PERSPEKTİF Prof. Dr. Nilüfer EĞRİCAN Sl ooj ink iakliaynülzayrdı lai çkearyi sdi neddei l ebni l gi mesl i eş ml veel et er,k n o doğal bilimlerde, mühendislikte ve tıpta mp aarka vl eel do al ahr aa ki yyi üy raüş ma mü şat ün rı n. An si hl oal iahneı nd eyfai nş ai n insan olduğunun anlaşılması ile birlikte bilim dalları arasında koordinasyon gd ei nl iaş smyeoyne bbi al i mş l admaı şl l taı rr. ı Tneı nmde ol dğea, sbı ug ek or eo ğr i vardır. Çünkü; bilim dallarının araştırdıkları konular farklı olsa da, bilimsel yöntemlerin ortak ve vazgeçilmez kuralları vardır. Bu kurallar, insan beyni tdaar adfaı nsdeazng ibs iel i ml osl ea lr as ekr kü avvernal en rmi nı şet nı r . b a ş ı n Örneğin, mühendislik bilimleri daki canlı mekanizmaları örnek 0a l madkotağdaır aslında. Uygarlık tarihi el eyml eemi l lee roi lnui şkt uorl au yl ml auşşt tı ruar .nİ ,ntsoa d p e n r a v b ğ ü u c ı n u ö d çr a u n b n e u u k n k yi şol el cnuml ueks, i gn ei smai ğl el ar lyea, nu çaal ektl al errl al e, ubzaaş yl a my aen kikleri ile devam etmiştir. Daha iyi yaşamaya, doğayı keşfetmeye, yorumlamaya ve değiştirmeye lmu ke,r cöerkn eakllteı ndai ğ i aclamnılşı tmı r .ey köan neil zi kmbau syı noıl cdua Mühendislik, tşiirmmdeiyyee ç kaal ı şdtaı ğrı öc ar nn el ı kmaelkaarnai kz ms iasltaermı n l yeaş söanleamrınliı akreaşçfeotlmaneye başlamış, elindeki en mekanik dneaklarını canlı mekanizmas bı ni ıl inm, öi nzi en l loi kl al e insan vücudunun anlaşılması ve rehabilite edilmesinin hizmetine sunmut tourrt.aÇk ükunrkaüll,aarısglınibdi,a bilimsel yöntemlerin hareketin mekanizması da canlı ve cansız doğada aynıdır. bHeeynnüi zn i kn esşı rf el adr iı l md aehki t, ebnu uyzöankt eoml avne i knus raanl sbiünti übnelküleğmü eiçketeridsiinr.de gizeminin çözülme Bir alaşımlı plakanın içerisindeki dislokasyonları görebilecek yöntemleri geliştiren mühendisliğin, beynin sırlarını da çözebileceğini söylemek iddialı bir yaklaşım olsa da 22 Tesisat Dergisi Sayı 140 -Ağustos 2007 Mühendislik ve Tıbbın Buluşması: Biomekanik ütopya değildir. lkaanr ışl ıal anşyı l üa rnü smoer umn leR a k o r a ı b ç n o ö iz t z la m m r a ı e ü s k r ı neı tiinrkceenl ekyui pl , kinematik iaçnina,lizkeetmmikelker üzerine gelen kuvvetleri dinamik md eems ie ok tl iar nkai , kşsi mı zdhi yeed keaf dl ei ç a r i r ndgeeğriçl leekr ldeişr t. i rBi lu bilimi geliştiren beyin ve insan vücudu mekanizması artık bilim ile gelişmenin koşullarını hazırlamıştır. Çünkü, insan dg aü cn üö; nkceen, df i zi igkiszeel mg üi nçi dçeömz meek yt i .eBbuagşül an m, a insan gücü, beyin gücü ile eş anlamlıdır. İnsan gücünü geliştirmek, insanın düşünme mekanizmasını ve sağlık şartlarını geliştirmek, insanın kendi kendisine hak ettiği değeri vermesi demektir. Bu nedenle, varlık �edenlerini birbirlerine borçlu olan bilim ve insan, yleaşpmılealnidmiralelra. rında birbirleriyle büt(inaKroançuoylaanmühendisliğin elindeki en önemli mekanik bilimi açısından yak laşılırsa, bu değişiklik biyomekanik alanı il lıeğ ıi nç igç eedl i işri. mB ui i,çtienkdnei k öonl deumğl ui bkiardi ça ri ,ç ei nl si katni r . Tıp ve mühendislik cak alanlarında yapılaiş birliği temelinde çalışmalarını yo ğunlaştıran bir araştırmacı; insan beyninin verimli kullanılmasının sağlanması, gelecek kuşakların sağlıksız gelişiminin önlenmesi gibi sorumlulukları da müsetlseiniçiri.nBu sorumlulukların yerine getiril biyomekanik uzmanının, mühendislik ve tıp alanlarının birleştiği çizgide versite, baulyaoc ladğaıkiubziul gni bbiirr iykoi ml vi nairndkı ra.zÜanniı lacağı yerdir. Üniversiteler bu işbirliğini güncelleştirme ve üretme eylemini ne denli sürekli hale getirebilirlerse, her iki y a ü la k n se d l a ir k . i gelişmenin düzeyi de o denli Bilgi düzeyi yüksekvesağlık sorunları en aza indirgenmiş bireylerden oluşan bir toplum, bilgiye ulaşmak ziçainmdaanhaavegyeentişenaerğaeştsıramhai pkoal uyrnlaakr.l a r ı n a , Özet olarak; bilginin ve toplumun birbirlerini izleyen ve birbirlerine bağlı süreçlerini hızlandıracak bir işbirliğidir tıp ve mühendisliğin buluşması. Bü nu i vi şebri sr il ti ğeilneirnebğai tşiamr ı ypar ougl raaşma bl ai l mr ı neısvi ei ç ai nl t, yapılarını yönlendirmelidirler. Yaklaşık iki yüzyıldır, dünyanın kaynakla rl ıığnıı ningsealnişamkelınsiınni hsiazğmlaeytinaen sunarak uygarmühendislik, bl i ki rl emeetsi kl eskt aonl adraar kt l ag röar üul yü up l,atceakknsi ka ,vde oöl az ye ıl sdı ay l ab abşuamr ı leı sol lemğai nkeağmi t ai mc ıi yr leakda ba eh taç iaoyrtraı nmt ı l ı ve özenli bir şekilde ele alınacaksa tıp ve mühendislik alanlarının birleştirileceği bir yerde, biyomekanikte dilmesi, genel olarak müheuznldaşismliakyeağigtiiminin standardını yükseltecektir. Biyomekanik'te nbei l gyiönni nelik bir eğitbimuluvşeabcailikmoslaenl çişablıişrmliğai , "ekolojik" ve "toplumsal kirlenme"den daha hızlı yayılmasına ve bilimin temelde insan için olduğu anlayışının yerleşmesine de öncülük ckeı skat isr .ü rBei ll eg ri ndien kçaot ke tut i zğui nb i rmoerst aafme dl ear,ie çd o e k her mühendisin, her tıp adamının, disi ve tıp adamını yetiştirerr mühenher akademisyenin, c u d u n u n s ı rml aerkı naı nçiöğzi mk uelyl ai nheadr aekflei nyseann v ü her araştırmacının, insanlığın geleceği için bu işbirliğine katkıda bulunması gerekir. Tıp ve mühendislik alanlarındaki gelişmelere dahafazla katkıda bulu�ulması inancı ve ümidiyle... ifil egrican@yeditepe.edu.tr
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=