Tesisat Dergisi 148. Sayı (Nisan 2008)

ısınması 53°Cci annda olacaktır. Motorun en zayıf tarafını olu~luran sargıla ın yalıtım kısımlannın ömürlerinin sıcaklıkla teıs oranirtı oldugu düşünülürse böyle bir sıcaklık arb§lnın nelere neden o l abi l ece~i daha iyi anlaşılır. ~ontsinger yasası gereği sıcaklığın her lO''C'Iik artı§ında sargr ömrü yarıya iner. Ömegın norma §artlar altında ömrü lO yıl olan birsargı nın ömrü lO"C lik sıcaklık artması sonucu 5 yıla düşer. Bir lO"C lik artış daha gerçekle~rse ömür 2.5 yd olur. Unutulmamalıdır ki dalgıç motorun önvunü sargı ömrü belirler. Voltaj dengesizli~iııin olası sebepleri: 1. Tek fazlı yükleri ndengesizbir §ekilde dağıl· mış olması. ı. !<al itesiz şebekeler. 3. Güç faktörünün düzgün bir Şi!kilde yükseJtilemenıesi, 4. Oluşabilecek faz-toıırak kısa devreleri, 5. Oagıbm sistemiilde oluşabilecek açık devreler, cı cı ll ll ll " Cl cı~ u If " !( ... . . • • ı .. • •t ~ ı b . r ·:~ ~ -~-m r'l-~JB ~ -J ı l • o JV ·ro ~ı~ i~~ : ı lı ıp ır ll. ~ll. ~J (b!·) . ı.r ~- Ceıt ...c.lo:n t ç,~, C<lrn:d".lr.) Şekil 3. Voltaj dengesizliğine ka~ı önlem ola ak (motor tipi lll! olursa ne olsun) motor §ebekeye bağlanırken her üç faz sırayla kaydınlarak bağlanır. Üç fazda kayd nldıgı için dönme yönü değişmeyecektir. Hangi ba~lantı §eklillde en düşük dengesizlik sözkonusu ise motor o bağlantı §ekli ile çalı§ır halde bırakılmalıdır. (Şekil 3) Voltaj dengesizliği onusunda başka bir önlem olarak da Şekil4'e göre uygun olarakderating işlemi yapılabilir. Ölçülen vollaj dengesizliğini n %olarall değerinin ne olduguna göre gerekenden daha büyük bir güçte motor seçilir. lı o ~ o ... .o r- N:: 1- ........... ~ ı ı-...... - ~ ~ o ı~ ~o ı-~ ""-. ~ " 2 3 Şekil4. 204 Tesisa Dergisi Sayı 148 - Nisan 2008 Motor Koruma Ünitesi -MP204 TUm bu bilgiler ışığında Grund os irmasının geli§tirdiğj ~P204 motor koruma ünitesi. özelli le dalgıç ıoo ıırtaı için ç başanb birkoruına gerçek!~ · ebllmektedlr. MP204 ıno or ~.orurna cihazı Gnındfos firması tara ından geli~ rilllfek 2006 yılırıda !)yasaya süıUmü~tiir. ·· emızde de gerek ki~sel kullanıcılar tarafından gereJ\se baıı belediyeler tarafından ta 11111§ ve son derece memnun nmıştır. P2Gt motortann 24 saat stieyle izlenmesi ve korunması için geli§tirilmi~ bi motor koruma ünitesid r. Kullanımı çok kolay ve gu enilir bir cihazdır. Aşağıdaki parametreleri izler ve kontrol eder. • Yalıbm direoci. • Motor sıca hğı (Sa ılanıayan motorlarda stand<rt olara b.ı man ve sargı içensine gömülmܧ durumdaki Tempcon sıcaklık sensörii) • taj dengesizhgi, • oo orun yuldenme Mı mu, • Kuru çalışma (seviye elektroduna gerek akbımaz) • A§ın/W§lik wıu.. • Faz sarası • Faz kaybı . • oo orun çekti~ gü;;, • Güç faktöru, • Our-kalk sa'J1SI, • Çalışma süresi, MP204 rum w pırametreleri Izler ve kaydeder, hemen hemen her perametre i~n a lifall initi A§ırı Yüklenme Dalgıç motortar no mal kuru tip motortardan daha farilir bir yapıya sah p motortardır bu nedenle farldı bir a§tn yük koruması na ihtiyaç l ekil5. bi de kesme limiti bi•unmaktadır. SOıt.onusu parametre lifarı li mitine ulaştığında MP20 kullamayı tl'Janr ancak motoru de\ıre dı§l bırakınaz fakat ıjita ekraı•mla oiU§an halayı anlatan kod b 'rne zamanki kesme limitine t~ılırsa ~P204 motonı devre ı bıralurve rıcıdan müdahele bekler. Bün)'esinde banndırd- da akım tranasfoımatöruyle 120Anıepere kadar. harici akım transfoıma ·· 'rjfe rse lOOOAmpere kadar kullanılabili . Yı.Mıda bahsettiğiıılz olası problemierin tamamı kendini ısınma §eltlinde gösterir. MP204. Grundfos MS tip motorlarda (sanlaınayanmo !lflaı) ku r lan Tempronsen· söru ·leenetji kablosuüzeriııden dalıa y~k bir rmınsta habeı18§8rel< nıotorunsargtsıcaklıgııı direk olarak izle ve kontrol eder. Sonuçta mo or içerisindeki sıca ık kaynağı sırgıııın .endi sı r •e sıcaklıaı11n dırek öl ·· rne:ıt ı;xık önem ir. Öme~n rootoriçefisirıd · sıcaldlğı akımı ölçerek anlamaya ç.:4ışan termik röleler, ~u zaman yetl!fsiz ~r. Örnegın temik röleler ku~udakı su s.:;aklrğının yıiks$ olması durumunda wya su hızının dü§ük olup motonın soğuyamaması dururnurıda ıootorui'Mıyamaz.Çüıilü motorun ç~i al<ım bu tür olaylardan etkilenmez. duyarlar. Sıcaklık kompanzasyonlu ve devreyi hızlı lı$sen bir oruma sözkonu.su olmalıd ı r. Dalgıç motor panoları ortalama -lO"C ile -SOCC arasındaki ortamlardan çalı§maktadır. Bu farklı sıcaklık de~erteri lennik röleJeıin açma kapama değerterinin değişmesine neden olur. Standart tip kesiciler Class 20 veya Class lO olmaktadır. Bu li p ~.oru ma röleleıi bazen motor devre dışı bırakmada geeilimektedir ve motor yanmakta r. Örneğin Class20 motorun ( ü llOfmalden 6-7 kat fazla iken bile yakla§ık 20sn boyunca motora yol verebilir. (Şekil 5) Serkan Öğüt Gnırıdfos, atırsa Bölge Muduru

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=