'105 %5 Grafi k3. Sektörlere Göre llilıai Enerji lül:e irn Oağıl nı <2006) /(ayna : fTK8. Enerıi Balans Tab{()su ve 12.906 hidrol kapasiteden oluşmaktadır. Toplam elektri üretimirjn% 16'sı yer1i, %84'ü ise ithal kaynakla lle ka~ılanmaktadır. Binalarda elektrikli ci hazlar ve aydı~atma ama~ı elektrik .. timi, lanım amacına, dolulu orarıına ve benzer faktörtere göre değişme edir. Yapılan araştırmalar konutlardaki enerji tüketim payının yakla§lk% 20'silln elektrik enefjisa ve% 80'ınin ısıbna ve saca su sağlama amacıyla kullanıldığını göstermektedir. Konutlar %88 oranında tek camlı, % 2 oranında çift cam ve y~ıbmb camlıdır. AB ülkelerinde çift cam kullarıımı % 50'n n üzerindedir (finlandiya, isveç % 100, Danimarka ve irtanda da % 80). Ülkemizdeki konutlan n% I O'nunda çatı yalıtımı bulunmakta olup, ASOlkelerinde buoran%40'ırı üzerindedir. Kamu tımalannda% 62 oranında tek cam ve% 36 oranında çift camlı pencere kullan mış, % 28 oranında çab yalıbrııı trteulandığı belirtenmiştir. Ülkerrjzde bina sektöriinde i bu onemli tasarruf potansiyelinin geri kazanılması için yasal düzeniemelerin iyileştirilmesine ihtiyaç duyulmuş ve bu amaçla TS 825 "Bi nalarda lsa Yalıtım fqırallan Standardl" ile Bayındırlık ve iskan Bakanlığı'nın "Isı Yairtım Yönetmeliği" AB yasal düzenlemelerine uygun hale getirilerek 2000 yılında yürürlüğe konulmuştur. Enerji ihtiyacının %73'ünü (2006 verilerine göre) ithal enerji lle ka~ılayan Dlkemızde, enerji tasa ruf potansiyelinin y(iksek olması nedeniyleözellikle bina ann ısıbirnasa amacıyla tüketilen enerjinin aza ı ması yönünde yapılan çalı§malar öncel · konula <rasında yeı almaktad r. istatistiki algılere göre,.. mizdekibir ko nenerjitüketi mi. aynıiklim koşıjlannda e kullanım alanına sahip Fransa, Almanya. ingiltere, isveç, Danimarka gibi ülkelere göre 2-5 kat daha fazladır. TS 825 Standardı ve Isı Yalıtım Yönetmeli ~i Ülkemizde bl na sektöründeki bu onemli tasa ruf potansiyelirjn geri kazan~ ması için yasal düzenIemelerin ~ileştirilmesine ihtiyaç duyulm~ ve 118 Tesisat Dergisi Sayıl47- ~art2008 ~lllJI %~7 %1 rnnıtH~ ~49 Gra ık 4. ~le re GÖfe ı fııerjsi Tül:etim !)<€ lll (Z006) Kayna,: ETKB, Enotji Balans lablow bu amaçla TS 825 ··Bi nalarda lsa 'fcı mKurallan Standardı" ile Bayınd rlık ve iskarı Bakanlığı'nın "Isı Y~ıhm onetmel~i" AB yasaJ düzenlemeleri ne trjgun hale getirilerek 2000yı nda yururtiiğe konulmuştur. TS 825 Standardı ve Isı Yalrbm Yönetmeliği, dana iyi konfor şartlannda yaşam ve binalardaki eneiji tüketiminin azaibiması yonünden atılmı~ onemli bir a m r. in§aat sektörunün son yıllarda canlanması, kamu ve özel sektör inşaat ya ımlannı arttırmış. inşaat yabnmları katma değere dönüşmüştür. Bina stoğuna 2002 yılında toplam 43 430 adet (36 187021 m1) , 2003yılında50 140adet(45516 030 m7 ) ve 200 yılında 75 495 (69 719 611 mZ) yeni binanın ilave ol muştur. Bina stoğundaki bu a 1§ dikkate alındığında. yeni ya ann Isı Yahbm Yönetmeliği 'ne uygun olarak i~a edilmesi ile önemli oranda eneiji !asa rufu sağlanabllecek~r. Ancak ısı yalıhmı konusunda kamuoyunun yeterince bilinçli olmaması ve denetim konusunda eksikliklerin bulunması nedeniyle yönetmeliğin etkin uyguanaınadı~ı göriifmektedir. Hızlı