Tesisat Dergisi 151. Sayı (Temmuz 2008)

•• Topl umsal Sı nıflaşma (Orta Tabaka) Toplumlarda insanlar kadın-erkek, genç-yaşlı, b e ze u n n g a eg y i l n s rı i - m z f a g la k ib r ir ı i , n a b y yil a r g ım n ili ı - l s a c ı r aahtial , bsiat uğ lt ıuk ll uı -rsl aarğ. lGı köszı lze, ge önrgüel el l in ra, akıllı-akılsız, cesur-korkak, çalış m a l akradna- tme me vbceul t, tduür. rOü sr tta- skayhötnelkear ir, ghiebpi ssıinnıifnl ai nnsdaı rn olmasıdır, ki buyönden toplu yaşam kuralları içinde insan hakları, insanca yaşamak, özgür olmak gibi değerler ön sıralara çıkar. Bu sınıflaşmaların değer yargıları toplumun bilincinde yer alır. Dolayısıyla tinıpsaatnıplaar,yntoı pdleuğmildlairr.dAayhiçbir zaman birbiri ile rıca tanrı da yaradılışta insan kaderine bu farklılıkları koymuş, hiç bir kulu birbirinin aynı yaratmamıştır. Türk vatandaşı olarak bizler de farklılıkları yaş makta, çağdaş olma çabası içinde bu sınıfla a ş tırmayı azaltmaya çalışmaktayız. Bilgi toplumu oClummahçuarbiyaelatirnımkıuz rbuulunedenlerledir. Türk kimliği, şu ve Atatürk dönemiyle gündeme gelmiştir.DahaönceOsmanlı dönemi hiç bir zaman Türk kimliğini öne çıkarmamış, aksine Anadolu insanını aşağılamış ve ezmiştir. Anadolu insanının kişiliği Cumhuriyet ile oluşmuş olmakla beraber, 1950 yıllarınadek kendi içinde de ayrımlar yaşamıştır. Demokrasiye geçiş dönemi ile Anadolu insanı kişiliğini bulmaya çalışmıştır. Y X asrın ilk yüalkreısmınizddae"Kkööyyllüü,efkeansdaimbaizl ıd, ir " sloganına rağmen, şehirli, büyükşehirli, başkentli ve İstanbullu sınıfları oluşmuş; memur, subay, tüccar, öğretmen, halk, esnaf gibi sınıfların mali güçleri, görev ve yetkileri, örf ve adetleri ile toplumda ayrımlar doğmuş, bunların birbiri ile ilişkilerinde belirli kurallar geçerli olmuştur. Özal dönemi ile Anadolu insanı üretici, zengin ve okumuş olmaya başlamış, bilinçlenen bu kesim, zamanla zengini, fakiri ile birlikte bir orta tabaka GÖRÜNÜM '' Ülke yönetiminde temel kuralları ortaya koyan bir anayasa değişikliği zorunlu hale gelmekte, devletin de dini inaçlardan elini çekip, laik olması gerekmektedir. Bu şekilde takdiri yorumlarla tedirgin yaşam koşulları ortadan kalkabilir. oluşturarak sınıflanmış; çoğalmak sureti ile ülkede iktidar ile muhalefetin barışması, siyasi otorigüçlü yerini almıştır. Günümüzde tartışılan görgülü- tenin tarafsızlığı, askeri kesimin bağımsızlığı ile görgüsüz, bilgili-cahil, çağdaş-geri, dindar-dinsiz, çözülebilecek bir sorun olmaktan çıkmakta, iç laik-müslüman ayrımları bu gelişimin doğal sonu- ve dış güçler ülkemizi ilkel düzeye itmektedir. cudur. Özellikle konuşan Türkiye'de artık görüşler Bu anlamda, ülke yönetiminde temel kuralları özgürce gündeme gelmekte, hazırlıklı olmayanlar ortaya koyan bir anayasa değişikliği zorunlu bu ortamı garipsemektedirler. hç eaklei pg, ellami ke kot el m, ad es ıv l egtei nr edkemdeikntieidniar .çlBaurdan e l i n i şekilde Dünün işçi, köylü, esnaf çocukları, özellikle takdiri yorumlarla tedirgin yaşam koşulları parasız yatılı okuyan zeki ve çalışkan gençler, ortadan kalkabilir. Cumhuriyet hükümetlerinin teşviki sayesinde bugün meslek sahibi, iş adamı, kamu görevlisi, hsaahkiimbi, oslamvacık, lma ilkleatlmveakyilıi po,labraakkabnu, üblakede söz şbakan ve cumhurbaş mektedirler. Kikmasneı noilnaryaakş a t d op ığ lu ım m ız u d te e m m s o i k l ra et si oolrmtaammınadlıadoırn. lEalriıtyyearmeye, küçümsemeye hakkı şam ve görgü kurallarının geçerli olduğu aristokrat ve burjuva dönemi artık toplu yaşamdan silinmekte, or mokratik, toplu yaşam kurallarına utyagyuandbeir toplum çıkmaktadır. Elbette orta tabaka diye yaadrlgaılnadrıırodlaığcıamkıtzı bu kesimin de kendi değer r. Ancak bu yargılar düne kadar nitelik kabul edilen vasıfları dışlayan ayrımcılığa yönelmemelidir. Son yıllarda bizden-sizden ayrımı alıp başını yürümüş, toplumda ikilemler doğmuştur. Artık nbierbkiaridnaer kiyai niyetle davranılırsa davranılsın, rşı olan bu kesimlerin ortak bir noktada buluşması imkansızlaşmış dinsiz, türbanlı-türbansız, sakalltıı-r.sDaiknadlasrız ayrımları gittikçe büyüyecek ve amacımız olan çağdaşlık ilkelerini zedeleyecektir. Bu sorun •• Küresel Dünyada "Para"nın Gücü New-York Manhattan içinde yaşayan insanların, yaöpnaerttmimaenlaayrıdnada arabalarını park etmek için 5.000 dolar ödemeleri, global ekonomide farklı sınıfların doğuşunu gösterir. Nitekim çok lüks otellerde oda başına günde h1a2y.0li0f0azdlaodlaırr. ödeyen zenginlerin adedi de bir Yaşam mücadelesi içerisinde, çalışmak ve para kazanmak insanların en büyük yarı şı haline gelmiştir. Para, insanların yaşına, başına, bmui ll lmi yaekt itnae, , gdüicnüi ni nüasneçrl agri lıenma ebkatkemd ia d a n s a h i b i n i r. İleri ülkelerin asırlanmış yaşamında kapitali temsil eden zenginlerin yanı sıra, geri kalmış görülen petrol, doğalgaz ve ticaret zenginlerinin yaşam koşulları bizlerden çok farklı olmakla; çalı şan, babadan zengin dediğimiz, güçlü ailelerin varisi olan insanlar ve toplumların lider tutkusunun simgesi aşiret reisleri, emirler, idnesval entl ayröan de üt i cn iyl earmi gı zi bd iaz eç onkg i rnal esrl agnumr uabkut naad ı gr i r e n . ' ' Özellikle konuşan Türkiye'de artık görüşler özgürce gündeme gelmekte, hazırlıklı olmayanlar bu ortamı Özellikle İslam aleminde, inanılmaz fakirlik garipsemektedirler. içinde yaşayan toplumların şehleri, emirleri, Tesisat Dergisi Sayı 151- Temmuz 2008 17

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=