Tesisat Dergisi 149. Sayı (Mayıs 2008)

Odanıızın yayın ve söylemleri incelendiğinde. konunun önemi daha ~k anlaşılmaktadır. Bu bakımdan özelle~tirmenın sınırlı olması. kamu yatııımlarının durdurtılmaması gerekir. Özellikle bio-gaz. güneş. rüzgar gibi yenilebilir enerji yatırımlanndaki cazipgörülen teşviklerin özel sektör rekabeti ve rant amacı yerine, topluma yararlı yaptırımları içermesi, yatınm nitelik ve niceliklerinde Danimarka ve izıanda gibi ülkelerin örnek alınması faydalı dır. •• 1 nşaat Sektörü Sorunları 8. Uluslararası Yapıda resisat Teknolojisi Seınpozy u ınu ' n un 14 Mayı s gunü, saat 16:00-18:00 arasında yapılan son olurum; "Tü rkiye'de inşaat Sektörünün So runları ve Çözil mÖnerileri" başlığını taşımakta ve sorullları sıra ile Sayın Ersin Gök.bttdak (Mekanik Tesisat Müteahhitleri Derneği Başkanı), Sayın Şükrü Koçoğlu (intes Başilanı), Sayın Ra~it Ünüvar (T[irk Mti§avir Mühendisler ve Mimarlar Birliği Başkanı) tarafından sunulmaktadır. inşaat sektörunün sorunlarının çözüm önerilen ile birtikte iki saat içinde özetlenebileceğini sanmıyowm . Ekonominin lokomotifi sayılan ''Inşaat Sektörü"nün. ulkemizı n , sosyal, ekonomik, teknoloji ile ilgili büyük sorunlan olduğu bilinen bir gerçektir. Bunların başında kamu ile ilgili yönetimsel sorunlar gelir. Bu anlamda yasalar, yapı kodlaıı, standartlar. ~rtname ve yönetmelikler öncelikli ele alınmalı. sektörde · yatırım , uygulama . üretim ve teknik hizmetler değertendirilerek soruml uluklar behr1enmelidir. Ülkemizin yapı me zuatı çok eski olup. teknolojik geli§ime ayak uyduramamr§br. Yenı yönetmeliklerim iz ıster istemez yüriirliikteki mevzuatla uyum sağlayamamış, aynca kendi içeriği nde birbiriyle ikilamler oluşturmuştur. Bu anlamda imar yasala ı . standartla ,yönetme - likler. şartnameler birbiri ile çeli§ki içindedir. Ülkemizde üretim §ekil •e yöntemlerinden GÖRÜNÜM 1 1 Ekonominin lokomotifi sayılan "inşaat Sektörü"nün, ülkemizin, sosyal, ekonomik, teknoloji ile ilgili büyük sorunları olduğu bilinen bir gerçektir. Bunların başında kamu ile ilgili yönetimsel sorunlar gelir. Bu anlamda yasalar, yapı kodları, standartlar, şartname ve yönetmelikler öncelikli ele alınmalı , sektördeki yatırım, uygulama, üretim ve teknik hizmetler değerlendirilerek sorumluluklar belirlenmelidir. ziyade kontrol ve denetim yöntemleri öncelikli gelir. Bir i§in daha nasıl olması geıektiği belirlenmeden. müfetti§lik usullerine dayalı kontrol ve denetim yöntemleri öne çıkmı§tır Bu nedenle üretim ve uygulamada zorl uklaıla karşı la§ılmaktadı r. Bu anlamda in§aat sektöründe sorumluluk. uzmanlık . yapabilirl ik ve sıgorta usullan geçerli kılınmalıdır. azım planlar. imaı yasaları. yapı ko arı. şartname ve yönetmelikler birbiri ile ç~li§kili bir ülkenin inşaat mevzuatının. teknik ve teknolojiden kopuklugu gözardı ed'lmemelidir. Dolayısıyla sorunları eğitim, uygulama, kontrol ve üretim gibi temel başlı ktarla gündeme getirmek geçerli ilkeleri yapı mevzuab yönleriyle ele almak çok yarartı r. • Mimarlık - Mühendislik Hizmet Şartnamesi T.C. Bayındırtık ve iskan Bakanlığı 16.07 .1985 yılından bu yana yürürtükteki timartık ve Mühendislik Hizmetlerı Şartnamesi gereği, tasarım hizmettennde mimartık yüzde 100. statik yuzde 75. tesisat yüzde 50, elektrik yüzde 38.5 olmak üzere bir yapının hizmet bedelini paylaşırlar. Uzun süredir uygulana gelen bu usul, tesisat projetennin ısıtma ve sıhhi lesisat ağırlığında sınırlı kalması ve oranlarda kazanılan hakiann tartı§ı lmamasının gerekınesi nedenıyledir. Gunümuz yapı teknolojisinde bu ko§ullaı haksrzlıklaıa neden olmaktadır. örneğin bir merkezi ısı santralinde basit birmimariyi içeren kazan dairesinin mimari bedeli yüzde 100 iken. en zor ve ka ımaşık merkezi ısı sistemlerinin tesisat projelerinde tasarıanınas ı nın bedeli, mimari hizmetin yansı mertebesindedir. Büyük açıktıkil bir hangarın sta 'k ağırtıkil proje bedeli, in§aat mühend sliği hizmeti için yüzde 75 iken. bu hangardakl sadece lavabo, tuvalet i~n lesisat proje bedeli yuzde 50, statiği n 2/3'ü oranında olmamalıdır. Dolayısıyla apartman ve konuttar için uygulanabilen bu yöntem yerine bir hastanenin. hastane teknolojisine uygun ısıtma. havalandırma , klima. sıhhi tesisat. yangın, medikalgaz ve temiz oda projeleri. otomasyon hizmetleri oranlan aynayrı belirtilerek artınimaiıdır. Bu doğrultuda heryapının özelliklerine ve fon siyonuna göre sınıftannda hizmet bedelleri far11Jı olmalıdır. Nitekim bir müze, hava alanı. terınınal binası, laboratuvar, kongre ve konser sa onu otel, alı§veriş merkezi gibi ısıtma. havalandırma. klima, otomasyon, yangın, mutfak, çama§ırhane, doğalgaz projeleri aynayrı uzmanlarca yapılması gereken proje hizmetlerinde mekanik lesisat proje hizmeti detaylı oranlarta belirtenmel i, hizmeti n hakkı verilerek sağlıklı proje elde edilmelidir. Bu amaçla son yıllarda mimartığın yanı sıra iç mimarlık, peyzaj mimarlığJ, in§aat mühendisleri hııme«eıinde statik, çelik ve alt yapı proje uzmanlıklan ayrı ayrı degertendiıilıneye ba§lanmışbr. Aynı şekilde ısıtma, ha alandırma. klima. sıhhi lesisat dı§ında enerji. çeVTe, yangın, akustik, hastane, med kal gaz, mutfak, çanıa§ırhane , bahçe sulama, otomasyon projelerinin belirtenecek orantarla bulunacak hizmet bedelleri ile. mekanik lesisat proje müellifinin sowmluluğunda uzmanlartarafından yapılması gerekme tedir. Te sisat Oergısi Sayı 149 - Mayıs 2008 19

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=