Tesisat Dergisi 144. Sayı (Aralık 2007)

UYGULAMA Soldon So{Jo; Muhitıin Tekmon, Kevork Çil i ng i roğlu ve Sarven Çilingiroğlu . istendi. Biz de her defasında önce hangi sistemi uygulayacağımıza karar vermemiz gerektiğini, ondan sonra avan projesi hazırlayacağı ­ mızı ifade ettik. Her sistemin kendine özgü koşulları var. Bunun üzerine kendi bünyelerinde enerji konusunda uzman Thomas Bück ile irtibata geçtiler. Biz Thomas Bück ile görüşüp sistemimizi anlattık. Alman firması, ayrıca dışonda özellikle yeşil bina fizibiliteleri konusunda uzman olan IPS firması ile anlaştı. Bu firmanın bizi denetlemesini ve yaptığımız hesapları bu firmaya sunmamızı istediler. Dolayısıyla bu firma ile ilişkiye girdik. Onlara sistemimizi anlattık . Tabii ilgilendiler, fizibiliteleri istediler, binanın ısı yüklerini çıkormamızı istediler. Binanın senelik ısı profillerini çıkarttık. Buna göre ısıtma ile 134 resisat Dergisi Sayı 144 -Aralık 2007 soğutma bölümünü dengelememiz gerekiyordu. ilk etapta yaptığımız hesaplarda yaklaşık soğutma ihtiyacımız 2.500 kW çıktı. Fakat burada da bizim sürekli Almaniarta ters düştüğümüz nokta iç yüklerdi. Dış yüklerde, izolosyondo görüş birliğine varmıştık. Bizim özellikle alışveriş merkezlerinde iç yüklerde aydınlotma konusunda bir deneyimimiz vardı: Bu yüklerinTürkiye şartlarında metrekarade 80 watttan aşağı olmaması gerektiğini gösteriyordu. Tabii onların "Yeşil bir bina yapıyoruz, ne yapıyorsunuz, bu kadar olur mu" şeklinde itirazları oldu. Olması gereken koşullan metrekarade 12-15 watt olarak gösterdiler. Bu rakamlar bize göre çok düşüktü. Biz bunun mümkün olma· dığını anlattık Tabii enerji tasarrufu dolayısıyla her şeyi minimum düzeyde tutmak istiyorlardı. Sonuç Otopark Havalandırmasında Jet Fan Uygulaması Ouının dı ·mda oıop<ııttaki ha,•alandır- landa lngiltere'de 1-.-ullnuılıyor. l l llanda mndıın birıız bııhscıınck "erekiyor. Hiç kanııl yok. ngıli;r mimarlar konsept proj ini yapı orlardı. Tabi onlar ot ı>a.ı :ta kanal görın · i ıeıncdih;r. "Oizot parkın bir bölümünüa ·ık yııpıyoruzdo' 1 ba ıılnndınna yııpalım" dediler. Fakat dogal havalandırma içio verilen :ı ·ı · lıklar yeı rli değildi . tınkü doğal ha aland ı rınanın oldu ··u • erde yaklWiık 1O metre içeriye kadar cin:bilir.;inız. Burada ·i dcrinlik 100 ınctrclerin ü;rennclc. !)olayısıyla mutlaka cebri ha' landımuı ger kiy r.Ama ·anal i tcmcdikl\:rine göre "biz bwıujet faıı ·istemiyle yupalım "dcdik. llujetfnn sistemi daha çok tünellerde kullanılan. tünel ımıutıgıyJa, l(l[ıelin kendi ini bir kanal gibi kullatup havayı bir tarathu alıp diger ta.ınfa ·aı'Uklcyen f.'ınJardan ol ·uy r. Bumda da manıı · aynı; hawyı bir laraftan alıp diger ınrııfn g ıur rck ·tıni k liiyor. Otoparkı kanalgıbi kullanıyor. ' i m bu. ve lnııiltcn: Yıın••ııı iinctmclikl·rind bu sistem kullanıldığı zaman oıopart.:lardn sprinkler ılianıını zonuılu d ğil. Uıü-11 dumanı belirli bir kontrol altında. dağılnıııdan yönlendircbili orsunu:t.. ni vi ııörcbiliyorsunu;r_ ftfaiyode ya da diğermüdabJI gnıpta alc,•in üstilıtc gid bıliyor. Bu ' i teın eıimlilik a ısıudan da u tün. Yani n rınal kanallı sistcınd ·n bu · itcıııin yW.- d • 10-15 oranında la;r.e hava açısından daha venmlı oldugu bilmiyor. cdolayııyla nerji ıa ·amıf\ı açı ındanda bu i - ıeın daha eriıııli . Onun d, sebebi, tokat hanc.i böl •cdc hıı u kirlcndiysc yalnız o bölgcnin,JCifanlan çalı ıyorvc kırli havayı aııyor. Karbonınonok iti da~ıttyor, koo- ·anırasyouu g ni,l ıiyor. Ama kanallı tiı> l;,'\tll andığııuz zaman an.a ram çalışıırıp hepsıni sürüklemek ;rorıındasınız. Ve cin ha bllytı ·bir gilç borcamak ;ronıncla ıwz. u i t ·m T!irkiy ·'deki ılk nıc ·lerBwada otoparkı yakla tk 4 zona böldUk. d ıı biri. Biz pri ııkler k yduk ama. ll ıBu açık lan zoııda hiç fiıınız yok. eg- landa ve lngilt n::'d •jetlan uygulauan yerzozıı ıamıımı:n ııçıwı atıyoruz. çıl.·.tıın ha lerde :;prinklcr uygıılnmak zorunda de~ilalışvcrişi yapı by r. Kapalı lau z nda ini:ıdcnıyor. Ayıu zam;ında Almauya'dn da kaı>alı aliları var. Bu alUardan cg- da bu nizanmame yoıür:Jtıgc girecek. bu zo?Jarıınızı atıyonız. O ter fanlarıınız k nuda çalışmaları var. Jeıf.ın i t~ninin \'ar orada: ana fanlanınız. Yaıwııı anıııdn da. büıüıı jctl'ıııılar duruyor ve yan •ın bangj zonda ıkmış a o zonuu ana tanlan çalı ıyor: duınaııı ta ana yapışt ı rıp yön· leıxl i riyor. Daha soıııa da. ~akl~ık 5 dakika sonra. en uzıık noktııdııki jcıfanlıır sırayla çalışınaya başlayarak dumanı iuirıneye başlıy r. Bu i ıcm daba ç k Holli ·lı lı ğı ı aze hava ,ıcriyorsuııuz ve dwnnnı haw ilc iıiyor.;unıı:t.. imdi nonnııldc ıazc hava emt k yangııu körtıklcr. ma burada asıl amaç. dumanı dışarı atmuk c orta}'a çıkan }'ımgını da söndürmc ·. Jetfan :;ıstemine nuı 1. ahibi A lmıınhır ·ıcak baktılar e uygulattı lar.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=