GÜNCEl 2008 yılı da Rekabe Kurumu için )'Oğun bir çalışma dönemi olacakt ı r. Bu yıl Rekabet Kurumu özellikle 10 yıllık uygulama geçmi§i, AB rekabet hukl u mevzuatındaki geh§mefeı ve OECO tavsiyelerini de dikkate alarak tıaz ı rlarıan kanun değişikliği taslağını TBMM'ye sunacaktır. Kanun değişikliğinin yanı sıra bir dizi ikincil düzenlemenin de hayata geçirilmesi planlanmaktadır. Söz konusu kanun deği §ikliği ve hayata geçirilmesi planlanan ikıncil düzeniemeletin daha esnek ve daha etl<in bir rekabet mevzuatı çer çevesi sağlaması bek· lenmekt r. Böylece yeni çerçeve bir yandan Rekabet ~umu 'nun kayna larının daha ciddi rekabe sonıniarına aynlmasına imkarı Vefirken ğer yandan teşebbüsler bakımından hukuki b eli rliliğin daha da artıniması sağlanmış olacaktı r. Kemal YILDIRIM tTiMDER-Tesisatinşaat ~alzemecileri Derneği önetim Kurulu Ba§kan 2007 ve 2008 Gerçek, Tahmin ve Beklentileri 2007 yılının sonia ına doğru ortaya çıkan durgunluk, 2008 yılında ken ni daha da çok hissettirmeye başladı. Genel seçimler. cumhurbaşkanlığı seçimi, terör, Kuzey Irak'la ilgili belirsizlıkterin yanı sıra global piyasalarda ya- §anan finans krizinin de etlüsiyle, 2007 yıl ının özellikle ikinci yansında ken ni gösteren durgunluk halen aşılmış değil. Belirsizliğin talep üzerinde olumsuz etkisi devam etme e olup, özellikle gayrimenkU gibi bedeli yüksek ürünlere ilgi azalmış ve bu durum diğer se k ör· lerde de etkisi ni göste.rm eye başlarmştır. Talep daralmasının yanı sı a ödemelerde cid SJ· kı nhlar ya§anmakta r. adeler uza ken ödenmeyen çek ve senet sayılaıı her geçen gün artma tad ı . 2008 Ocak başlannda yapılan TOBB Konsey Toplantısı 'nı takiben yayınlanan bildiride, Jlf"Otestolu senetlerde 1 ı aylık sürede yüzde 44 artış olruğu betirtilm~tir. iç ve dı§ eteıden kaynaklanan durguluğun, 2008'in zor bir yıl olacağı yönündeki görüşleri, istemeyerek güçlendirm tedir. Hliküme programları nda yer alan ve yfızle~ alt sektöre hareket veren. e :o· oomirıin büyümesinde fe Ilaiade önemli ettli yaratan gayrimenkul yahnmla ının örıtiıii açacak tedbirlerin başında gelen "konut finansmanı" sisteminin hayata geçirilmesini büyük bir umut ve heyecan ile beklemekteyiz. Ülke ekonomisinde btiyijl ka'Jıplara sebep olan llayıt dışı ve standart dı§ı üretim ve sabşlann yol açtı~ı haksız rekabetin önlenmesi yönünde atılan adımların ve alınmalda olan tedbirteriıı daha da arttırılmas ı yönünde l beklentilerimizin ise, sadece in§aat s örü ile sınırtı ka ma"Jıp, tüm sektöflerin beklentileri ola ak d~ertendiril· ınetidir. Haksız rellabetiıı ooernli boyutlanndan biri de tü .etici istismandır. ooomik olmayan standart dı§ı fırün •e/veya hizmetlerin ucuz olmaları sebebiyle pazardan pay almalan, ürün ömrii. eneıf tirutinıi. çMeıin ;orunınası gibi çe§itli özel! lerin en dolayı büyük ınaliyeller olll§ttıracaBı ge çe ği a li runemekte ve/veya gizfenmektedir. Tüketicilerimizin yanı s a ülke ekonorıisine de zarar veren bu tür uygulamaların ooleıımesi için tOketici bilincinin arttırılması, milli bir görev olarak ele alınmalı ve hükümetimizin yetkili organlan tarafından desteklenmelidir. Ekonomik istikrarın ve d ş pazart~rda 1 hızlı bıiyümenin ilk kez yarattı ğı isti kra