SÖYLE i Netmark Patent, Patent ve Kalite Sistemleri Müdürü Adnan T1narh: .. Emeğ· iz·n ve Yat 1m n1z1n Güvence Alt na Al1 mas1 için Marka Tescili Şart .. 2001 . ıJından bu ana marka, ta arım fa. dalı model tc cil c patent, ulu larara ı marka te cili hukuk e önetim danı mantığı ile mali denetleme konularında hizmet eren ctrnark Patent kalit geliştirme onu unda da I O I O 22000 HACCP OH C konularında hizmet e çe itli eğitimler eriyor. Kurulduğundan bu ana . etmark Patent şi rketinde Patent ve Kalite i temleri üdürü olarak çalışmakta olan ve fikri sınai haklar ınai mülki et hukuku marka e patent kon u larında prot yonel hizmet veren Adnan ınarlı ile irket e faaliyetlerinden öz ederek, kısaca fikri ınai haklara değindi k . 1/bJ Sizce 'Marka' olmak kimler i~in önemlidir? Kurumsol olan ve olmak isteyen firmalar i<.<in marka ve tescili ~önemli. Bunun yanında kalitesini korumak, verdiği hizmetin ve ürünün ayırt edilmesini isteyen her kişi ve kurulU§ için bir gereksinimdir. Dü§Ü· nün; belirli bir yatırım yapıyorsunuz, reklôm faaliyetleri için gayret sarf ediyorsunuz, referansl annızı zenginl eştiriyor ve belli bir soktörde tanınıyorsunuz. Eğer markanızı do marka ba~vurusu yaparak güvence altına alıyorsanız, markanızı taklit edebilecek ve haksız rekabet içerisine girebilecek diğer firmalara karşı hukuki hakları nızı elde edebilirsiniz. Bu emeğinizin ve yatınmınızın da güvence altına alınması demektir. Yalnızca markanız için değil, emek, sarf ettiğiniz ürü114 Tesısat Dergisi Sayı 142 - Ekim 2007 NETMA K nünüz, tasanmınız ve bulu§larınız içinde aynı özeni göstermek gerekmektedir. Tasarımlarınız ve buluşlarınız içinde tasanm, faydalı modelvoya patent başvurusu yap· manızı gerekli, hatta zorunlu kılar. Buna ayıracak bütçem yok veya bütçem kısı tlı diyen firmalar ise, günümüzde pek çok kurumun sağladığı desteklerden faydalanabilir. Jt:ıı Markası teseli olmadığı lçtn kötü bir tecrübe yaşayan mü~terini:z: oldu mu? 1986 yılında kurulan; fakat 1 O yı l boyunca markasını tescil ettirme ihtiyacı hissetmeyen bir müşf<}rim iz, 1996 yı lında kurulan ve aynı sektörde aynı isimle faaliyet gösteren tescilli birfirma nedeni ile isim değiştirmek zorunda kal m ıştı. Bu tür örneklere günümüzde pek çok kez rastlanmaktadır. Örneğin; son zamanlarda ünlü giyim firması GAS, Türkiye'de markası aynı sektörde başka firma tarafından hucilli olması sebebiyle, başl a ttı ğı hukuki mücadelesinde bir sonuca varamadı ve haliyle Türkiye'de pazarlama ve satı~ faaliyetlerini durduracağını açıkladılar. Firmalarda genellikle, "bana bir şey olmaz" düşüncesi hakim. Ta ki bir firmanın, aynı markanın veya ürünün ba~vuru veya tescil hakkına sahip olmosı sebebiyle, onlara ihtarname çekene kadar. işte o zaman tescilin
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=