Tesisat Dergisi 137. Sayı (Mayıs 2007)

PERSPEKTiF Prof. Dr. N ilüfer EGRiCAN 30 Nisan 2007 günü, Ceylan lntercontinental Oteli'nde BiMSA'nın organize ettiği "Strateji Yönetimi lle Kurumsal Performansta Fark Yaratın" adlı toplantıya kotıldım. Konferansı veren, performans ölçümü dünyasını, Bolaneed Score Card (Dengeli Öf~üm Kartı-Kurumsal Karne) ile değiştiren iki yazardan biri olan Harword Business School profesörlerinden Dr. David Norton'du. Diğeryazar ise yine aynı üniversiteden Dr.Robert Kaplan. ikisinin birlikte yazdığı birçok kitap var. Dr. Robert Kaplan ve Dr. David Norton'un "Strateji Haritaları" adlı kitabı gayrimaddi varlıkları, maddi sonuçlara dönü~türmeyi anlatıyor. Günümii%de yüksek rekabete dayalı ve kırılgan ~~ ortamında, farklılık yaratarak rekabetle öne geçebiten kurumlar stratejik yönetim esaslarına göre faaliyet gösteren ve odaklanmayı ba~arabilen kurumlardır. Değer yaratan aktivitelere odaklanılması, performan ın izlenme i ve iyileFirilmesi, sermayenin ve salı ~anın verimliliğinin artırılması, tüm kurumların üzerine yoğunlosması gereken alanlar olarak karşımıza çıkmaktadır. Günümüzde liderler yenilikçi yöntemlerle değer üretirken, stratejilerini de en doğru biçimde yürütmek zorundadırlar. Stratejilerin uygulamaya aktanlması üst düzey yöneticilerin önem verdiği konuların içinde ilk ırayı almaktadır. Stratejiı rln olu~turulmasından ziyade, uygulamaya aktarmadaki ba.ıjarı , 22 Teslsat Dergisi Sayı 137 - Mayıs 2007 Strateii Haritalar• şirketlerin konumlannı ve rekabet üstünlü ki rini b Iirt y nt mel faktördür. Yapılan ara~tırmalar olu~turulan stratejilerin yüzde 1O'undan azının etkin bir ~ekilde hayata geçirildiğini ve belirli bir strateji yönetim süreci olan §irketlerin diğer ·irkotlore göre daha iyi performans gösterdiklerini ortaya koymaktadır. Or. Kaplan ve Dr. Norton Stroteji Haritalarında tüm yöneticiler için güçlü ve pratik bir araç olu§turnıu§lar. Önderfiğini yaptı kları yöntemler, yöneticilerin kontrolü ~de tutmalarına ve kritik konulara, ba~arı ölçütlerine ve stratejik giri~imlere odaklanmalarına yardımcı olmaktadır. Kurumlar, strateJi uygulama yetkinliklerini geliştirmek icsin strateji yönetimi, süreç yönetimi, finans yönetimi, Insan kaynağı yönetimi ve bilgi yönetimine ihtiyaç duyarlar. Ba§Orılı olabilmek için, stratejiyi operasyonel terimiere indirgemek, organizasyonu strateji ile uyumlo ndırmak, stratejiyi herkesin işi yapmak için motive etmek, strotejiyi devamlı bir süreç haline getirmek için yönetmek ve değişimi ü t düzey liderlik ile harekete geçirmek durumundadırlar. Stratejik Yönetimdc uygulanan bir çok metot ve yaklaşım var. Ancak 90' lı yılların başında Dr. R. Koplan ve Dr. O. Norton tarafından geliştirilen "Balaneed Score Card-BSC (Kurumsal Karn )" yöntemi, stratejinin payla~ımı ve yaygınla~tınlması için en etkin araçlarından biridir. Günlük iş yapı§ § kllmizl olu§turan op rasyonlar ve bütçeleme, g~miş verinin analizine dayalıdır. Birbirine ters veri sistematiği ile çalı~an gelecek hipotezi ile günlük işleyişin entegre olması için bir arayüze ihtiyac: vardır. "Strateji Haritası" ve "Kurumsal Karne Metedolojisi (Balancıed Score Card)" söz konusu bo luğu dotdurmakta ve strat Jlnln tkln bir § klld uygulamaya aktarılmasını sağlamaktadır. Strateji odaklı organizasyonlann gelişim sürecinde; harekete g~me, uyumlanma, süreklilik kazanma aşamaları ya~anır. Dolayısıyla bir deği§im yöntemi öz konu udur. Ülkemizde, hem özel sektörde, hem de kamuda stratejik yönetim aniayı ı artarak gelismektedir. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ilc tüm kamu kuru lu şlannın 2009 yılıno kadar stratejik planlarını ve performans programlarını oluşturmaları gerekmektedir. Yeditepe Üniversitesi'nde de 2005 yılı onunda başlamış ve devam eden Strotoji Yönetimi çalı§­ malan yönetimimda ge rçekleşmekte ve artan bir ivme ile devam etmektedir. Özel ve kamu soktörlorindo yörü· mekte olan stratejik yönetim çalı~malarının ba,arılı olması ve ba şlamamış kurumlann da hızla bu anlayışı benim emesi böyle1;0, ülkemizde stratejik yön tim anlayı§ının geli§· mesl dileğiyle .... rtl o. . 'Y\ . ~c;.Q,..._ egrican@yeditepe.edu.tr

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=