Tesisat Dergisi 143. Sayı (Kasım 2007)

UYGULAMA Konvansiyonel cihazlarla mukayesesini yaptığınız zaman minimum % 35 civannda tasarruf sağlıyorsu ­ nuz. Ancak sistem henüz yeni devreye alındığı ndan yani uzun bir dönem boyunca çalıştırılmadığından kümülatif değerlere henüz sahip değiliz. öl<jümlerim izi kayıt altı no alıyoruz. Bu işin ciddi bir tasarrufu söz konusu. ilk yatınm maliyetlerinin henüz istenen seviyelerde olmamasından dolayı bu türyenilenebilir enerji sistemlerinin geri dönüş sürosi uzun olabilir ama sistemde hi~birfosil yakıtın tüketilmediği gerçeğini de yabona atmamak gerek. Kurduğumuz sistem çok çevreci. Ben daha önce kojenerasyon ve ttijanerasyon projelerinde montaj ve devreye alma, çalışfırma safhalennda proje yönoticisi olarak ç.ok uzun yıllar görev aldım. Bilindik sistemlerde, mutlaka bir yakıt yakarsına.. Kojenerasyon sistemlerinde sistemin atık ısısından istifade ile çe~itli t , .. - ı "ilk yat1rım maliyetlerinin henüz istenen seviyelerde olmamasından dolay1 bu tür yenilenebilir enerji sistemlerinin geri dönüş süresi uzun olabilir ama sistemde hiçbir fosil yakıtin tüketilmediği gerçeğini de yabana atmamak gerek/' verim oranlarına ulaşırsınız böylelilde yaktığınız 100 birim yakıto karşı lık 80-90 birim veya daha üzerinde enerjiye ulaşmayı hedeflersiniz. Ama burada öyle bir durum yok. Burada zaten elinizin altında olan bir toprak var. Bu kaynağı değerlendiriyorsunuz. Bildiğiniz soğutma/ısıtma çevriminde ısı pampalannın kondcmseriorinin hava yerine toprak hattı ile soğutulması sayesinde verimin arttı n lması söz konusu. Böylelikle cihaz enerji tüketim değerlerini ciddi oranlarda aşağı çek· miş oluyorsunuz. Hele bir de al ışveriş merkezi gibi bir uygulamada bazı mahallorin ısıtılması bazı mahallerin soğutulması na ihtiyaç varsa, ısının atıldığı noktadan ihtiyaç duyulan noktaya doğrudan iletimi sağlandığından bu tür sistemlerin toplam verimleri daha da yüksek gerçekleşiyor. Bu sayede cihaziann tüketimlerini minimize etmiş oluyorsunuz. Ayrıca sistem komple olarak enerji verimliliği açısından ele alınarak periyodik olarak dışarı atılan hava ile dışandan binaya alınan taze havanın ısı geri kazanım santralleri sayesinde ısıtılarak enerji tasarrufu arttınlmı tır. Bunun yanısıra, yine enerji tüketiminin minimize edilmesi amacıyla sistemimiz ortam ve iklim koşullan ve farklı çalışma parametreleri ölçümlenerck olabildiğineo çeşitli ça· lı~tırma modlannda çalışmaya imkan tanıyan bir otomasyon sistemi ile teçhiz edilmiştir. Meydan AVM'deki bir diğer insan hayatını ve koniorunu önemseyen yenilik de jet fon uygulamasıdır; bu uygulamanın alışveriş merkezi vygulaması olması dolayısıyla insan emniyeti ve konforu odaklı çalışma gerçekleştirilmiştir. Yangınlarda, ölümlerin en büyük sebebi duman zehirlenmesidir. Yangından ölümlerin sebebi olarak genol kanı ısı veya yanıklargibi düşünüise de, asıl sebep çoğunlukla duman zehirlenmesi ve boğulmalardır. Jetianlann en büyük etkisi, duman seviyesini sürekli olarak ölçüm değerleri ile takip ederek gerektiğinde duman miktarı veya CO oranı yükseldiğinde kirli havayı veya yangın çıktığında dumanı ortamdan uzaklaştırmak, dolayısıyla emniyeti arttırmaktır. Meydan AVM'de jet fanlann uygulanmasının en büyük sebebi, insan sağlığına verilen önem ve emniyeti arttıran bu tür bir yatırımdan kaçınılmamasıdır. S. Gündüz: Türkiye'de otopark havalandırma ve duman tahliye sisteminin jet fonlada çözüldüğü ilk al ı şvoriş morkozidir. Jet fontarla sürüklenen hava, 6 adet aksiyelfon vası tasıyla bina dışına atı lmaktadır. Jet fa nlar ve aksiyel ianlar çift devirli seçilmiştir. Jet fonlar 7.500-15.000 m3/h, aksiyel fanlar90.()()().16.0000 m3/h kapasitelerindedir. ~Sistem haklanda sizin değerlendirmelerinizi alabilir miyiz? S. Gündüz: 2006 Kasım ayında uygulamaya ba§ladık. Sistemi Otopark, Illi.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=