Tesisat Dergisi 150. Sayı (Haziran 2008)

aranması yeni bir gelişme sayılır. Mesleki yönden halen direnmemize rağmen, mekanik tesisat dışında diğer özel tesisatlarda yeni mühendislik hizmet görev ve yetkileri ortaya çıkmaktadır. Bunların her birinin makina mühendisliği uzmanlık dalı olarak kabulü mümkün görülmekte ise de, bazı hizmetlerin kendine has sorumlu mühendislik dallarını doğurduğu, bu mühendislik hizmetlerinin de makina mühendisleri dışında diğer meslek dallarının diplomalı mühendisleri tarafından yapıldığı bilinen bir gerçektir. Bu nedenle, temel eğitim dışında meslek içi eğitimi n meslekte ihtisaslaşma imkanı sağladığı kabul edilmelidir. Mekanik tesisat tasarım hizmetlerin de müelliflerin ihtisasa dönük bütün branşlarda genel bilgilerle donatılmış olması, bu uzmanlıkların projede temel ilkelerini belirtmesi gerekir. Bu nedenle; projeler uzmanlarının eşgüdümünü gerektiren sorumlu bir ekip hizmetine dönüşmüştür. Ülkemizde bir çok tasarımcının yaptığı tarzda ihtisas firmalarından destek alarak, bu bilgiyi ve girdileri ile birlikte projeye taşımak çok sağlıklı sayılmamalıdır. Bu anlamda mekanik tesisat proje hizmeti "ısıtma, havalandırma, klima", "sıhh i tesisat" "otomasyon", "yangın", "mutfak", "çamaşırhane", "temiz oda teknolojisi" gibi ayrı ayrı proje üretim ve sorumluluğunda yapılmalıdır. Aynı şekilde, tetkik ve onay makamlarının konuda uzman olma ları, proje hizmet bedellerinin ayrı deGÖRÜNÜM '' Türkiye, gelişmekte olan çağdaş bir ülke olarak büyük bir sınav geçirmekte, çok hassas bir dönem yaşamaktadır. Yaklaşık yüzde 99'u müslüman olan bu ülkede, insanlarımız dini inançlarına bağlı şekilde laik bir devletin vatandaşı olarak yaşayabilmelidir. güven l iği projeleri incelendiği takdirde, bu projenin mimari, inşaat, mekanik tesisat ve elektrik hizmetleri ile başlı başına önemli bir proje olduğu, yapı malzemeleri seçimi, mekan zenginliği, algılama, alarm ve söndürme sistemleri ile bir uzmanlık hizmeti olduğu anlaşılır. Bu nedenle ihtisas projelerinde yapanın, kontrol edenin ve danışmanların sorumlul uk almaları gerekmektedir. Özellikle bu uygulamanın başında olduğumuz dikkate alı narak, yerel yönetim itfaiye teşkilatlarının bir süre yangın güvenlik proje kontrolunda 'Görülmüştür' damgası basması, ön kontrol yönünden yeterli olacak, gerekli/gereksiz proje sorumluluğu çarpıtılmayacaktır. •• Yasama, Yürütme, Yargı, Kuvvet Ayrılığı ve Eşgüdümü sında sorunlar yaratmış , bu sorunlar bütün ülkeye yayılmış, hukukçular arasında kaosa neden olmuştur. Demokrasilerde seçim le yasama kuvvetini temsil eden yüce meclisin Cumhuriyetin temel ilkelerini belirleyen anayasaya uyması gerekir. Bu uyum, güncel anayasa geçerli olduğu sürece yorum ve oy çokluğu ile değişti ri lmemelidir. Öte yandan yargı, bir ülkenin anayasasının değişmez kurallarını uygulamak zorundadır. Bir hukuk devletinde hiç bir seçilmişin, tayin ed ilmişin veya görevlendirmiş olanın usul ve kuralları yorumlayarak değiştirmesi düşünülemez. Yargı' nın da onu temsilen yargıçları ile aynı titizlik içinde olması gerekir. Hal böyle iken, türban uygulaması nedeniyle meclisten geçen anayasa değişikliğinin Yargı ve Anayasa Mahkemeleri kararı nedeniyle Bir ülkenin yönetiminde Yasama, Yürütme eksik ve yanlış l ı kl arı ortaya çıkm ı ştır. Her ne ve Yargı kuvvetler ayrılığı çok önem li ol up, kadar birçok ilim adamı ve hukukçu ,Anayasa demokrasilerde ülke için vazgeçilmez bir Mahkemesi kararlarından mahkeme üyeleyönetim sistemi sayılır. Görev ve yetkileri rini politik tutumları ile suçlayıp kararlarını ülkelerin anayasa ları ile belirlenen bu kurum- demokrasi ilkelerine aykırı buluyorsa da, ların birbiri ile eşgüdüm içinde çalışmaları soruna ortak bir çözüm bulunması , toplumun zorunludur. Ülkemizde son bir yılı aşk ı n gruplaşmasının önlenmesi gerekmektedir. ğerlendirilip karşılığı olan hizmet bedellerinin zamandır politik gerilimler bu üç kurum ödenmesi gerekir. Bir örnek olarak; son on yıldır yönetmeliklerle gündeme gelen yangın arasında, özellikle yargı ile yasama kuvvetini simgeleyen Türkiye Büyük Millet Meclisi ara- '' Mekanik tesisat tasarım hizmetlerinde müelliflerin ihtisasa dönük bütün branşlarda genel bilgilerle donatılmış olması, bu uzmanlıkların projede temel ilkelerini belirtmesi gerekir. Bu nedenle; projeler uzmanlarının eşgüdümünü gerektiren sorumlu bir ekip hizmetine dönüşmüştür. Türkiye, gelişmekte olan çağdaş bir ülke olarak büyük bir sınav geçirmekte, çok hassas bir dönem yaşamaktadır. Yaklaşık yüzde 99'u müslüman olan bu ülkede, insanlarımız dini inançlarına bağlı şekilde laik bir devletin vatandaşı olarak yaşayabilmelidir. Cumhuriyetin kuruluşundan bu yana batı medeniyeti ile yönetilen bu ülkede hiç bir güç şeriat kanunlarını gündeme getirmemeli ve hiçbir otorite devlet yönetiminde dini alet etmemelidir. Ancak bu tür tartışmaları ülkenin bir gelişimi olarak görmek değerlendirmek anlamak gerekir. Tesisat Dergisi Sayı 150 - Haziran 2008 17

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=