SEKTÖRELFORM Böylece, klasik devlet mahkemelerine göre gerek zaman gerek ekonomik onlamda (uzman ki~ilere bo vurulmasına gerek kalmayarak) taraflar kendilerini kazançlı durumda bulobilmcktedirler. Tahkim kurullarının bitaraf olması ve verilen korariann tanınma ve lenfizindeki yobono mahkeme kororlonno göre çok daha kolay ol mosı ise, alternatif çözüm yolu olarak en çok tahkimin tercih edilmesinin bo~lıco sebebidir. Bu olondaki en somut örnek, Avrupa Enerji Şartı Konferonsı1 'dır. Bu konferans, 52 ülkeden olu~on hükümetler orası bir kurulu~tur. Avrupa Birliği üye devietlerinin yanı sıra Japonya, Avustralya, Türkiye ve Rusya do bu kuruluşa üye devletlerdir. Aralık 1994'te imzalanan Avrupa Enerji Şartı ile meydana gelen bu kurulu~, Avrupa ülkeleri orasındo elveri~li bir enerji pozon geli~tirmek omaa gütmektedir. Devletler orası enerji ortaklığ ı ve özellikle Avrupa Birliği'nin enerji kaynak tedoriğini temin etmek temel hedefidir.Bu kuruluş, Enerji Şartı 'nın kurallarının farklı olonlardaki öngörülene loyığıylo uygulanmasıyla ilgilenir. Bunun yanı sıra en önemli getirisi, elbette ihtilafların çözümü için tahkim mekanizmasını öngörmesidir. Merkezi Brüksel'dedir. Avrupa Enerji Şartı'nın düzenlemesi enerji olanındaki yatırımcılara, ihtilaflarını aşağıdaki organiara taşıma imkonını tanımaktadır: ~ Yatırım yapılan devletin mohkem~erine, ~ ICSID2 (International Centerfor Settlement of lnvestment Disputes) kurumuna, 26 Tesise Oergisi Sayı 144 - Aralık 2007 ~ UNCI1RAL3 (United Nations Commission on International Trade law) kurumuna, • Stokhelm Tahkim Enstitüsü'ne, ~ Ve taraflar arasında öngörülen her türlü alternatif ihtilaf çözüm yollarına . Ülkemizde Avrupa Enerji Şartı Konferansı Nihai Senedi, enerji şartı antiaşması ve ekini teşkil eden kararlar ile enerii verimliliğine ve ilgili çevresel hususlara ili~kin enerji şartı protokolünün onaylanmasının uygun bulunduğu hakkındaki kanun -no 4519, 1 Şubat 2000 tarihinde kabul edilmi~tir. Türkiye enerji soktörü, yakın geçmişe dek kamu sektörünün tekclindeydi. Ortak pazar ile uyumluluğu sağlama çabalarının boşında mevzuatiann yakınlo~tırılmosı gelmektedir. Bu amaçla 1999'do yapılan rapor sonucu, Türk enerji politikasının büyük ölçüde AB standartlarına uygunluğu tespit edilmiştir. Bu husustoki en önemli uyum, elbette anayasa deği~ikliğiyle özelle tirmenin getirilmesi ve tahkim konusunda yapılan büyük yasal roformlordır. Ülkemiz her geçen gün uluslarorası yatırımlar için daha do çekici bir pazar oluşturmaktadı r. Ekonomik anlamdaki bu hızlı ilerleyiş elbette, yabancı yatırımcılar ile Türk özel sektörü orasında yahut Türki- /' ye Cumhuriyeti ile olan anlaşmazlıklannda uluslararası tahkim anlamında artışı da beraberinde getirmektedir' . lakin, heryabancı yahrımcının kendine has tahkim usulü bulunmaktadır. Ewelce, söz konusu yatırımcı lar, Türkiye dışında yer olon tahkimleri tercih etmekteydiler (özellikle ICC-Uiuslararosı Ticaret Odası yahut UNCITRAL Model Kanun'un uygulandığı uluslarorası ticaret tahkimi). Uluslararası Tahkim Konunu5 büyük ölçüde model kanundon ve kimi uluslararası özel hukuk kavramlarında isviçre yasolarından (LDIP6 ) esinlenmiştir. 2001 yılında nihayet Uluslarorası Tahkim Konunu'nun uyarlanması ve yürürlüğe geçmesiyle Türkiye uluslararası tahkim için uygun bir kanuni çerçeve ve bir tahkim merl<ezi haline gelebilmiştir. Aynı amaçla, istanbul Ticaret Odası da uluslarorası standortlarda bir tahkim merkezi kurmayı hedeflemektedir. llil Kaynaklar 'hllp:· ııww.ımcilr l.org linCilral (:ni ind• . lırml J:,,'m:rjı IJ knnlrğı 2006 Faahy~r R(lpcmı'na gt»·e. bakanlık aleyhrne geçen yıl J tahkım da\'an açıldı. 1 Kanun No: 46 6 Kabul Tarihı: ll 0611{)()1 RS 291 Loi fod 1·ale sur 1 droil mıerna ltQn(l/ pm•(;
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=