Tesisat Dergisi 137. Sayı (Mayıs 2007)

- GÜNCEL Türkiye•de At1ksu AntmaTesisi ihtiyac• l . ı M. Faruk IŞGENÇ, Tolga lUNÇAL iZSU Genel Müdürlüğü, Çiğli At1ksu Arıtma Tesisi Ülkemizdeartan nüfu avaendüstrideki kapasite artışlarına paralel olarak oluşan atıksu miktan ve yaşanan çevre problemleri de artış göstermektedir. Yapılan yasal düzenIomeler ile Bolediyeler, Organize Sanayi Bölgeleri (OSB), Endüstri Bölgeleri vs. gibi kuruluşlara atıksu arıtma tesisi yapı lması için gerekli prosedürter bildirilmiş, projelendirme ve inşa üreçleri bir takvime bağlanm ı ştır. Devlet istatistik Enstitüsü'nün 2004 yılı raporunda, 2002 yılı itibariyle, toplam belediye sayı ­ sının 3.215 olduğu ve atıksu arıtma tesisine ahip belediye sayı ının ise sadece 21 O olduğu görülmektedir. istatistiksel veriler doğrultusunda, ülkemizde çevre alanında önemli alt yapı eksiklikleri olduğu ve bu eksikliklerin tamamlanması için de büyük ölçekli yatırımlara ihtiyaç olduğu görülmektedir. Devlet Planlama Teşkilatı'nın 2002 yılında yaptığı çalışma sonuçlanna göre, kanalizasyon şebekeleri nin tamamlanması için 19 milyar dolar, arıtma tesislerinin inşasının tamamlanması için 22,2 milyar dolar olmak üzere toplam 41,2 milyar dolar'lık biryatırıma ihtiyaç olduğu görulmektedir. At1ksu Antma Tesislerinin Yap1m1 ile ilgili Yasal Düzenlemeler 2872 sayılı Çevre Kanun'da "üretim, tüketim ve hizmet faaliyetleri sonucunda oluşan atıklarını alıcı ortamiara doğrudan veya doloyl ı vermeleri uygun görülmeyen tesis ve işletmeler ile yerleşim birimleri, atıkla rı nı yönetmeliklerde belirtenan standart ve yöntemlere uygun olarak antmak ve bartaraf etmekle veya eHirmekle ve öngörülen izinleri almakla, faaliyetlerinde değişiklik yapmayı ve/veya tesislerini büyütmeyi planlayan gerçek ve tüzel kişileryönetmelikle belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde atıkTablo ~- Atık.su Altyapı Yönetimlerinin i~ Termin Planı Sunmak ve AAT'yi l~letmeye Almak için ~ılmaması Gereken Süreler Aşılmaması Gereken SOreler iş Temrinl işletmeye Sunma Süresi Alma Süresi Belediyeler (NOfus. 100.000'd~n fazla) 1 3 Belediyeler (Nofus:100.000 -50.000) ı 1 5 Belediyeler (Ntıfus:S0.000-1 0.000) ı 1 7 Belediyeler (NUfus:10.000-2.000) ı 1 10 OSB, Endusl Bölgeleri , Küçük Sanayı Siteleri, Turizm Tesisleri, Yerteşim AlanlarıAden Kopuk 1 2 Olarak Yapılmış Mtınferit End stri Tesisleri, Tatli KöyO, Tatil Sıtesl v.b larını arıtma veya beriaraf etmekle yükümlü'" kılınmışlardır. Yine aynı kanunda, atıksu lan toplayon kanalizasyon sistemi ile atık uların antıld ığı ve arıtılmış atıksuların bartarafının sağlandığı atıksu altyapı sistemlerinin kurulması, bakımı, onanmı, ıslahı ve işleti l mesinden sorumlu olon atıksu altyapı yönetimleri belirtilmektedir. Çevre Kanunu'nda değişiklik yapılmasına dair 5491 soyılı kanunun Geçici 4. Maddesi gereğince, atıksu antma tesisini kurmamış belediyeler ile halihazı rda faaliyeHe olup, atıksu antma tesisini kurmam ış organize sanayi bölgeleri, diğer anayi kuruluşları ile yerleşim birimleri, bu tesislerin kurulmasına ilişkin iş termin planlarını, bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yı l içinde Bakanlığa sunmakla ve Tablo 1'de belirtilen sürelerde işletmeye almakla yükümlü kılınmışlardır. Atıksulann antımı neticesinde oluşan arıtma çamurlarının bertaraf edilerek çevreye zararsız hale getirilmesi de atıksu antımının bir parçasıdır. Arıtmo çamurlarının bartarafı ilgili ya o ve yönetmeliklerie tanımlanmaktadır. 31 .05.2005 tari - hinde 25831 sayı lı Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren 154 resisat Dergisi Sayı 137 - ~ayıs 2007 l l ..

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=