LGi """""..ıo 1700 )Rok 1997j .-.--.-.--.-.--.-.--.---~~~ -40 r-,~~~~~-r.~--r---~-T~3ô 3? 'Hr!+--+---f--ll 28 ;:; 1000 ~ 1"'~ 9 IT l1'll R '.,ı ~"il :>.. o 24 o; "800 ~ ~~~~~·~~~~-W~~~~~ 20~ 'S o .. 600 Wl8 :.;c o r-~~~ ~~~~+-~~~~~~~ ~ 12 ~~~~~14~~~~~~++~ 8 ~ .. oo :>.. .. .. a; 200 L-_.___._____.____ _ _ _ _....... _.__ ---» 0 o ~ j t: c "' c N .. '5 o ~ s ~ ~ :ı o u E q; >. o :ı z ~ ·;o :ı w .,. o E >Ol :ı: ı! c( Grafik 1. cek sensörler doğrudon konfor modülüne de tok ı labil ir. t Soğutvlmuş tedarik su s ıca kl ığı dışanatılan hava ıcakl ığ ına veya dış mekôn hava entalpisine göre ayarlanobilir. Heryöntemin elbette kendine özgü avantaj ları ve dezavantajları vardır. Çillerin kısıtl ı kapasitesi yüzünden dış mekôn havasının entolpisi yüksek olduğu takdirde havayı işleyen birimdeki kurutmo işlemi yetersiz kalabilir, bu durumda do çiğlenme noktasını kontrol eden sensörler odadaki sistemi etkisiz kılobilirler ve soğutma ancak içeri giren hava sayesinde yapı labilir hale gelir. Soğutulmuş tedarik su sıcakl ığındaki herhangi bir değişikl i k (artış) sistemin soğutma kopasitesini ozoltocaktır. Her gün geçerli olacak uygulamalarda sistemdeki parçalarda yoğuşmonın oluşma riski iç mekandaki havanın nemliliğine bağlıdır, bu da bir odadaki nemdeartış olmasına ve içeri alınon havanın nem içeriğine bağlı olduğu anlamına gel ir. Dış mekôndoki havanın yük1 00 Tes sat Dergisi Sayı 137 - .tayıs 2007 ., o ll) o ~ - N o ~ "7 lt) 1/) ... E E ~ :i ;; ~ w o ~ Grafik 2o sek entalpiye sahip olması havayı işleyen birimdeki çillerin havayı kurutmo kopasitesinin düşük olduğu anlamına gelebilir. Bu do odadaki çiğlenme noktasına ulaşılan sıcaklığın artmasına ve yoğuşmanın oluşmasına neden olacaktır. Dış mekôndoki havanın hesaplanmış entalpisi yaklaşık 60 kJ/kg civarındadır. işte bu yüzden dış mekôndaki havanın entalpisi bu tür bir değeri oşmozso düzgün tasorlonmış bir sistem sorun çıkormayoocıktır. Graflk 1 ve Grafik 2, 1997 yılında dış mekôndoki havanın ortalama saat başı entolpi değerlerindeki yaklaşık değişimlerini göstermektedir. Bu değerler geçtiğimiz yıllar boyuneo Paznan Teknik Üniversitesi Çevre Mühendisliği Enstitüsü'nde yapılan iklimsel ölçümlere dayal ı temsil i değerlerdir. Şekillerden de göri.ildüğü gibi, 1997 yılında dış mekôndoki havanın entolpisi sırasıyla 60 kJ/kg - 65 kJ/ kg değerierini sadece 41 ve 6 sootlerde aşmıştır. Yukarıda sözü edildiği gibi indüksiyonlu konfor modüllü sistemleri yoğuşmayo karşı korumak için il- :;..40 ~ rpp 'lW ~ ll) c U) c ., o ın o on c N M ... "" "" 1/) ın -o -o ..... o o o ın o ll) o 1/) o 1/) o 11'1 N N ... M ..., "" ın on .., .., Hava Entalpi$i [kj/kg) ginç yöntemlerden biri de, yoğuşmo riski olduğunda soğutulmuş tedarik suyu sıcokJığını ortırmak olaocıktır. Dış mekandaki hava entolpisine ve dışarıya verilen havadaki nemliliğine (çiğlenme noktasına ulaşılan sıcaklık) bağlı olarak iki adet kontrol seçeneği bulunur. ilk seçenek herkesin bildiği bir yöntem olsa da, iç mekôndoki nem artışlarının gerçek düzeyini göz önünde bulundurmoz. ikinci seçenek ise iç mekôn nem artışı sabit düzeyde seyreden odalar için uygundur ve bir referans oda veya bölge belirlenebilir veya tüm odalardaki kumanda ve kontrol mekanizmaları soğutulon tedarik su sıcaklık kontrol sistemine (örneğin binadaki Bina Yönetim Sistemine) boğlanobilir. indüksiyonlu konfor modülünün tedarik noktasındaki soğutulmuş su sıcokJığını ortırmak (uygulamado azami 2-3°C} elbeHe sağutulan hava huzmesinin soğutma kapasitesinin azalmasıyla sonuçlonoocıktır. Konfor modülünün soğutma kapasitesi eşonjör yüzeyi ile içinden geçen havanın sıcaklıkları orasındaki farko ve havayı işleyen birimden geçen birincil hava akışına
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=