Tesisat Dergisi 153. Sayı (Eylül 2008)

GÜNCEL ram yapanlarla, bu sistemleri tasarlayanlarla, bu sistemlere mal verenler arası nda tartışı lması gerekli. Bizim de önerilerimiz var. Sorun o kadar büyük ki, ülkemizde enerji verimliliğinin de önüne geçti; biz, "ana konumuz, tüm dünyada olduğu üzere enerjidir, eco tasarımdır" diye yola çıkarken, susuzluğun bu boyuta ulaşacağını kestirezdik. Daha doğrusu problemlerin iyi kötü aşılabileceğini düşündük. Ama, iki konu iç içe; ikisinin sorunları birbirini besliyor da aynı zamanda. Hem panelimizde, hem de oturumlarımızda yaratacağı mız tartışma ortamlarında işlenecekler. Panel konumuz, "Susuzluk ve Kentsel Çözümler" oldu. ılJJ Kongreye vana sektörünün de eklenmesiyle ne gibi gelişmeler oldu? Vana sektörü, pompanınkinden ayrılmaz. Dünyada da böyle. Hatta bazen kompresörlerle tamamlanırlar. Alanları müşterektir. İkisini de üreten firmalar vardı r; gruplar vardır. Pazarlamada da böyledir, kullanı mda da böyledir; servis bakımda da. Bu eklenme, aslı nda POMSAD'ın vana sektörünü de temsil eder hale gelmesinin kaçınılmaz neticesi olmuştur. Vanalar, akışkan dinamiği ve mekaniği açısından pompalardan az öneme sahip değiller; yanlış bir vananın sebep olabileceği maliyetler fevkalade büyük olabilir. Vana sektöründe rakabetin daha fazla oluşu, AR-GE ve _tanıtı ma ayrılan kaynakları biraz daha sını rlıyor olduğundan, imalatçıların örgütlenmeleri biraz daha uzun sürüyor. Bütün ülkelerde böyle olmuş. Önce pompacılar, sonra vanacılar dernekleşmiş; sonra da çoğu birleşmiş; güçlerini birleştirAna Sponsorlar • Alarlıo-Carrier • Aşınan l<iiresel Vana • Doğuş Vana • Duyar • Layne Bowler • Malıine Tanıtını Grubu • Standart Sponsor • l<ontelı 136 Tesisat Dergisi Sayı 153 - Eylül 2008 Su kalitesi, temininde ve dağıtımında kalite ve verimlilik... Bu çok güncel ve önemli; birçok platformda tartışılıyor ama bir de plan program yapanlarla, bu sistemleri tasarlayanlarla, bu sistemlere mal verenler arasında tartışılması gerekli. mişler. Ama bu konu Türkiye'de kapanmıştır; POMSAD bu dönem muhtemelen vanacı bir başkan seçecek. Avrupa Vana Sanayicileri Derneği'nde de başkan yardımcılığımız var; başkan adayıyız. Bu çok önemlidir. ılJJ Son olarak sektör hakkında genel bir değerlendirme yaparak, ihracat performansı hakkında neler bilgi verir misiniz? 2004 yıl ı itibariyle, sanayi ve ticaret odaları na kayıtl ı pompa imalatçı sı firma 135, vana imalatçı sı firma da 95 kadardı . Bundan fazla da mediven altı dediğimiz atelyelerden vardı . Durum şimdi de böyle olmal ı ; gidenler kadar gelenler oluyor. Önemli bölümümüz, iç pazara üretim yaparız. Yüzde 25 kadarımızın ulusal çapta pazarlama ağı var; yüzde 20 kadarımız da az ya da büyük miktarda ihracatta yapar. Kendi markalarıyla küresel rekabete soyunanlarımız, yüzde 10 kadar. Bu yüzde 10, rasyonel üretim yapan, optimal tekno-ekonomik kapasiteye sahiptir. Kurumsallaşmış, teknik ve finansman yapısı oturmuş, özkaynak/yabancı kaynak dengesini sağlamış sayı l ı rlar. 12 bin kişi kadar istihdam etmiş durumdayız ve 400 üzerinde AR-GE personelimiz var. Gelelim, pazara. . . 2007 iç pazar büyüklüğü14-15 büyüme göstermiş. 2007'yi, yüzde 17 tahmin ettik. Standarize edilmiş belirli ürün grupları nda yoğunlaşmış üretimin, artan AR-GE çalışmaları paralelinde çeşitlenmeye başladığı görülüyor. Bu yöneliş, katma değeri yüksek ürünlere kaymak çabası olarak algılandığında olumludur. Pompaları n (84.13 GTIP) ve vanaları n (84.81 GTIP) tamamı için son beş yı llık döneme bakılı nca, pompa ithalatı nı n yüzde 122, vana ithalatı nın yüzde 154 kadar arttığı ; buna karşın ihracattaki büyümenin bunun çok üzerinde, pompalarda yüzde 280 ve vanalarda yüzde 170 civarı nda oluştuğu görülür. 2007 ihracatımız pompada 270 milyon USD; vanada 251 milyon USD oldu. Küresel pazarda büyük ihracatçı durumundaki Almanya, İngiltere, Fransa İtalya, ABD ve Japonya'ya baktığı mızda, 2006 yılı nda ihracat artışında yüzde 7'yi aşan olmadığı nı görürüz; 2007'de çok az değişiklik olur. Bu artışlar da, hammadde fiyatları ve dövizdeki enflasyon etkisi kadar, dünya pazarının her yıl yüzde 3-3,5 arası nda büyümesine bağlı olmuştur. Türkiye'nin, son bir yılda elde ettiği pompada yüzde 73 ve vanada yüzde 37 oranı ndaki ihracat artışları , enflasyon ve hammadde etkileri dışında, Euro/USD çapraz değerine de nü, POMSAD segmentinde, pompalarda 350 bağl ıdı r; ancak katma değeri yüksek ürünlere milyon USD, vanalarda 380 milyon USD ola- yönelişin ve imaj konusundaki sıkı ntıların rak tahmin ettik. İç pazarın pompada yüzde aşı lmasının en büyük göstergeleridir. Çok bü40' ı, vanada ise yüzde 45'i ithal ürünlere ait yük bir başka etken, komponent üretimindeki görünüyor. İthalatı n yüzde 80'inin AB'den gel- artışlar ve dökümhanelerimizin bu noktada diğini, ihracatı n da yüzde 65'inin AB ve ABD'ye oynadı kları roldür. Pompa aksam ve parçayapıldığını göz önüne alırsak kalite ve ticaret !arını n tutarı bir yı l içinde 38,5 milyon dolardengesi kurmak sorunumuz yok. Ülkemizde dan, 100,6 milyon dolara yükseldi. Türkiye, pompa ve vana imalatı alt sektörleri, 2002- hem kendi markaları ile hem de komponent 2004 döneminde üretim olarak yıllık yüzde üretimi ile çok hızl ı yol almıştı r, ama sürdüre11 oranı nda, 2005-2006 yılları nda ise yüzde bilmek önemlidir. ■

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=