rtı ooyüme potansf}'eli ile, talep istikıan sağlayacak olan konut fınansman sisteminin tıayata geçirilmesi. AB uyum sürecinin destekled iği in§aat ve ü ün standartlannın oluşturul ması ve uygWınmasırnn yanı sıra, ettlin denetimin sağlanması ile. ülkemizde nice "ilk"l erin gerçellleşeceği umudumuzu ifade eder 2008 yılının ulusumuza sa~ık. rnuHuluk getirmesini dileı, en içten se •gi ve saygılarımı sunan m. Ra§ it ÜNÜVAR /TM~ B-Türk Mü§avir Mühendisler ve Mimarlar Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Teknik Mü av irlik Sektörü G11nel Durum ve Beklentiler Türkiye'deki teknik müşavirlik hizmetleri. inşaat sektötünün genel dururnuyla paıa l ellik göstermekte, dolayı sıy la in§aat sektöründe y~anan geli§me ve sonıniann Türk Mü§a • Mühendisler ve Mimaı1ar IMiği üyesi eknik müşavirlik firmalan için de geçerli olduğu ifade edilebilme tedir. Ülkemiz inşaat sektörünün son yıllarda · bü· yüme hıziarına bakıldığında. 2001, 2002 ve 2003 yıllannda sırası)ia -5,5, -5,6 ve -9,0 düzeyinde olan büyüme (geıileme) hızlarının 2004 (}'üzde 4.6), 2005 (yüzde 21,5) ve 2006 (yüzde 19.4) yıllannda lıızta yükselme eğilimine girdiği ve bubüyümenin 2007 yılı ilk altı aylık döneminde yiizde 15,7 olarak gerçekle§tigı görülmektedir. Bu büyümenin 2007 sonu ve 2008 ),!ında da deo.•am etmesi beklerıme.lde. ancak bu biiyliınenin önemli bölümünün özel 44 lesisat Dergisı Sayı 146. Şubat 2008 sektör konut yatırım ve in§aatla ının artması sebeiıi ile oldiJ!u düşünülmektedir. Teknik müşavirlik sektöründe, kamunun halen yeterti düzeyde bağımsız teknik mü§avirlik hizmeti kullanmaması temel sorun olarak öne çıkmaktadır. 2007-2013 dönemini kapsayan 9. Kalkınma Planı'nda "Kamu yatırımlannda bağımsız te rıik müşavir 1\ullanılmaSJ sağlanacaktır' ifadesinin yer alması ile söz konusu durumun önümüzd~ dönemde deği§eceği dü§ünülmekte. ve bu sayede kamu yatırımlannda etkinlik ve veıiınliligın artması beklenmekted r. Sektörün kamu ihaleyöntemlerinden kaynaklanan ciddi sorunları halen devam etmektedir. Teknik mü§avirlik hizmetterinde benzer i§ deneyimi olarak son beş yılın kabul edil· mesi, firmalarımızın geçmiş yıllardaki çok önemli deneyimlerini kullanarnamaianna neden olmaktadır. Bu durumun yapım işlerinde olduğu gibi son 15 yıl olarak değiştirilmesi sektör açısından büyük önem arz etmektedir. Ayrıca, teknik müşavirlik hizmetlerinin bü)'ük kıslTII, ka nundaki danı§· manlık hizmetıeıi kapsamından çıkartılmış ve Ihalenin en dü§ük teklife Veı'ildiği lıizme alımları kapsamına dahil edilmi tir. Bu durum. i§veren idarelerin ihalelerde kalite esaslı se~m yerine fiyat esaslı seçimi uygulamalanna neden olmaktadır. A rupa Birliği üyelik sürecinde ülkem'ze gelmekte olan AB fon ve yardımları kapsamında sektöre )'eni i§ olanaklan çıkmaktadır. Ancak bu projefeıde, farklı alaWırdaki ticari olmayan u l usla raras ı kurulu§laı haksız rellabete neden ol ınakta, ay ca özellikle yabancı muşavirlik firmalan ile çetin bir rekabet yaşanmaktadr. Ülkenin ve özellilde Inşaat sektörünün son be§ yıl içindeki durumu teknik müşavirlik firmalannın pek çoğunun yurt dı§t pazariara yönelmesine sebep olmuştur. Birtiğimiz üyesi
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=