Tesisat Dergisi 142. Sayı (Ekim 2007)

GÖRÜNÜM ------- Yapı d n tim v kontrol hizm tl rind ülk miz mevzvotı çok ski olduğundan, yapı zorunlu standartlanmız, yapı kodları ve §arlnamelerimiz yetersizdir; hatta yok sayılabilir. Bu onlamda projelerde lO kontrol imor yasaları, deprem ve yangın yönetmelikleri çerçevesinde yapılmakta, proje müelliflerinin odaya tescilli olup olmadığı kontrol edilmektedir. Bu nedenle kontrol ve onay mühendislerinin (yapı denetim kurulu§lonnda c;alı~anlar dı~ında) hiç bir sorumluluğu yoktur. En rji yön - timi, çevre etkinlikleri, yangın yönetmelikleri, imar izinleri yönlerinden sorgulanamo~lar. Aynca bu sorunlar uzun vad d ortoya çıktığından hatalı yap· tırımiann sorumlusu bulunamaz. Diger taraftan denetimdeki görevli mühendislerin sayısı gerçek tasonm müh ndislerinin, proj mü llifl rinin 8-1 O katıdır. Ko ldı ki proj müellifl - rinin büyük bir kısmı, konuttarla i§tigol eden kolorifer, s ıhhi tesisot, doğalgaz, projeleri c;izen kesimden olu§tuğundan, basitt0$isat projel ri, ressamlar tarafındon çizilmekte, mühendisiere imzolatılmakta, formaliter bir düzen içinde onoya sunulmaktadır. Bu nedenle projelerin kontrol mühendisleri ine ·1 m 1 rd büyük bir uğra§ıya girm mekt , proj 1 r formalile dı§ındo hiçbir §ekilde gerçek bir denetim ve kontroldan geçmemekte, aynca onay, kontrol merciieri sorumluluk ta§ımamoktadır. "Makina Mühendisleri Odamızın fatura kontroluna dönük bir görevi olmadığı anlaşılmalı, diğer meslek odalannın uyguladığı tarzda bu işlem; cüzi hizmet bedeli karşılığı sicil durum belgesi bildirimi olarak yap ıl malıdır." mühendisiere de müfetti§lik soygınlığı ve c;ıkor olonakları sağlanmaktadır. Binlerce kontrol mühendisi i~inde çok oz bil olsa bu tür bir onay m rcii, de· makrosilerde arzulanon §effof yönetim içinde, istenmeyen uygularnalara neden olmaktadır. Büyük yapı kampi ksierinin m konik t sisot proj leri, toplu konut, oportman, evler gibi birçırpıda kalorifer, sı hhi tesisat, doğalgaz uygulama projesi olarak yapılmakta ; mimari, statik, 1 ktrik, d korasyon v ö~ 1 t sisat uzmanlan ile ekip sorumluluğunda projelendirilmektedir. Dolayısıyla projeleryapının üretim sÜ· r i içinde ön tüd, ön ri raporu, ovan proje, uygulama ve detay, k §if v §arlname, finol uygulama projesi olarak etap etop uzun sürede üretilmektedir. Yapı imar izni mimari projelerin ovan (k sin) safhas ında y rol yön • v kusur bulurlar Dolayısıyla imar onanlı proj 1 r il tatbikaHa uygulonan projeler arasında çok büyük farklılıklar bulunmaktadır. Aynca uygulamoda bu projeler; orijinal projelerin· den yatırımcı arzusu doğrultusunda deği§ir, bu suretle proje müellifi de teknik sorumluluktan kurtulur. Diğer bir sorun, meslek odalarından Sicil Durum Belgesi alınır~ n görülür. Yapı d n tim yascısı g reği h r proj için alınması zorunlu sicil durum belgesi, meslek odalannın kendi yönetmelikleri doğrultusunda proje kontrolu anlamında verilmektedir. Özellikle makina müh ndisleri odomız diğer odalardon çok farklı §ekilde, kendisinin yürürlüğe koyduğu yönetmelikler doğrultusunda her yıl iki kez yayınladığı asgari ücret tarifnamesine uygun fo tura ibrazını zorunlu görmekt v · bu faturaya göre yön tm lik c;erc;ev sind harç tahsil etmektedir. Şurası apoçık belirlidir ki; büyük yapılarda asgari ücrettorifname..i a~omi ücret tarifna· mo .. i düz yi nd dir. Bir koc; fırma dı~ ın · da hiçbir proje müellifi bu mertebelerfe i§ alomarnakto, serbest rekabet ortamında % 40 ile % 50 tenzilatla i§ alınabilmektedir. Dolayısıyla sicil durum belgesi olınmosmdo imor iznini geciktirmem k ist y n müellifler alamadığı istihkak ve bedel üzerinden fatura kesmekte, bilahare iptal etmekt veya i:;v ronden iade faturası olarcık gayri kanuni i§l timler tarafından verildiği ic;in, me- etmektedirler. Bu durum; kamu kurumları , yerel yö- kanik tesisat projeleri de avan a§Onetimler, meslek odaları ve yapı denetim kurulu§lan tarafından açık ve n t bir ~ lcild bilinm ki dir. Y. tlci ve görev sonucu kozanılan itibar ned - niyle gündeme getirilmez. Ayrıca bu tür bir denetim kurum ve kurulu~lara akar sağladığı gibi, arzulayan yetkili 18 Tesısat Oeıglsl Sayı 142- Ekim 2007 masında imar tasdiğine sunulur. Buna da imar tasdik etabı denilmektedir. Hal böyle ik n, m si k oda lo n, d ne· tim kurulu~ları, y rel yön timl r projeyi, uygulanocak proje anlamında inceler; imar yönetmelikleri sınırlannın dı~ında her yönü ile inceleyerek eksik Bu nedenle Makina Mühendisleri Odamızın fatura kontroluna dônuk bir gör vi olmadığı onloşılnıolı, diğ r meslek odalarının uyguladığı tarzda bu i§lem; cüzi hizmet bedeli kaf§ılığ ı sicil durum belgesi bildirimi olarak yapılmalıdır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=