Tesisat Dergisi 142. Sayı (Ekim 2007)

UYGULAMA "Metro'nun kendi hesabına göre y1lda 350 ton karbondioksit tasarrufu söz konusu. Bu, Metro'nun masraflarmı geri kazanabiieceği bir rakam. Bu proieyi Almanya'da yapsalarda yattrımlanmn yarısıni devletten geri alırlard1 . Bizde öyle bir ~ans yok. Almanya'da böyle bir uygulamanın onlara getireceği maliyet, kuşkusuz Türkiye'dekinden daha fazla. Onlarda daha çok Türkiye gibi yerlerde yeni yatınmlar yapmayı planliyoriar." Biz bunu bitirdikten sonra ge~en hafta öğrendik ki yeni bir firma kurulmuş ve Türkiye üzerinden karbon alım satımı yapıyormuş. Metro'nun kendi hesabı vardı. Yılda 350 ton karbondioksit tasarrufu söz konusu. Bu Metro'nun masraflarını geri kazanabiieceği bir rakam. Bu projeyi Almanya'da yapsalardı yatırımlarının yarısını devletten geri alırlardı. Bizde öyle bir ~ans yok, ama onlar da burada yapmayı tercih ettiler. Almanya'da böyle bir uygulamanın onlara getireceği maliyet, kuşkusuz Türkiye'dekinden daha fazla. Onlar da daha çok Türkiye gibi yerlerde yeni yatırımlar yapmayı planlıyorlar. Metro'dan çok üst seviyodon insanlar bize gelip, Böyle bir proje uyguluyorsunı.n, bunu bize anlatın" diye bizden brifıng istiyorlardı. Sarven Çilingiroğlu ile bunu gerçek160 Tesisat Dergisi Sayı 142 - Ekim 2007 lejtirdik. 3 yıl iserisinde de bu boyutta olmaso da farklı boyutlarda uygulamalar göreceğiz. Özellikle bu karbondioksit konusunun deği~-toku~ edilmesi ve paroya dönü~türülmesi çok büyük bir etken. Biliyorsunuz bir enerji kanunu var; teşvik no olacak hala belli değil. Umuyoruz ki, devletin de böyle projelere destek verebilma olasılığı çıkar. Ben evler bazında çıkmasını his tahmin etmiyorum, gerek de görmüyorum, oma bu tarz yapılarda, belli ölçeklerde de olsa kullanılması çok önemli. Tabii ki çejitli rakipler de vardı. Isı pompası konusunda ~ejitli firmaların çeşitli ürünlori var. Bu kapsamda her zaman için müşterinin altematifli seçimleri bulunur. Fakat u bir gersek ki, biz Türkiye'de bu zamana kadar yapılmı~ sırf toprak kaynaklı değil, özellikle AVM bazında, kule kazan dediğimiz hibrid sistem uygulamalarında çok büyük bir referans sohibiyiz Climate Master bu konuda çok büyük bir farkla dünyanın en büyüğü. Bu kapsamda tercih sebebi oluyoruz. Belirli bir altyapımız ve konuyla ilgili bilgimiz var. Bakım konusunda çok yeterli bilgimiz ve deneyimimiz var. Bütün bunlar birleşince, müşteri iki kuru~ daha pahalı olsa bile bizi seçiyor. Birçok projede daha pahalı olmamıza rağmen tcrc1h edildik. Tercih edilmek herzaman için güzel bir şey. Şu onda iki tane projeyle ilgileniyoruz. Projeler bu boyutta değil . Bir tanesi bunun yarısında diğeri de ondan biraz daha küçük. Ama zaten bu proje çok büyük. Almanya'daki en büyük proje 16 bin metreyken, bu proje 18 bin metre. Ondan sonra da zaten iskandinav ülkelerindeki projeler geliyor. Bu hatın sayılır bir boyut. Açıkçası böyle projeler çıkmasını beklemiyoruz. Bu konuda en çok yanlış anlo~ılan, toprak kısmının binanın bütün yüküyle atakalı olmasıdır. Halbuki yurt dışındaki ve buradaki uygulomalarda da mantık ve i~in tekniğinin gerektirdiği, ısıtmo ve soğutmanın birbirini dongelemo· sidir vo bu da binanın yükünün tamamının değil belli bir kısmının toprak kaynaklı yapılmasını gerektirmektedir. Isıtma soğutma birbirine ne kadar yakın olursa, o kadar büyük olabilir. Maliyetli bir olay. Bu, Metro'ya 1 milyon avro civarında bir maliyet getirdi. Ucuz bir sistem ve uygulama değil. Ama 5 ila 8 yıla kadar kendisini amorti edebilen bir sistem. Burada sürekli kullanılan kapasiteyi toprağa bağlamak laz.ım. Yoksa 3.600 kW'ın hepsini toprağa

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=