·- ·-t- ..... z :Q ~ GÜNCEL Endüstriyel At1ksular Son günlerde yazılı ve görsel basın, birçok dare ve akarsuyumuzun kirlendiği yönünde haberler yapmaktadır. Yayınların hemen hemen hepsinde de kirleticilorin endüstri kökenli olduğu belirtilmektedir. Endüstriler neden ve hangi i~lemlerden dolayı a1ıksu olu~tururlar? Endüstriler herhangi bir arıtım yapmadan atıksularını alıcı ortama verebilirfar mi? Alıcı ortama verebilma bir yasal yükümlülükle sınırlandırılmı~ mıdır? Endüstriler etkin bir ön arıtma yapabilir mi? Her endüstri atıksuyunu arıtmak [ Kim. Yük. fıtüh. Dr. Sibel KABAKCl J zorunda mıdır? Endüstriler hangi olduğu belirtilmiştir. Bizdeki mev- fazla olan atıksular da kanala de· regülasyonları takip etmek zorundadırlar? Şimdi isterseniz bu sorularımıza yanıt bulmaya ~jalışalım . Ülkemizde endüstriyel atıksuların olumsuz etkilerina karşı çevreyi korumak ve atıksuların arıtılmasını, de~arjını ve bu faaliyetlerin izlenmosini ve denetlenmesini sağlamak omaayla Çevre ve Orman Bakanlığı tarafından 08.01.2006 tarihinde •Kentsel Atıksu Arıtım ı Yönetmeliği oluşturulmuş ve 26047 soyılı Resmi Gazete'de yayınlanmıştır. Yönetmelik, Avrupa Birl iği üye ülkelerinin 21 Mayıs 199l 'de yürürlüğe giren 91/271 /EEC sayılı "Urban Wostewater Treatment (Kentsel Atıksu Antımı)" diraktifine oldukça uyumludur. Direktifte endüstriyel atıksuların kanola de~orj edilmedon önce bazı kriterleri sağlaması gerektiği i.izerinde durulcut yönetmeliğe göre de endüstriyel atıksuyun kanalizosyona bağlanması veya atıksuyun alıcı ortama d~arjı yasal bir izne tabidir. Çünkü atıksuların doğrudon kanolizosyono bağlanması kanalizasyon sistemine birtakım olumsuzluklar getirirken, herhangi bir endüstriyel atıksuyun doğrudon olıa ortoma verilmesi de çevrede dönüşümsüz bir tahriboto neden olabilir Bu nedenle her iki durumdo yasal bir sorumluluk çerçevesine oturtturulm~tur. Örneğin; benzin, nofto, gazyoğı, motorin, fualoil gibi solventler atıksuya karışmı~so ya do atıksu kanolda tıkanmalara neden olacak katı madde içeriyorsa veya aşı ndırıo ve kororif bir yapıya sahipse kanolizosyona de~oriı mümkün değildir. Benzer şekilde yüzoy aktif madde kon· sontrosyonu yüksek olon atıksu- ~ari edilemezler. Bunların dı~ındo endüstrilerin atıksularını kanala deşarj edebilmesi i~jin de bazı kirletici parametreleri izlemesi ve yasal organların belirlediği limitlerde kaldığını belgelamesi gerekir. Bu parametreler isinde atıksuyun deşorj sıcaklığı, askıda katı madde içeriği, kimyasal oksijen iht iyacı , sülfat konsantrasyonu, toplam sülfür, serbest klor, toplam azot, toplam fosfor, toplam siyonür, toplam kadmiyum, krom, civa, bakır, nikel, çinko, kolay ve gümüş konsantrasyonu sayılabil ir. Tabii ki bu bölüme kadar yozdıklorımız konalizasyon şebekesine sahip bir yerle~im biriminde endüstrinin bu sisteme bağlanması için ko~ılomok zorunda olduğu paramotrolerdir. Kentsel bir ortam dıında bulunan endüstriler ise mevmu~ ve d~arjın özel iziniere tabi larla yoğ ve gres konsantrasyonu cul bir kanalizosyon ~ebekesinin 230 Teslsat DGrglsl Say ı 142- Ekim 2007
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=