/TT Flygt 190l'de kuwlmuştur ve lsveç'm Stockholm şehnnm d1şmda bulunan me1kez1 1/e /TT rlygt dalg1ç pompa/ar ve kanştmc1lar konusunda dunyada lider konumdadır ITT Flygt hiikumetfore, beledıyelere ve şuketlore kanaltzasyon kontrollertnde. sel korıl!ollemıde. enerJI tasafluffarmda. ar;uı ıslahmda ve türıel yap1mmda yard1m etmek IÇin genış ölçüde btrçok faaliyette bulunmaktadir. Ürünlefl aynı zamanda madencılik, endtistnyel su reçler, taflm ve suunmfefl yeltştmctlığmde de kullamlmamaktadır. olduğuna ikna etmiştir. ABS'nin tarafında ise simülasyon aletleri hakkında bilgi sahibi olmak su darbelenmesini önlemek için durma a§amasındaki motor torkunu ve böylece de pompadaki su akımını azalimanın yolunu iyı kavramalarını sağlamıştır. Darbelenmenin olup olmayacağını anlarnak ana boru sistemi ve parçaları. kullanılan boruların çe§itleri, pompa ba§lı lan ve uzunlukları ve su akımı gibr bir çok parametreye bağlıdır. Dahili pompa istasyonunun borularının çalışması gibi d'ğer parametreler de dikkate alınmalıdır. Vanaları n dinamik hareketlerı çok yavaş olduğu ıçin kontrol vanalarının çarpma durumları da sıkça görülür. Kapatınada ise soıun çok daha önemli bir hal alır. Bu a§amadaki en onemli parametre akım hızındaki değişmedir. Bu, çalışan vanalarıo sayısı gibi, aynayrı vanalarıo gereksinimlerinin azalmasını da e ileyecektir. Bu değişmelerle başa çıkabilmek için ın Flygt detaylı bir analiz aletVyöntemi geli§ 'rm iştir. Zor durumlar için, sistemin geçici bir analizini yapabilen bu alet spesifik boru yapılandırmaları olu§lururken kullanılmıştır. Proje siiresince ABB'ye pompa kapatma işlemi sırasında su akımı ile ilgili önemli bilgi sağ1amıştır. ITT Flygt'in bir tork kontrolü çözümünün su darbelenmesini önlemek Ye pompaların çalışma zamarıını ve ömninü uzatmak için nasıl uygulaoacağına dair net bilgilendirmeleri ileABB.nin araştırma ekibi istenen çözümü üretme için odaklanmıştır. ın Flygt yumuşak yol vericilerin kullanımının pompalama istasyonlarının güveniriiliğin i nasıl 122 Tesisat Dergisi Sayı 149- Mayıs 2008 'fumu§Bk ıtl \'ericiıer E!\' aooanımıarından boru hallanna kadar ~ } bir l'e paıede uıgul lar içiı kullanıhr.a~dır Resim 1. Pompalama ttygı r\Sian lçtıı )-eni ABS yıırıujsk yol ·e ıicisi. arttıracağı v~a yumuşak yol ericilerin pompa istasyonlarında kullanımının kolayla~tırılması için yol verici donanımlarında nasıl akıllı fonksiyonların gerekli olacağı yönunde i sonılara cevap vermeda mükemmel bir ta tb§ ma ortağı olduğunu göstermiştir. ABB tarafından m Flygt ile iş b i rli~i içinde pompalardaki su darbelenmelerini ortadan kaldırmak için tasarlanan çözüm motordaki uygun değer. zamana ba~lı torku kontrol etme üzerine odaklanryor. ABB tarafından ITT Aygt ile işbırliğı ~ınde pompalardakı su darbelenmelerini ortadan kaldırmak için tasarlanan çözüm motordaki op · um. zamana bağlı torku kontrol etme üzerine odaklanıyor. Gerekli torku belirleme ıçin o~iimlen ve geli~ml§ hesaplamaları yapmak ger~li olacaktır. Hesaplanan tork daha sonra hem yol verme hem de durma aşamasında ideal tork eğrisi ile karşılaşbrılır. Eğer tork çok düşük derecede ise tristörler kullan ı larak motora giren voltaj yükseltilir. Aynı şekilde ölçülen tor çok yüksek derecede ise ıoltaj düşuriilür. Yol verme re durma işlemleri sırasında hem ölçiim hem de kontrol gerçek zamanlı olarak yapılır ve tof1(un tüm boru yapılandırmalarında olası tüm pompalar Için kontrol edilebilmesi için yeterince hızlı ve isabe i olur Mevcut protatipler öncelikle BB' nin birkurum içitesti ne dahasonrada m Flygt'in Stockholm'de · araşbrma tesisleri nde ileri seviyede testlere tabi tutuluı1ar. Daha sonra saha testleri m Ftygt'in yeni pompa modelleri ve protoöpler üzerinde zaten test yapmakta olduğu pompa istasyonlarında gerçekleştirilir. Gerçek sistemlerde yapıla n testler hem simülasyon sonuçlannın hem de tork kontrol algoritmasının geçerti kılınmasına yardımcı olmuştur Test istasyonlan her zaman nihai kullanıcı için bir teşhiralanlan olarak kullanıl mış la r ve böylece nihai kullanıcıların tOfk kontrolliniin pompaların durdurulmasındaki olumlu e ·sini anlamalarını sağlamışlardır. ABB Ye ITT Flygt arasında ilk tasarım sürecindeki yakın işbirliği kontrol algoritrnası modifikasyonlarının erken bir zamanda uygulanmasını sağlamışlar ve böylece ürün gelişim sürecinin zaınanını da aıaltmışlardır. Bu başarılı ışbirllğıne dayanarak, m Flygt tarafından üre ·lan bir dalgıç pompanın yeni monte edilen tof1( kontrol sistemine sahip ABS tarafından üreölen PST yum~ak yol verici ile kullanılmasının avantaılarını göstermek iizere iki şirket ÇB§itli fuarlarda birleşik bir pompa sistemini ilgililere sunacaklardır (Resim 1). Daha Geniş Uygulama Alanlarına Doğru Genel piyasagere sinimlerini karşılamak için, önde gelen şirketler arasında olan bir müşteriyi i§birlikçi olarak seçınek iki taraf için de faydalı olmuştur. Diğer şeylerin yanında, önemli tasarım verilerinin ve fikirlerinin açık bir §ekilde birbirteri arasında deği§tirilmesi sadece su darbelenmesi için yenilikçi bir çözüm getirmekle ~.almadı aynı zamanda kompresorler, fanlar. baş iticilerveya konveyôr bantlanndaki yol verme akımlannın e met.anik basınçların örneğin minimuma indirgene<:e~i diğeruygulaınalarda ki benzer durumları belirlemeJ: içinde paha biçilmez birekspertiz sağladı. • Yazan: Jesper Krısterısson, Sö ren Kling 1 ABB AB Kaynak: ABB Review. 3 1 2007
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=