Tesisat Dergisi 141. Sayı (Eylül 2007)

MAKALE gerekon uygun önlemler belirlenir. OSB'ye ait Hava Kalitesinin Korunması Talimatının olmaması durumunda bahsi gesen iki yönetmeliğin koşullarını yerine getirmekle yükümlü olan katılımcılar, planloma aşamasında OSB çevre biriminden görüş olarak en uygun yatırımı yapma lıd ı rlar. Çevresel yatırımlarda proje değerlendirme desteği veremeyen OSB'lerde katılı mcılar çevre biriminin kurul masını talep ederek gerekli altyapının oluşturulmasını sağlamalıdırfar. Katılımaların çevre yönetim sistemi temsilcilerini başvuru sürecinde belirlemiş olmalan ve görevlendirilen temsilcinin sürekli olarak OSB çevre birimi ile görüş alma ve karar verme aşamalannda koordine olması daha sonra meydana gelebilecek sorunları ve verimsiz yatırımların yapılması olasılığını ortadan kaldıracaktır. 2.4. Tehlikeli Atık ve Katı Atık Yönetiminde Kar~ılıklı Sorumluluklar Üretime geçen katıl ımcılar, kendi atık yönelim sistemlerini kurarken OSB BölgeMüdürlüğü'nün kurmuş olduğu çevre yönetim sistemini kendi sistemlerinin bir parçası olanetimi ve kaynak yönetimini planlarken bölgenin potansiyeli konusunda OSB çevre biriminin atık envanterinde saptamış olduğu verilerden faydalanmalıdır. Bunun anlamı, bir diğer katılımcının uzaklaştırdığı herhangi formdaki bir atığı ön işlemle veya ön işlem yap· maksızın kendi proseslerinde girdi olarak kullanım olanaklarını ya do aynı şekilde kendi atığının bir başka katılımcı tarafından kullanılabilirliğini değerlendirmelidir. Bu yaklaşım hem girdi maliyetlerini hem atık bertarof maliyetlerini düşürecek hem de proses çıkt ısı nı değerlendirerek atık olmaktan alıkoyacaktır. Katılımcılar tehlikeli atık ve katı atıklarının ara depolanması, taşınması, işlenmesi veya bartarafı gibi konularda OSB Bölge Müdürlüğü ile ortak çalışmalar yürüterek OSB çevre birimin hazırladığı uygulama talimatları varsa bunlara riayet etmeli, tehlikeli ve katı atık yönetim organizasyonunun olmadığı durumlarda bölge yönetimini bir sistem kurmaya davet etmelidirler. Tehlikel i Atıkların Kontrolü Yönetmeliği Madde 9 uyannca katılımrak dü~ünmeli ve buna uygun kay- cılaro atık yönetim planlarını n honak yönetimi ve atık yönetim stratejileri geliştirmelidirler. OSB çevre birimi, bölge içinde etkin bir çevre yönetim sistemi kurmak veya ortak arıtma tipine ve kapasitesine karar verebilmek için bölgedeki tüm katılımcıların pro e profilleri üzerinde çalışarak, bir dizi ziyaretler ve belge incelemelerinde bulunmuş ve atık envanterini hazırlamış olmalıdır. Katılımcı lar da tesislerinde atık yö266 Teslsat Deıglsl Sayı 141 - Eyıoı 2007 zırlatılması ve OSB'nin atık yönetim planının oluşturulmasından OSB yönetimi sorumludur. OSB Yönetmeliği Madde 116 gereğince yine Tehlikel i Atıkların Kontrolü Yönetmeliği ve Tıbbi Atıkların Kontrolü Yönetmeliği çerçeve inde katılımcılann sorumluluklarıncı vymalannı sağlamaya ve takibine OSB yetkilidir. Bu nedeni katılımcılar atık beyan formlarını OSB yönetimine sunmakla yükümlüdürler. Katılımcı bunu atık uzaklaşfırma konusunda kendi sisteminin bir kontrolü olarak düşün memeli, etkin bir sistem yönelimini sağlamak için kaynakların tam olarak değerlendiri lmesi gerekliliğine dayandırmal ıdır. OSB yönetimi de tehlikeli atıkların yönetimi konusunda sadece denetleme ve belge değerlendirme aşamasında değil, bir atık yönetim organizasyonu sağlayarak katılımcıların ihtiyaçlarını ve taleplerini karşılama konusunda da etkinliğini göstermelidir. Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği Madde 9, atık üreticisini yönetmeliğe uygun olarak atık ların bartaraf edilmesi amacıyla belediyelerle (OSB kendi içinde bir belediyedir) ya da gerçek ve tüzel kişilerle ortak atık bartaraf tesisleri kurmak ve gerekli harcamalara katkıda bulunmakla yükümlü kılar. Özellikle günümüzde, sanayide çevre yönetimi konusunda yaşa-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=