Tesisat Dergisi 143. Sayı (Kasım 2007)

SEKTÖREL FORUM )ı- )ıı- Rüknettin Küsüksalı Baycan Bey'in "yüksek tavanlı yerlerde dönüş menfazleri nerede olmalı? sorusu çok güzel. Dön~ menfazleri aşağıda olduğu zaman, ısıtma yaparken bir avantaj dır. Yani sıcak havanın aşağıya çekilmesi yönünden bir avantajdır. Tabii ki menfez seçimini de etkileyen, belki de hızı değiştirecek bir faktördür. Hızı değiştirmenin anlamı; alttan hava çekfiğiniz zaman, böyle bir imkan varsa hem by-pass faktörünü azaltıyoruz, hem de içeriye doho düşük hızda alma imkanımız olacak. Hava hızının düşük olması, koybedilen basıncın azalması anlamına gelmektedir. Yani menfezin çıkış hızı yDksekse, orada doha çok basınç kaybı vardır. Bu da yine enerii ekonomisiyle alakal ıdır. Bence sistemin hor noktada en az enerji kaybedecek şekilde çalışması gerekiyor. insanlar konfordan fedakarlık etmezler, oma porasal açıdan bu durum gelecekte do önemli hale gelecektir. By-pass'ı azaltmak da enerji ekonomisi yönünden çok önemlidir. Tabii ki düşük hızla üflemek demek, ses seviyesinin de azalması demektir. Ama her zaman yukardan da havayı çekmek gemkir ki çeşitli duman egzoz sistemleri vardır. Son zamanlarda yüksek hocimli yerler yaygınlaştı. Atriumlar, cam tavanl ı büyük yerler, yiyecek, içecek stoklannın olduğu depolar gibi yerlerin ısı kazoneında çok ciddi farklor var. Yani ampirik olarak klasik yöntem hesabına teorik ısı kazoncının iki katı gibi bir rakam çıkıyor. Bunun incelenmesi son derece yararlı olacaktır. Havanın bir kısmını (konferans salonu vb. yerlerde yüzde 1S-20'si gibi) aşağıdan 28 Tesisat Dergisi Sayı 143- Kasım 2007 çekerek ilk statik ısıtmo yapılabilir. Sonrasında sistem zaten soğutmaya çal ışmaktadır. Bu durumda tavandan üflenen havanın sıcaklığı oda sıcaklığının altında olacağından; a. Düşük hızda üflenebi lir, b. Ayrıca ses (gürültü) seviyesi çok daha düşük olacak ve sessiz bir ortam sağlanacaktır. )ıı- ilyas Atacan Rüknettin Bey atriumlardon bahsetti. Sonuçta a l ışveriş merkezleri 5-6 kattan oluşuyor ve ısı bu 5-6 katton yu kon çıkıyor. Bu emiş menfezleri sadece üst katlarda mı, yokso her katta bir emiş menfezi var mı? 5 katlı bir alışveriş merkezini düşünün. Her katta ısı tmo sistemi var vo sonuçta ısıtma yaptığımız için sıcak hava yukarıya c;ıkmak isteyecektir. Siz bu sıcak havayı atriumun en üst katındon mı çekiyorsunuz, yoksa her kattan ayrı emiş yapıyor musunuz? )ıı- Kirkor Boyac1oğlu Benim kanoatimce her kattan emrnek gerekir. Eğer sadece en üstten emerseniz, her kattan da hava verdiğiniz için en alt katı ısıtmokta zorlanabilirsiniz. Çünkü zaten sıcak hava kendi tabiatı geregi yükselecektir, siz de yukarıdan emer· seniz alt katta istenilen seviyede ısıtı lmayon bir zon oluşabilir. Bu konuda tecrübem yok, ama bu şekilde düşünüyorum . )ıı- Baycan Sunaç Bu konu çok önemli bir konu ve pek fazla değinilm edi. Atrium denildiği zaman genellikle bir iç mahal akla geliyor. Dolayısıyla orada ısıtmanın ağırlığı daha az. Ama dış camları olan bir atrium söz konusu ise Kirkor Bey'in dediğine kesinlikle katılmak gerekir. Hava üstton emilecekse, hics olmazsa com önlerine ayrıca hava üflenmesi gibi özel önlemler olmak gerekir. Bu konuya her projede çok dikkat edilmesi gerekir )ıı- Selçuk Bayer Burada önemli olon başka bir konu daha var. Kaç tane menfez koyuyorsanız, o menfezlere bağl ı olarak sıcaklık farkı do değişiyor. Menfezlerarasındaki mesafeler konusunda bir çalışma yapmıştım. Masela iki menfez arası 3 metre olduğu zaman, mahalle üfleme havası arasındaki sıcaklık farkını 5-6 <>C'ye getirebiliyorsunuz. Ama menfezler arası mesafeyi artırdığınız taktirde o zaman havanın istediğiniz yere ulaşması için daha fazla ısıtman ı z ya do soğutmanız gerekiyor. Projelendirme aşamasında menfaz sayısının mutlaka belirlenmesi lazım. Otomatik kontrolün de çok sağlıklı bir şekilde çözülmesi lazım. En büyük problemimiz oradan geliyor. Bunlar hesaplanıyor, oma sistemlerin teslimi sırasında üfleme hava· sı sıcaklığı maksimum değerlere oyarianıp sistemlerin maksimum ısıtma, maksimum soğutma yapıp yapmadığı kontrol ediliyor. Dolayısıyla enerji tasarrufu konusuna aynen katılıyorum . )ıı- )ıı- Baycan Sunaç Görüldüğü gibi menfez konusu son derece önemli. Bütün hava l and ı r· mo sisteminin görünen tek elemanı olduğu için pek çok kanşan oluyor. Herkesin menfez konusunda söyleyeceği bir şeyler mutlaka oluyor. Bu, tasanmcı lonn ve uygulamacılann işlerini daha da zorlaşhrıyor. rtl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=