru çizilmemiş olması. Gelişim için atılan adımları, belirli verilere dayanan bir oyun planı ile ortaya koyamayan, konusunda uzmanlaşmak gibi önemli faktörleri göz ardı eden KOBİ'ler, kendi çevrelerinde dönerek sonunda ayakta kalmakta dahi güçlük çeker hale geliyor. Bu konuda Yeditepe Üniversitesi'nde Kurumsal İlerlemeden Sorumlu Rektör Yardımcılığı bünyesinde kurulan "Strateji Dinamikleri Laboratuvarı", özellikle orta ölçekli ve büyümeye başlayan işletmelere de strateji yürütme sürecine ilişkin destek veriyor. Kuşkusuz önemli bir ihtiyaca yönelik hazırlanan bu uygulama hakkında, Strateji Dinamikleri Laboratuarı Direktörü Dr. Baransel Atçı sorularımızı yanıtladı. hı Konuya doğrudan ve belki çok basit bir yerden gireceğim ama şunu merak ediyorum: Şirketlerin yöneticileri açısından işini yönetiyor olmanın dışında "kurumsal performans yönetimi" diye ayrı bir iş mi var? Aslında çok güzel ve anlamlı bir yerden girdiniz konuya. Hakikaten bugün yürüttüğümüz danışmanlıklardan ve sanayide yönetici olarak bulunduğumuz dönemlerden biliyoruz ki "bu da nereden çıktı" yaklaşımı çok önemli bir konudur. Yönetimin esası, işi kaç metre yükseklikten görebiliyor olmanızda yatıyor. Yükseldikçe işinizi daha kalın çizgilerle görebilirsiniz ama bir bütün olarak, çevresini, yani onu besleyen tedarikçilerini ve müşterilerini de birlikte görmeye başlarsınız. Esasen bugünün dünyasında en çok eksikliğini çektiğimiz konu budur; sistemi bir bütün olarak görmek. Burada bir nokta daha var; bu bütünlüğü oluşturan esasen sizin bakış amacınıza göre tanımladığınız birimler ve onların arasındaki alışveriş ilişkileridir. Şirket yönetiminde karşımızdaki konu budur: Şirketin bir bütün olarak performansını yönetmek, strateji odaklı bir kurum kültürü ve sistemleri yaratabilmek. İşte, "bunu yönetmek kimin işidir" ve "bu süreçler şirket bünyesinde kurulumudur" soruları, üst yönetimin sorup, cevabını bulması gereken en hayati konulardır. 22 Tesisat Dergisi Sayı 153 - Eylül 2008 Yard. Doç. Dr. Baransel Atçı / Yeditepe Üniversitesi Strateji Dinamikleri Laboratuvarı hı Bu zaten Şirket Sahibi, Genel Müdür, Direktör vb. üst yönetimin işi değil mi? Onların yaptıkları zaten kurumsal performansın yönetimi olmuyor mu? Gerçekten de pek çok şirkette üst yönetim mevcut, yapmakta olduğu işlerin stratejiyi yönetmek olduğunu düşünüyor. Bir defa şu "üst yönetim" kavramını doğru kullanmamız gerekir. Benim sanayi tecrübem, her üst düzey yöneticinin yaptığı işin çok az bir kısmının üst düzeyli stratejik işler olduğunu söylüyor. Hakikaten, yapılan bazı çalışmalar, şirketlerdeki yöneticilerin stratejik konulara ayda bir saatten daha az zaman ayırabildiğini gösteriyor. Bu esasen sizin kaç metre yüksekten şirket faaliyetlerine bakabiliyor olduğunuzu gösterir. O zaman değeryaratma süreçlerinin içindeki aşamalarda yoğunlaşan bir mesai ve çeşitli kararlar söz konusu oluyor. Ama birilerinin süreçleri günlük işlerde verimli kılmaya çalışırken, başka birilerinin de, ki üst yönetimi kastediyorum, hangi süreçlerde odaklanılması gerektiğini, hangi işlerde olunması gerektiğini, kısaca konumlanmayı yapıyor olması gerekiyor. Yani rekabette şirketi öne çıkaracak müşteri değerinin tanımını yapmak, bunun gerektirdiği odaklanma ve i htiyaç duyulan yetkinlik, bilgi altyapısı ve kültüre ilişkin hedeflerin ortaya çıkarılması. Bunları günlük operasyonel işlerin içinde kalarak başarmak bana pek mümkün gözükmüyor. hı O zaman tekrar başa dönersek, siz üst yönetimin, kurum performansını, stratejiyi yönetmek alanında yeterince zaman, kaynak ayırmadığını ve yetkinlik bakımından da eksikleri olduğunu söylüyorsunuz. Doğru. Fakat bir farkla; bunu ben söylemiyorum. Yapılan araştırmaların sonuçlarında bunlar var ve sadece Türk şirketlerine özgü de bir olay değil. Kuzey Amerika ve Avrupa kaynaklı araştırmalarda, yönetim takımlarının yüzde 85'i stratejik değerlendirmeye ayda bir saatten az zaman ayırabiliyorsa, şirkette çalışanların ancak yüzde 5'i şirket stratejisini anlamlı tanımlayabiliyorsa ve yöneticilerin sadece yüzde 25'inin strateji yönünde iş yapma eğilimi varsa, şirketlerin yüzde 60'ı bütçeyi strateji ile ilişkilendiremiyorsa sonuç kaçınılmaz. Bunun sonucunda görüyoruz ki,

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=