Tesisat Dergisi 146. Sayı (Şubat 2008)

Kiıreselleşmede. e onomık ko§ullar hızmet karşılıklannı a§eron sınıfında daha dü§ük düzeye çekecektir. Ayı ca konusunda uzmanolmayan yeterli götülmeyen, teknik sorumluluk alamayanlar dışlanacak. kalite ve yeterlilik belgesi aranacaktır. Bu nedenle, tehlikeli boyutlara eri§ecek yaptınıniann önlemleri şimdiden alınmalıdır. bir para tjrimi olmu§tur. Ankara ve istanbul. yemeğin ki~i ba~ı ortalama 50 milyon YTL olu§U ile ew-York, Paris, Londra'dan daha pahalıd r. Suna ka §lll, Türkiye'de serveti 100 milyon doları aşmış binlerce kişinin bulunması çok §aşırbcıd r. Bu paıa nasıl kazanılmıştır. anla§llamaz. Vergi şampiyonlarının ödemeleri dikkale alındığında, bu tür bir birikimin ü elim ile alakası olmad ğı görülür. Sektörel olarak meslek aşlanmızın gelir1eri di~er nıeslekleıe göre iyi sayılır. Ancak lesisat mühendisliği ta§eron bir himıettir. i§vererıferi. yatırımcıdan öte, yüklenici iş yapanlardır. Dolayısıyla hizmette pazar1ık yapılır. Özellikle beyin giicii ile çalı~kanların hizmet bedeli minimum sınırına iner. Bu anlamda tasarım hizmetleri en zor ıe en ocuı hizmete dönüşür. Bu nedenle tasanm himıetleri kurumsallaşamamıştır. Küreselleşmede, ekonomik k.o§llllaı hizmet kar§ılıklannı ta§eron sınıfında daha düşük diizeye çekecektir. Ayrıca konusunda uzman olmayan ye erli görülmeyen, teknik sorumluJuk alamayanlar dı§lanacak. kalite ve ye er1ilik belgesi aranacaktır. Bu nedenle. tehlikeli boyutlara eıişece'~t yaptınınıann önlemleri §imdiden aknmalıdır. )ı- lesisat Mühendislerinin Meslek içi E~itim Kursları Me anik lesisat mühendislerinin profesyonel mühendisli~e yönelik eğitim kutsları zorunlu hale gelmi~tir. Ancak bu kursla ın meslekta§- larımız içi ıı yarar1ı ve cazi pbi ı e~ itim haline gelmesi , tüketici ve i§ ıeren yönünden bu kurslan alan mühendislerin tercih edilmesi yarar1ıdır. Bu anlamda ba§langı~ kurslan n paralı ve sertifikah olması gerekmez. Belirti bir sürede başa ılı olundoğu takd. de lwrslar urumsallaşır, resmi bir serti syon hüviyeli kazanabilir. Amaç kabiımı özendirmek, miihendislerin bilgı ve becerilerini artırmak olmalıdır. Bu nedenle m~D tarafından öıı~likli kurs programında . gerekli konular. alt ba§lıklan ve içerikleri beliı1enmelldir. Bu maksatla süre i bir k~mite kurulmalı ve sponsor kurulu§lann desteği sağlanmalıdır. Programların dernell üııiveısile i§bir1igi ile yürütülmesi gerekir. Akademisyenleriıı yanı sıra ihtisas firmaları. deneyimli ıe ba§8nlı meslektaşlanmız bu kurslarda görev almalıdır. Bu ~ilimin yanı sıra. alı§ılagelen aylık to~nblar belirli günlerde bütün kentlerde yaptlabilir. Daha çok güncel ve genel konulan içerecek bu türto~antılcı süreli verilecek eğitim kurstanlin önünü açar. lıaırslara de~er kazandınr. ireride sertifikalı pro esyonel mühend·s kursları na dönü§türür. Meslek içi ~itim kurslanna yakla§ımlar çok farklı olup, e§güdfımlü sayılamaz. TT AO'nin eğitim toplanfilan