40,0 ~.o 3(),0 •!iı 25,D :X ~ 2\l,D ~ 15.0 . ~10,0 cı 5,0 (),0 = 9 c; - . = = = Q Q Q ,..; .ı; ..... = = c:> MAKALE ... . . . = = = = = 9 :ı Q Q Q ~ ~ ~ ':::: niln Sa31ttrl p~~ . IJdell 5 3.0 ~ 25 ı:ı ~ 20 ,;ı "' 1.5 ı. o e e :ı § ;:; ~ :.- ... """ ;E ~ j5 E j .... "' ~ :>::: = = = <;> Q c;;> ~ ;:::; .., .... lı}tar Şe~l2. lisan·E)1ül döoeıninde ortalama d lıaıro kuru tennoınetre sıcaüfdaıı 121. §ekil3. tlisan·Eytiil döneminde aylık ortalama ı ne eorolojik ıüzgar hızları 121. Listteki açıklıktan kmaktadır. ikillcisindıt, hava herkat se iyesinde · açıklı~la dan içeıTte alınmalda ve en üstten çıkmaktadır. Üçüncüsünde ise hava heı kat seviyesınden içeıiye alınmakla ve her kattan dışanya çıkmaktadır. Her üç duru mda da doğal hava landırmaya ilaveten d~ canı cephedeki danıperteı, yazın gece bG'Junca açık bırakılara gece soğutması yapılabileceği ve meilanik soğutma sisteminin daha az devreye girmesine yar nıcı olacağı dü~ünülmektedlr. Kt§ın Ise hava iki cephe arasında hap~dilerek termos etkisı lle ilave ısı yalı b mı sağlanabilec tir. Ay nca d ş llavanın uygun özelliklerde oldugu dönemlerde (özellikle ilk ve sonbaharda) gündüz saa~eri nde de doğa ha •alandır ma yapılabi l ecektir (5]. 4.1. Binanın Ana Cephelerine ikinci Cam Cephe Giydirilmesi Bu binadaki ene~i verimliliğini aı1ırınanın ana yollan. bina cephesindeki camiann değiştirilmesi ve teknolojik ömürlerini dolduran HYAC sitsemlerinin daha eıimli sistemlerle yenilenmesidlr. Ancak bina cephesint olu§turan camiann ve dogramalann güneş ~ontrollu low-e camlarla ve ısı yairtırnit doğramalarta deği§li ri l mesi , binada çalı§ı l dığı için QO zor olacağı ve aynca böylesi bir degı§i~liğin binanın havalandırma probleminın çoıiimüne katlu sağtamayacağı düşünülmektedir. Bu nedenle pencereleıin deği§tirimesi yerine, mim<ıi olanaldardan yarartanılarak binanın ön ve art.a ana cephelerine inci bircam cephe giydirilmesinin daha yarartı olacağı kabul edi l miştir. Böylece bina. dışta açılamayan bir cephe ile içeride a~lablliı pencerelerden oluşan biı cepheye (Çift kabtık cephe sistemi) sa 'p olaca t ı r. ilave cephede a errıatif olarak kullanılabilecek camiann öuRikleıi Tablo 3'te verilml§tlr. 86 Tesisat Dergisi Sayı 14 7 - Aa 2008 Tablo 3. Alternatif Camların Özellikleri [6). ı i:ıplaın Gölgelerne 1 Isı geçiııııe Birim moli'Jeti Tıp kalsa)'IS I (U) ı ge~irgeıı k 6- 12- 6 nı nı d' iz ısı cam 0.69 (teınperloomi§) 6+ 12"'6 mm low-E ısı caın 0.59 (te ı npeılefınıi~ 6+ 12+6 mnı low-E kofifor 0.40 caın (teınpeılenıni~) Tablo 3'te veıilen çift cam birim fiyatlarına camla ın ta~ryıcı profilleıi ve montaj bedeli dahil değildir. Bunların ya la§ık birim ıyatı ıso EU/ m2 civarında olup.tüm cam alternatifleri içinbu maliyetierin sabit olduğu kabul edi l miştir. 4.2.lkinci Cam Cephe Seçenekleri Binanın cephesine giydirilecek ikinci cephe Şekil 4'te gösterilen üç tipte de olabileceldir. Çift cam cepheyi oluştuıabilecek alternatifler Tablo 4'tevenlmi§ti. Bınanın i kı ana cephesindeki Tıp ı Tııı2 Şekil4. Çift kabu k cephe al ematifleri ısı. ~atsayısı W 673 (VI/rıı2K) (EU/nı2l 0.81 2.8 50,00 0.63 1.8 65.00 0.56 1.1 80,00 toplam canı a anı 3780 m2 olup, cam ve profll - le den oluşan sistemlerin yaltl3§ ı k maliyetler de 3'/nt tabloda gösterilmiştir. Tablo 4'te görüfdüğü üzeredamper.otomati kontrol gibi elemanıann az olması sebebiyle tip 1 en ucuz, tip 2 biraz daha pahalı, tip 3 en pahalı sistem olmaktadır (Şekil4) 5. Do~al Havalandırma Ooğal havalaı ırma sıstemlerinin pelformansı dış llava §artlanna bağlıdır ~nforu oozrnama ve eneiji kaybına sebep olmamak i~n damperl er bina otomas)'On sistemleriyle kontrol edilecektir. A§ağıda doğal havatandır maya lll §kin hesaplar verilmiştir. 5.1. Etken Basınçlar Rü1gar etiasiyle oluşan bastnç farklarr: Bina ~phesindeki ortalama hava hızı (m/s), l ' u ...... . ll ( ö )"-'( ) A ,..., /1..,. (1) şeldinde hesaplanabilir 171. Burada Un. meteoroloji tarafındanölçii len hava hızıdır (m/s). H"'' = 10 m ah nmı§tı r. ASHRAE'den meteorolotlküs u.,.,,-0.33. akış ussü urr ';::: 0.22 meteorolojik rüzgar kalınlığı ô,... =460 m, rüzgar kalı nlığı &=850 nı alınmıştır. Ruzgar hızından kaynaklanan basınç:
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=