ve hesap olduğunu düşünecek olursak, bunu uygulayacak daha fazla SEKTÖRELFORUM geldi. Aksaklıkları yavaş yavaş düzeltmeye çalışıyoruz. Ben burada sanayicilerin ve sizlerin bizlere yardımcı olmasını bekliyorum. Gençlerin çoğu üniversite okumuş olmak için tercihler yapıyor. Çoğu, yazmış olduğu bölümlere ilgisi olup olmadığını bilmeden tercih yapıyor. Üniversiteye girdikten sonra da iş işten için, staj işlerinde bu salonda bulu- geçmiş oluyor. nanlara tavsiyeleriniz var mı? sayıda insana ihtiyaç var. Çok sayı- ► Kenan Çöllü da tasarımcının az sayıda uygula- ►► Prof. Dr. macıya hizmet etmesi bana bir hayli mantıksız ve ters geliyor. Ara elemanların yetiştirilmesi gerekmez mi? Mesela Türkiye'de bir dershane sistemi var. Liseler çocukları üniversiteye hazırlayamıyor ve çocukların mutlaka dershane turnikesinden birkaç kere geçmesi gerekiyor. Bir yerler bununla ihya olurken, eğitim kurumlarımız ödenek yoksunluğuyla boğuşuyor. Bu sistem genel olarak nasıl gözüküyor? Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi'nde, iş arayan mühendisler ve mühendis arayan iş yerleri için bir bilgisayar programı var. 800'ün üzerinde firma mühendis arıyor, 1800'ün üzerinde mühendis de iş arıyor. Ancak firmalar mühendisleri, mühendisler de firmaları beğenmiyor. Bunun nedenlerinden bir tanesi staj. Firmalar öğrencileri, öğrenciler de firmaları tanıyamıyor. İnternette bir tesisat grubu var. Orada da ben her gün 20 civarında, tesisat alanında çalışmak üzere mühendis arayan firma ilanı görüyorum. Öğrencileri sektörün aradığı niteliklere sahip insanlar olarak hazırlamak Hasan Heperkan Stajlar maalesef Türkiye'de olması gerektiği şekilde yapılmıyor. Bu özellikle öğrencilerin firmaları, firmaların öğrencilerini tanıması açısından son derece önemli. Hem öğrencilerin, hem de firmaların stajı çok ciddiye alması gerekiyor. Hatta firmalar gelecekteki elemanlarını kendilerinde staj yapmış elemanlar arasından seçerler. Türkiye'de bu yapı çok iyi ça lışm ıyor. Firmalar stajyerleri angarya olarak, vakitlerini bitirseler de gitseler olarak görüyor. Öğrenciler de belki ilgilenilmediği için olumsuz düşünmeye başlıyorlar. Tabii Türkiye'de bazı iyi örnekler de var. Mesela YTÜ'nün Arçelik ile yapmış olduğu bir çalışmadan bahsetmek istiyorum. Bizler stajyerleri oraya seçerek gönderiyoruz. Bir protokolümüz var. Bunların arasında iyi olanlarının bitirme tezlerini orada yapmalarını sağlıyoruz. Öğrenciler sonra yüksek lisansa geçebiliyorlar. Hatta benim 4-5 öğrencim orada çalışmaya başladı. İSKİD'den ve bazı firmalardan benzer çalışmalar konusunda teklifler Meslek sonrası değerlendirilebilir bir eğitim bizde mevcut değil. Türkiye'de bu konuda bir çalışma da yok. Üniversitelerin kendilerini akredite etmek için birtakım çalışmaları var ama, bu birazda mezuniyet sonrasında sivil toplum örgütlerinin gönül işine kalmış durumda. Bunu ne devletin ne de meslek kuruluşlarının düzeltme çabası yok. MMO'nun bu konuda daha aktif olmasını beklerim. Kendilerini yetişti rm iş olan kaliteli mezun ları cesaretlendirmek de işin büyük bir parçası. ► ► Haçik Eram Ben işyerime bir mühendis aldığım zaman, onun altyapısını okuldan aldığını biliyorum, ancak o kadar. O öğrenci bir proje yapamaz. Söylediğim ilk şey ise; "Sen şu anda hiçbir şey bilmiyorsun, fakat öğrenmesini çok iyi biliyorsun." Bu öğrenci, kendi alt yapısını bizim tecrübelerimizle birleştirerek, 1-2 sene sonra çok iyi bir mühendis olacaktır. Bu tecrübe ancak çalışarak öğrenilebilir. i:fil Tesisat Dergisi Sayı 133 - Ocak 2007 31
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=