kentle~ıne süreci içerisinde yeni yerle~m a anlarının önemli bir smı ruhsatsız ve dolayısıyta enerıi verimlilik standartlarına uygun olmadan bilinçsizce inşa e ·ıme tedir. Denetleme organlannın erişiminde nuzak kentsel alaniann büyük bir bölümü. bina sektörünün enerji verimi' ··iri düşü mekte ve yü sek enerji ma etkıri nedenıyle bireyterin bütçesi olt msuı etkilenmektedir. Bina inşaatının. ilgili standart ve yöfletmeliklere ltJ&U~~u belirti aşamalarda yetkili birimlerince denetlerınıeli ve trt&un yapılmayan biııalara ruhsat verilmemelidir. Ayrıca )'önetmeliğin mevcut llmda yapıla~ büyük çaplı tadilaUan ~apsaması nedeniyle tatilat ve yeııilemeler. eneıji veıimlili~i önle mlerinin uygtdarıacağı · eı fırsat ol<rak kullanılınalı .TS 825 Standardı e Isı Yalıbın Yönetmeliği. dana iyi konfor şartlan nda YS§am ve binalardaki ene rj tü etimiıin azaibiması yôriinden ablmışönemli ar adımdır. TS 825 standardına tiJRUn yapıları · naların ısıtılnıası için tırketilen ene~i mlkta , yalıbmsız veya e sik yalıbmlı binalara göre yallla§ık % 50 daha az olmakta r. Bu da yeni yapılaca binalardaili enerj tasarrufunun yılda yakla§ık 300 milyon dolar seviyasande ula ması demektir. lllevcut binalardaki to~am enerji tasarruf potansiyelin·nise 3 mi~ar dolardan fazla oltlıgu tahmin edilmektedir. Binada enerji ihtiyacının azalması daha küçük kapasitede kazan seçilmesi. tesisabn ve radyatôr boyuUarının kiiçülınesi demektir. Isıtma tesisahrıda kapasite kü~nıesi lle doğa olarak ilk yabrım maliyeti de azalmaktadır Enerji Verimi ili~ Kanunu Enerjinin verimli kullanılması amacıyla son yıllardaki en önemli gel ~melerden bi ide 2 Mayıs 2007 tarihinde 5627 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürmü~ giren Ene~i Veıimlili~i Kanunu'li . Su kanu11 ile jjkemizde, enerjinin etkin kullanılması, isıa ın önlenmesi, ene~i mal~etlerin ekonomi üzerindeki .. inün hafiffetilmesi ve ~ın-eni n mrunrnası amaçlanrııışbr. Kanun, a~ersektörterinyanı sara bina sekt«üne )'Öneli yeni uygulamalar ve ya l~ımlan da beraberinde getirmektedir.Kanun uyannca. toplam inşaa alanı en az 20.000 m2 'B'fa yıllık eneiji tü eti mi 500 TEP e üzeri olan ticari binalann, llımet binalarının ve kamu kesimi binalannın )'Önetimlerinin, yönetimlerinWurırnadı~ hallerde ana saı•~eririn. eneiji yöneticisi görevlenıflmesi veıJa enerji yöneticilerin en hizmet almalan ge ekmekte ır. Bu amaca )'Önelik olaıa EiE Genel lllüdii1üğü tarafindan iki hafta süreli Bina Enerji Yöneticisi ijitimleri ba§lablmı~r. Aynca söz konusu kal!lRl ile; toplam inşaa alanı yönetmelikte belirlenen mesken amaçlı kullanılan binalarda. ticarf binalarda ve hizmet binalarında tTjgulanınak üzere mimari tasanm, ısıtma, soğutma, ısı yalrtımı, sıcak su, ele tıik tesısatı ve aydınlatma konularında · oormlan, standartları , asgari performans kriterlerini. btlgj toplama ve kontrol prosedürleriri kapsayan binalarda enerji performansına ili~kin usul ve esaslan içeıen bir )'Önetmelik hazırlaflmasa ve mal sahibi tarafindan ana alım sabmı ve kiralamalannda alıcıya eya kiraaya verilm~ üzere "Eneıjl Kimlik Belgesi"nin OOıenlenmesi hususlarında da yasal zorunluluk getiri! mektedir.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=