bir eğitimden ö e bilgi aktarımı ve tekrıoloji anıbmı §8klindedir.II1MO EBi paralı seminerleri ise. konuları itibariyle çok parçalanm ış olup, uygulanıaya yönelik eğitim kurstan hü'liyetinden uzak sayılır. ISKAV.Isısan ve benzeri ~gtlamalan ıse gerçıı'ı< bir eğitimden öte. tecrübe e deneyinıe yönelik olup. mühendislik konsap eri a§ılayamaz . Bu yönden eğitimin akademisyen ve uzman.lar tarafından belirli onularda veıllmesi yararlıdır. Bir lesisat mühendisinin mekanik tesisatta temel bilgileri makına miihendisllği eğitimi lle ba§lamalıdır. Bu bilgi ile nıücehhez mühend·siE!fin yapı tek- ~ekanik tesisat mühendislerinin profesyonel mühendisliğe yönelik eğitim kurslan zorunlu hale gelmiştir. Ancak bu bursların meslektaşlarımiZ için yarartı ve cazip biı eğitim halin egelmesi. üketici ve işveren yönünden bu kursları alan mü hendisleri n tercih edilmesi yararlıdır. .... .. GORUNUM oolojisi ile mimari ljfgileri alması, uygulamaya yönelik temel bilgilerin yanı sıra mekanik lesisat mühendislerinin görev. yetki ve sorumlulukiarına vakıf olması gere ·r. Ayrıca enerji, çevre, ekooomi, güvenlik sistemleri ile kullaJJiabilir1ik ve dayanıklılıkstandartlannı öğrenmesi ge ekir. [)olayısıyla. eğitimin kre i olması. başlangıçta genel hususların öğıetilmesi, ken kendine eğitime esas kaynaklann gösterilmesi. hedeflerin befi rtenmesi yarartıdıı. >Kitap lV' de yanşma. dizi seyretmenin çok ötesinde 'kitap olwmak' irısaru mutlu ediyOf'. Sonyıllarda Görünüm'de yazdığım gitj, yıl başlarında takvim, ajanda ıe hediye! aksesauryerine kitap almanın daha yarar1ı olduğuna inanıyorum. Ayrıca arzu edildiği takdirde belirti gruplar kendi aralannda bu lıitaplan okuyarak digerine verir ve eserter el d~iştirir. Kitap insana her an bir şey öğretmekte. ljfdiğini hatır1atnıakta. bilgi dağarcığı n geni§letmektedir. Bu anlarnda meslek a§lanma iyi bir okuyucu olmalarını tavsiye ediyor, son ayla da okumakta old ~um a§8gıda · kitaplan öneriyorum: • , uslim Heritage in Our Word (Foundation of Science Technology and Ci ilisation) AFS Soru Poyraz Ailesi Baskısı • Isıtma Ha\lalandııma ikllrnlendlrme Uygulamalan 2003 SHRAE El Kitabı (IT!IIO) • Kim Kor1<ar Matematikten, Nazif Tepedelenlioğlu • Küreselisınma ve iklim Krizi, Ömer Ma fa • Üç Kıtada Os ma ılar, Prof. Or. ilber Orta~ ı • Metaforla Saadet Olmaz, Prof. Dr. Ahmet inan - Prof. Cengiz Güle~ • Alliını Kaçran Dünya, Prof. Or. Cengiz Yalçın • Doğuran Doğurtan Arodisyan ~i i r1eri , Cengiz Bektaş • Yônetimde Mü emmeli ·Arayanlar, Gunseli Özen Ocako~lu • Eskimeyen istanbul, (is anbul Süyiik§ehir Belediyesi Kültür Yayıntanı Tülay Çetinkaya • Oemokrasimizle Yüzfe~ek, Prof. Or. Emre Kong ar • Osmanlı Mlma isi. Prof. Dr. Doğan Kuban • Menderes Demokrasi Yıldızı, Şevloiet Çiznıeli • Kuran-ı Kenm ve çı arnalı Meali (Turkiye Diyanet Vakrı Yayınları /86) Tesisat Dergisi Sayı 146- Şubat 2008 19

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=