Tesisat Dergisi 141. Sayı (Eylül 2007)

GÖRÜNÜM ~ Yapı Teknolojisinde Mesleki Eğitim irl§aol sanayinde bütün sektörlerin yapı teknolojisini yakındon takip etmesi ve ilkelerini bilmesi gerekir. Bu onlamdo sektörü ol~turcın mimari, in~oat mühendisliği, mekanik lesisat ve elektrik tesisatı hizmetlerinde çolı§on mimar ve mühendislerin, yapı teknolojisi eğitimi almalan yarari ıdır. Yapı teknolojisi, günümüzde bir bilim dalı olup, multidisipline bireğitimi gerektirir. Yapı teknolojisi eğitiminde mimari, statik, me· kanik tesisat, elektrik bilgilerinin yanı sıra rj i, ç VM, yangın, d korasyon, o lt yapı, özel tesisat, yapı yönetimi, dekorafifoydınlotmo gibi bilgiler aktarılır. Dolayısıyla günümüzde, eskiden olduğu gibi diplomoya dayalı y tki ve görevlerin yerine, temel bilgileri içeren üniversite eğitimli mühendislerin ihtisasa yönelik meslek içi eğitimleri ortoya çıkar. Günümüzde bilim ve teknikte ya§onan inan ılmaz. geli§im ile, ana mühendislik hizmetlerinin yanı sıra deprem, yangın, hijyen, sağlık, gaz gibi mühendislik hizmetleri dı§ında enerji, çevre, hijyen, okustik, mühendislik hizmetleri gundeme gelmi§lir. 16 resisat Dergisi Sayı 141 -Eyl ı 2007 Celal OKUTAN "Hizmet, işi bilen 'profesyonel' uzmanlar tarafından, teknik sorumluluk altında yapılmahdar. Bu anlamda yatır1mc1 ve proie yönetim ve müşavirlik kurumlarmm talebi önemlidir." Bütün bu hizmetler dipioma yetkilileri il yapılamayacağı gibi; üniv rsitelerin, kamu kurumlarının, meslek odalonnın, ihtisas derneklerinin seminer ve kurs belgeleri ile de soğlonamaz. Bu nedenle, tüketici ve kullanıcılar, garanti orcıyı ~lorı içinde profesyonel hizmetlere dônük teknik sorumluluk garantisi aramaktadı rfar. Do layısıyla hizmet, işi bilen 'profesyonel' uzmanlar tarafında n, teknik SO· rumluluk altında yapılmalıdır. Bu anlamda yatırımcı ve proj yönelim ve mü~avirlik kurumlannın tal bi ön mlidir. Hizm li yapiırabilmek omocı ile i§i bileni ararlar. Tobiotıyla bu arcıyı§ın tem 1 öğesi, b nz.er i§ deneyimi ve bu i~lerd ki bQ§onlann yanı sıra teknik bilgil rdir. Bu bilgil rin d m 1 k içi eğitim, s miner ve kursları ile aktan!- ma:;ı; profesyonel mühendisliğe yö· n ltilmesi ger; kir. Yapı teknolojisi, bilim ve teknik üzerine in~a edilmi~ bir yapı formu, strüktürü, yapı tesisatı, yapı elektriği, aydınlatmanın yanı sıra yapı mimorisi, yapı statiği, yapı fiziği, yapı biyolojisi, enerii, çevre, yangın, i§letme gibi unsurfardon olu§ur ve uluslarorası geı;e~i zorunlu standartlar, kurallarva yasolar üzerine in§a edilir. Dolayısıyla yapı teknolojisinde genel bilgiler zorunlu olup, ayrıntılarda u.ımonlık gereklidir. Bu onlamda bir yapı, uzman kip tarafından üretilmelidir. XXI. asırda in· ~aat sektörünün beklentisind ki tol p v t rcih bu doğrultudadır. Dolayısıyla, yapı teknolojisinde eğitimin yanı sıra, yapabilirliğe yönelik mesl k içi (trcıning) eğitim, kurs, seminer ve sempozyumlarfo kozanılan bilgi zorunludur. Serlifike ve diplomalonn değerlendirilmesi bu onlamda ele alınır. Yapı teknolojisi eğitimi, öncelikli olarcık genel bilgiler c;erçevesinde, tercihen akademisyanlar tarafından verilmeli, a~ağıdoki tanım ve ön bilgi konularını içermelidir: • Mimari, estetik, form, iç ve dt§ mekon zengin liğ i

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=