(/) ~ (/) o o <( z ~ 1 <( a._ ~ o a._ 1 Daha Yumuşak Bir Kapanma Için ABB Yumuşak Yo Vericileri ABB yumu~ak yol •ericileri su borulanndaki darbelenmeyi önlemek için artı ll yeni bir tork kontrol algoritmasıyla geliyor. Eğer bir pompayı çalışbran motor aniden durdurulursa, ol~acak ani su a şı değişi liğj su dalgalannın ol~ ması na ve dolayısıyla •ana ve borularda su darbelenmesine sebep olacaktır. Su darbelenmesi genelli euzun borulara ve yüksek va na ba~ıklaıına sahip sistemlerde görülür ezamanla donanımın aşınıp yıpranmasına sebep olacaktır. )\ım~a )'Ol vencilerin kullanımı motorun düzgün bir şekilde yavaşlamasını sağlaya ak genelde darbelenme etkilerini azalbr. rrr Flygtile gerçeldeştirilen başarılı işbirliği sayesinde ABSoptimum zamana bağlı motortorkuoo kontrol ederek darbelenmeyi tamamıyla ortadan kaldıran yenilikçi çözümünü tasariayarak yumuşak yol verici konseptini oluşturmuştur. Süre i birliği Pompaların ~oğunluğu direktveya yıldız ü~gen gibi alışılagelmiş elektromekanik yol verici yöntemleri ile çalıştırılırtar ve bu da su darbelenınesi ris 'nin her zaman olacağı anlamına gelir. Fakat hidrolik vanalar ve basınç tankları gibi mekanik çözümler bu et iyi önlemekte kullanılabilir. Çok kullanılmalarına rağmen bu çözümler pahalıya ınal olmaktadır, iyi bakım isterler ve ayrıca basınç tanklan i ın gen i~ bır alan gereklidir. Bir şebekede su darbelerinin oluşması boruların, vanalarıo ve contaların omriinu önemli ölçüde azaltabilir, istenmeyen kesilmelere sebep olabilirveyükse ba · mücretlerigere, ·rebilir. Yumuşakyol ericilerin kullanılınası genelde bu darbelenme ekisini aza~ırama bunun meydana gelmesini her koşulda engelleyemez. Mekanik a§ınma ve yıpranrnayı azattmakla yardımcı oldukları için yumuşak yol vericiler nerdeyse tum AC motor uygulamalannda [1) sıkça kullanılırlar. Örneğin ABB 1000 kV/'a kadar motor ve pompaları ontrol edebilen yum u~ yol vericiler ge1i§lirmi§liı ve ABS'nin yumuşak yol vericilerinin % 40' ı pompa uygulamalarındaki AC motorlarının yol erme ve durdurma uygulamalarında kullanılır. Pompalama sistemlerinde i kullanımlarının yanı sıra yumuşak yol vericiler gemilerdeki baş iticilerden, doğalgaz dolum istasyonlarındaki kompresörtere. ar yapma makinelerine ve fanlar, kompresörteı ve taşıma bantları gibi daha yaygın endüs riyel uygulamalara kadar 120 Tesisat Dergisi Sayı 149- Mayıs 2008 Bir su dağıtımı sisteminde darbelenme b oruları n , vana ve contaların ömrünü azaltabilir, istenemedik kesilmelere yol açabilir ve daha yüksek 1 bakım maliyetleri getirebilir. çeşi i uygulamalarda kullanılmaktadır. Bununla birlikte, ilk tasarım motoru çalı§tırmak için olan lineer vottaj rampaları ile optimal ölçülere sahip değildir ve eğer su darbelenmesinin tamamen ortadan aldırılması isteniyorsa geli§tirilmesi gerekmektedir. Akıllı Bir Çözüm Aramak Sıradan yumuşak yol vericilerde motora verilen •1oltaj yol verme aşamasında lineer olarak arttırılır ( yol verme akımının dü§ün olduğu anlamında) veya durdurma a§amasında düşürülür. Çoğu uygulamada bu iyi bir motor hızlanması ve ya a§laması için temel niteliktedir. Su darbelenmesi yol verme ~amasında sorun olmasa da motoru durdurma a~masında durum farklıdır. Blrço , vana ve ilişkili mo ora sahip dağılımlı bir su şebe esinde bu vanalardan birini :apatmak asıl sistem yapılandırması ile ilgili bir durumudur. Sistem dinamikleri sistemdeki su akışı veya çall§an pompalann sayısı değişebileceği için bir yol verme ve kapatmadan diğerine far ılı k gösterebilir. Bu yüzden herhangi bır durumda parametrelerin ayarlanması darbelenmeyi engellese bile bu diğer sistem parame reteri için geçerli olacağı anlarnma gelmez. Daha yeterliolabilecek başka · çözüm ise, yumuşak yol erici Iristörleri motora giden ottajı Yumuşak Yol Vericiler BH yumuşak yol vettel yol verme veya durdurma rşlemı sıra.sJnda motora verilen volla}t kontrol etmek rpn tnsf()r/er (SCR= Sillkon Kontrollu Redresotler) ku/lamr Bu şekilde aktm aıalhllf ve tam voltaJII veya elek/romekanik yol verme yöntem/en rle Jcarşılaştlflldiğmda mspeten daha a1 mekantk b&mç uygul<mnuş olur. Yumuşak yol venciler kuflamlmadığmda elektriksel, mckamk ve ışleı•sel prob femler meydana gelebılir· • Geçıcı volla) ve alumfat }tetel aktamıa şebekesım aş myükleyebJIJr ve diğer elektnkse/ donanum etkı/eyecek şekilde voftaJ değJşrmlenne sebep olabr/ir • Kayışiarda kopma/at, kuplajlarda çatlamalar olabrllr, aletlerde gıcrr damalar ı-e motorlatda aşınmalar meydana gekbılu. • Basınç botu hatlarına geçebtllf ve bunun sonucunda /riJnveror kayış/an üzenndek1 tirun/ere zarargelebl/tr ve yumyen merdivcnlerde ıstenmeyen şekıllerde taştmalar gömlebrltr
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=