·- ·- ~!Oh. Bul. 'ıktı nıınunı olan .\kbulut. 2002'dc a~ııı t)ııin:r.;ıtcııin 1& de . \rnşıınnn OZET Kimya Y. Müh. Haluk AGUSTOS Fo t o\'o lt :ı i k Fotovollaik Enerii ve Taş1tlarda Kullan1m1 1. Bölüm 1. Giriş Yeryüzünde iki nokta arasında giderken asıl yaptığımız iş, yerçekimi kaynaklı potansiyel enerjimizi değ iştirmekten ibarettir; ancak içten yonmalı bir motorun ürettiği mekanik enerjinin ancak% 1 O kodarının bu amaca hizmet ettiği görülür. Kalan kısmı sürtünme kuvvetledon direkt olarak elektrik elde edilmesidir. Bu sistemlerin modüler yapısı miliwatt'tan megawatto ka· dar geniş güç ihtiyacı oralıkiarına cevap Yerebilmelerini sağlar. OC güç üreten PV modülleri eğer gere· kiyorsa dönüştürücü (invertor) ile desteklanerek AC güç de elde edilebilir. Bu modüler esneklik ihtiyaç ri ne karşı yapılan iş olarak ziyan duyulan güç üretimine yönelik kuolur.Motorun kimyasal enerjiyi me· rulumu kolayloştırmaktadı r. Bu siskanik enerjiye dönüştürme verimi lemlerin temel taşı olan PV piller (gü- % 30'1ardo ka l maktadır. Bu verim neş pilleri) güneş enerjisini dağdüşüklüğü fazla yakıt tüketimiyle rudon elektrik enerjisine dönüştüberaber fosil yakıt tüketiminin yol açtığı çevre orunlarının do misliyle a rtmas ı na sebep olmaktad ı r. Otomobil ile ulaşırnın sağlandığı büyük yerleşim merkezlerinde hava kirliliği ve buna bağlı sağlık so· runlan artarken yaşam kalitesi düş· mektedir. Bu sebeple temiz otomobil diyebi leceğimiz türden araç taren yarı iletken kristallerdir. Bu piller ile fotovolfaik elektrik üretiminin esas noktası bazı maddelerin elektriksel özelliklerini ışığa bağlı olarak değiştirmesidir. Güneş pillerinden maksimum güç çalışma anında optimum bir akıma gerilim çifti için (1-V) elde edilmektedir. Dolayısıyla güneş pillerine ait 1-V karakteristiklerinin bilinmesi sarımiarına yönelik çalışmala rı zo- önem taşır. Güneş hücreleri için verunlu hale getirmektedir. Bu tür ta· rilen elektik model kullanılarak 1-V sarımiardan bazıları; yakıt olarak hidrojen kullanan içten yonmal ı motorlar, elektrik motoru kullanımı, içten yanmalı ve elektrik motoru bir arada bulunduran hibrid araçlar, kimyasal enerjiyi doğrudon elektrik enerjisine çeviren düşük sıcoklıklı yakıt hücreleri ve ihtiyaç duyulan elektriğin fotovolfaik hücreler aracı l ığı ile güneş ışınlarından doğrudon elde edilmesidir. karakteristikleri hassas olarak çözümlenebilir. Bu esnada hücreden alınabilecek güç değerine etki eden hücre malzemesine bağlı model parametresi (n), çalışma sıcaklığına bağlı diyot doyma akımı (ls), güneş ışınım değerlerine bağlı fotoakım (IL), hücrenin karakteristik direncine (RcH) bağlı olon hücrenin iç direnci (RJ ve eşdeğer devrenin paralel direnci (~H) değerlenFotovolfaik sistemlerin kullanıl ma- dirilmesi gereken önemli parametsının ono nedeni; güneş ışınımın- relerdir.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=